Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

21
mr Blanc schreef: za 09 aug 2025, 20:14 Je gaat toch niet je Strietman wegdoen…ben je nou mal! 😝 had je hem niet al eens eerder weg gedaan? Met de hoeveelheid posts en maler die he binnenkort krijgt kan ik me haast niet voorstellen dat je alleen in het weekend drinkt! Maar met alle voorgestelde machines ga je er op achteruit! Als je dan echt wat anders wilt proberen doe t er dan naast en dan is de Pavoni misschien de beste optie idd!
Toch ga ik hem wegdoen. Ervaring kan je niet kopen en achteruitgang, zo zie ik het niet. En zo wel, dan koop ik de CT2 🤭
You can't buy experience

Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

23

Leinad schreef:
mr Blanc schreef:Maar met alle voorgestelde machines ga je er op achteruit!
Dit is op z'n zachtst gezegd discutabel zal ik maar zeggen. Dat ligt er toch maar net aan wat je belangrijk vindt?
In vergelijk met een strietman is er geen twijfel over met welke machine je het makkelijkst de beste smaak uit je koffieboon kunt krijgen. Als smaak het belangrijkste uitgangspunt is, is de strietman wegdoen voor 1 van de andere machines op zijn minst gezegd discutabel.
Afbeelding

Ik denk dat hk87 de hobby wilt verkennen, ontdekken, apparaten proberen, koffies en van het 1 naar het ander etc. Heb ik ook lang van genoten dat soort praktijken en is heel leuk elke keer wat nieuws om te proberen. Doe ik nog steeds maar in mindere mate vandaag de dag.
In het geval van de strietman is het wel een gevalletje apart omdat de meeste mensen upgraden van "slechter" naar beter en beter. In dit geval is het van beter naar "slechter".

Als ik ernaast zit excuus. Is niet negatief bedoeld of persoonlijk afvallend. Ik herken het gewoon in mijzelf hoewel ik nu meer "rust" heb.

(heb net zo een delonghi superautomaat overgenomen omdat ik altijd al eens zo'n ding met verse zelf gebrande koffiebonen wil proberen. Is niet verkeerd trouwens wat eruit komt! Ik ben dus nog steeds niet heilig als het om hobbyen met koffie gaat alleen op een ander vlak!)
Afbeelding
Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

24
Ik wil het het liefst zelf proefondervindelijk ervaren of het daadwerkelijk beter of lekkerder is.

De Strietman maakt zonder twijfel het zetten van een goede espresso kinderspel. Het kan bijna niet misgaan, maar smaakt het daardoor ook unaniem beter? Mijn ervaring is deels gekleurd door de kleine HiBREW die ik heb, want die maakt ook lekkere espresso.
Mijn punt daarmee is als ik heel eerlijk mag zijn:
Als ik blind twee espresso’s voorgeschoteld had gekregen, zonder enige voorkennis uit welke machine ze kwamen, dan ben ik bang dat ik waarschijnlijk een paar keer de technisch inferieure HiBREW had gekozen.

Ik hou van de Strietman, maar het laatste wat ik wil is bij wijze van spreken mezelf voor de gek houden dat ik het beste spul in huis heb die de lekkerste koffie produceert.

En zoals Bob zegt, vind ik het gewoon heel leuk om alle mooie spullen op het gebied van koffie en machines te verkennen.

Eén van de dingen die ik straks ga doen als ik de KafaTek SDRM in gebruik heb, is kijken hoe dezelfde koffie smaakt met een andere maler.
Als de KafaTek niet tien keer beter is dan de Mignon Specialita, dan gaat hij ook gewoon op Marktplaats. 🤣
You can't buy experience

25
Hk87 schreef: zo 10 aug 2025, 11:59
Als ik blind twee espresso’s voorgeschoteld had gekregen, zonder enige voorkennis uit welke machine ze kwamen, dan ben ik bang dat ik waarschijnlijk een paar keer de technisch inferieure HiBREW had gekozen.
Dat is een realistische benadering van iemand met een goede setup thuis, en dat vind ik nou echt eens tof om te horen.
Iedereen blaft soms maar over wat meer en beter en duurder kan en de claims blijven maar doorgaan. Slowfeeders voor malers en al die onzin die ik tegenwoordig zie. Dan denk ik ook bij mezelf... Ja maar dat proef je blind nooit.
Alleen het leeuwendeel zal het nooit toegeven omdat hun geld er al in zit. Dan wil je het verschil proeven.
Ikzelf ben daarom ook tevreden met een gbw maler en de simpele vectis. Als ik dan wil dat mijn koffie anders smaakt mieter ik andere bonen in de hopper in plaats van dat ik andere maalschijven ga monteren.

Cheers en succes met je zoektocht.
Londinium Vectis | Eureka oro XL | moccamaster | Gene Cafe

26
Drankdier schreef: zo 10 aug 2025, 13:39
Hk87 schreef: zo 10 aug 2025, 11:59
Dat is een realistische benadering van iemand met een goede setup thuis, en dat vind ik nou echt eens tof om te horen.
Iedereen blaft soms maar over wat meer en beter en duurder kan en de claims blijven maar doorgaan. Slowfeeders voor malers en al die onzin die ik tegenwoordig zie. Dan denk ik ook bij mezelf... Ja maar dat proef je blind nooit.
Alleen het leeuwendeel zal het nooit toegeven omdat hun geld er al in zit. Dan wil je het verschil proeven.
Ikzelf ben daarom ook tevreden met een gbw maler en de simpele vectis. Als ik dan wil dat mijn koffie anders smaakt mieter ik andere bonen in de hopper in plaats van dat ik andere maalschijven ga monteren.

Cheers en succes met je zoektocht.
Bedankt! Ik doe gewoon van tijd tot tijd lekker eigenwijs en zwem tegen de strooming in, vind ik leuk 🤭

Nu ook bij wat jij zegt en met alle respect, echt niet slecht bedoeld, maar om de discussie in goede banen te leiden: jouw opvattingen deel ik grotendeels ook weer niet. Mijns inziens is dat weer het andere uiterste, of zelfs een haast extreme kijk op het onderwerp in zijn geheel.

Nogmaals, voor de duidelijkheid: als jij tevreden bent, dan is het gewoon goed, en daar gaat het ook om. Maar roepen dat iets in zijn geheel dan maar onzin is omdat jij het wel goed vindt zo of gewoon ‘tevreden’ bent, daar kan ik mij niet in vinden.

Want voor de duidelijkheid: slowfeeding of andere schijven in je maler veranderen wel degelijk behoorlijk wat in je kop koffie. Zelfs als je dat bekijkt met meetapparatuur is dat drastisch heel anders.

Als je dat oprecht niet zou kunnen proeven, zou ik dat heel bijzonder vinden. Maar dan is het ook de vraag of je het überhaupt hebt geprobeerd, waarna je pas zou kunnen concluderen dat het onzin is. Maar niet al bij voorbaat, omdat je het beter gezegd misschien ‘omslachtig’ vindt.

Niet op jou op de persoon bedoeld maar ik lees ook wel eens van mensen bepaalde claims maken en conclusies trekken over dingen die ze zelf nooit hebben geprobeerd of ervaren. Vaak zijn dat duurdere spul wat in de duizenden gaat en het is goed te begrijpen dat men dat niet even koopt om eens wat te proberen voor de lol. Dat gaat niet zo.

Er zijn mensen die er wel voor over hebben om van schijven te wisselen voor een bepaalde koffie van een bepaalde branderij, waarvan ze weten dat die een bepaald roastprofiel hanteert dat goed werkt met een bepaald type schijven. Wil dat zeggen dat het anders niet kan? Nee, tuurlijk niet. Het is niets meer dan proberen te optimaliseren voor een bepaalde smaak wat je wilt bereiken, en daar heb ik begrip voor als je daar tijd en energie in wilt steken. Dat kan wel degelijk iets heel bijzonders opleveren en is zeker geen onzin in mijn mening.

Zo verschillen we ook allemaal een beetje van elkaar (gelukkig ook) 😊
You can't buy experience

27
Het was ook als een grapje bedoelt hoor. IK vind het wel tof als je zo drastisch je spul kunt wegdoen zonder te weten of je er op vooruit gaat of niet. Ik heb daar zelf meer moeite mee. Ik ben nu heel blij met mijn machine en maler maar ook ik weet niet of het het geld waard is en of er verbetering mogelijk is. Ik zoek het vaak in de bonen maar ook dit is niet altijd het juiste uitgangspunt. De koffie hobby blijft ontdekken en dat is ook het leukste.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart