Drankdier schreef: zo 10 aug 2025, 13:39
Hk87 schreef: zo 10 aug 2025, 11:59
Mijn punt daarmee is als ik heel eerlijk mag zijn:
Als ik blind twee espresso’s voorgeschoteld had gekregen, zonder enige voorkennis uit welke machine ze kwamen, dan ben ik bang dat ik waarschijnlijk een paar keer de technisch inferieure HiBREW had gekozen.
Dat is een realistische benadering van iemand met een goede setup thuis, en dat vind ik nou echt eens tof om te horen.
Iedereen blaft soms maar over wat meer en beter en duurder kan en de claims blijven maar doorgaan. Slowfeeders voor malers en al die onzin die ik tegenwoordig zie. Dan denk ik ook bij mezelf... Ja maar dat proef je blind nooit.
Alleen het leeuwendeel zal het nooit toegeven omdat hun geld er al in zit. Dan wil je het verschil proeven.
Ikzelf ben daarom ook tevreden met een gbw maler en de simpele vectis. Als ik dan wil dat mijn koffie anders smaakt mieter ik andere bonen in de hopper in plaats van dat ik andere maalschijven ga monteren.
Cheers en succes met je zoektocht.
Bedankt! Ik doe gewoon van tijd tot tijd lekker eigenwijs en zwem tegen de strooming in, vind ik leuk
Nu ook bij wat jij zegt en met alle respect, echt niet slecht bedoeld, maar om de discussie in goede banen te leiden: jouw opvattingen deel ik grotendeels ook weer niet. Mijns inziens is dat weer het andere uiterste, of zelfs een haast extreme kijk op het onderwerp in zijn geheel.
Nogmaals, voor de duidelijkheid: als jij tevreden bent, dan is het gewoon goed, en daar gaat het ook om. Maar roepen dat iets in zijn geheel dan maar onzin is omdat jij het wel goed vindt zo of gewoon ‘tevreden’ bent, daar kan ik mij niet in vinden.
Want voor de duidelijkheid: slowfeeding of andere schijven in je maler veranderen wel degelijk behoorlijk wat in je kop koffie. Zelfs als je dat bekijkt met meetapparatuur is dat drastisch heel anders.
Als je dat oprecht niet zou kunnen proeven, zou ik dat heel bijzonder vinden. Maar dan is het ook de vraag of je het überhaupt hebt geprobeerd, waarna je pas zou kunnen concluderen dat het onzin is. Maar niet al bij voorbaat, omdat je het beter gezegd misschien ‘omslachtig’ vindt.
Niet op jou op de persoon bedoeld maar ik lees ook wel eens van mensen bepaalde claims maken en conclusies trekken over dingen die ze zelf nooit hebben geprobeerd of ervaren. Vaak zijn dat duurdere spul wat in de duizenden gaat en het is goed te begrijpen dat men dat niet even koopt om eens wat te proberen voor de lol. Dat gaat niet zo.
Er zijn mensen die er wel voor over hebben om van schijven te wisselen voor een bepaalde koffie van een bepaalde branderij, waarvan ze weten dat die een bepaald roastprofiel hanteert dat goed werkt met een bepaald type schijven. Wil dat zeggen dat het anders niet kan? Nee, tuurlijk niet. Het is niets meer dan proberen te optimaliseren voor een bepaalde smaak wat je wilt bereiken, en daar heb ik begrip voor als je daar tijd en energie in wilt steken. Dat kan wel degelijk iets heel bijzonders opleveren en is zeker geen onzin in mijn mening.
Zo verschillen we ook allemaal een beetje van elkaar (gelukkig ook)