Re: zelf branden

21
Net een cappu gezet.
Niet normaal zo lekker.Ik had dus nooit gedacht dat verse koffie zo'n verschil maakt.
In de discussie over de perfecte bak denk ik toch dat het elang van vers ondergesneeuwd is.
Ik lees veel over maalgraad en temperatuur,doorloopsnelheid etc.

Maar ik denk dat of elke week verse koffibonen kopen of zelf branden op de eerste plaats moet staan.
Ik geloof zelfs dat met mijn zelfgebrande bonen mijn moedere een heel lekker filterbakje zou kunnen zetten.

Ik ben om.
Ik zit nog met 8 kg ouwe bonen.Die is voor het bezoek zullen we dan maar zeggen.de senseo drinkers.

22
Cremalover:
Zit te denken om zelf te gaan branden.
Heeft dit zin?
Ik bedoel voegt dit w\at toe?
Spironski:
Ben je gek, het is het beste wat je kan doen! ;)
Cremalover nadat hij zelf is gaan branden:
Net een cappu gezet.
Niet normaal zo lekker.Ik had dus nooit gedacht dat verse koffie zo'n verschil maakt.....Ik ben om.

:D :D :D

Ik voel me soms net een "versgebrande koffie is noodzakelijk" -dominee, en ik ben blij met iedere bekeerling! ;) Dus hiervan:
In de discussie over de perfecte bak denk ik toch dat het belang van vers ondergesneeuwd is.
... kan je mij toch echt niet beschuldigen (doe je ook niet). Ik ben juist wel eens bang dat de forumleden me hierover een kapotte grammofoonplaat vinden... :mrgreen:

En hiermee:
Maar ik denk dat of elke week verse koffibonen kopen of zelf branden op de eerste plaats moet staan.
Ik geloof zelfs dat met mijn zelfgebrande bonen mijn moedere een heel lekker filterbakje zou kunnen zetten.
ben ik het dus helemaal eens!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Tja, hier betreed je de nieuwe wereld van het branden! Over het algemeen kan je zeggen dat na de eerste krak je boon geschikt is om te drinken. Deze heeft dan nog vrij veel van z'n karakteristieke lichte smaak. Als je verder brand word de smaak meer gebrand (da's logisch hè?), donkerder, vaak meer chocolade, pittiger, maar ook wat generieker. Als je ver na de tweede krak doorbrand verliest de boon alle bijzonderheid, en ga je alleen maar brandsmaak proeven.

Maar sommige bonen moet je langer door branden dan andere, of heter, of juist langzamer..., en dat is een gebied dat te groot is om hier even te behandelen (als ik het al kon).

Heb je die sites nog niet door gelezen die ik eerder in dit draadje heb gelinkt? Daar vind je het antwoord op al je vragen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
Incidenteel kunnen er steentjes tussen de bonen zitten, vooral boontjes uit Jemen en Ethiopië schijnen daar last van te kunnen hebben. Ben het zelf nog niet tegen gekomen.

Denk er aan dat je de maler alleen fijner afstelt als deze draait, hè?

27
Gisteren een partij gebrand met omder de 2e crack en met een ander brandprofiel.
Niet te pruimen.Zuur!

Nou wordt het interessant.

Variabele 1: de boon.
Variabele 2:de brandduur.
variabele3:het brandprofiel(temp. opbouw)
variabele4:evt menging van bomen.

Dat zijn er 4.

daar er tig bonensoorten zijn,ik 5 brandprofielen heb snap ik opeens dat het leren branden nog wel ff gaat duren.

28
daar er tig bonensoorten zijn,ik 5 brandprofielen heb snap ik opeens dat het leren branden nog wel ff gaat duren.
Ik heb je d'r voor gewaarschuwd! ;) In het begin is het allemaal inderdaad nogal overweldigend wat er allemaal op je afkomt. Daarom raad ik je ook aan om echt die sites te lezen, dat scheelt enorm. Maar na enige tijd kan je toch al wel meer consistent goede resultaten bereiken, dus laat je niet ontmoedigen.

Waar ik de laatste tijd goede resultaten mee bereik op mijn Gene:

-Machine 4 minuten laten opwarmen op 130C
-Bonen 5 minuten op 150C (om te drogen en op te warmen)
-Daarna op 230C (het stuk tussen 170C en 210C moet zo snel mogelijk verlopen)
-Aan het begin van de 2-de krak stoppen en de bonen zo snel mogelijk koelen

Afhankelijk van hoe hard de bonen zijn (laagland zijn zachter dan hoogland bonen) en de gewenste brandgraad, zet ik soms na de 1-ste krak de temp op 225C, (bij de eerste krak geven de bonen opeens warmte af, waardoor het brandproces versnelt, terwijl tussen 1-ste en 2-de krak minimaal 3 minuten moet zitten), of verhoog ik de temperatuur na de 1-ste krak juist langzaam tot 235C, of verleng ik de branding tot ietsje langer in de 2-de krak. Inclusief het opwarmen van de bonen zit ik dan vaak op 18-20 minuten.
Het is waarschijnlijk dat de Behmor zijn eigen handleiding heeft, maar daar kan je vast alles over lezen op allerhande fora (in Amerika is het ding al langer te krijgen).

30
Maar in de handleiding staat toch duidelijk dat je zelf die profielen kunt aanpassen? Nu heeft meneer Behm die profielen natuurlijk ook niet voor niets er op gezet, ze zullen wel overdacht zijn, neem ik aan. Houd ook rekening met omgevingstemperatuur, die is ook van invloed.