Re: Probleem met hoeveelheid koffie

22
Bedankt voor de tips/bevestiging. Zitten we toch een beetje op één lijn. Gezien de dingen die ik al had geprobeerd en de wisselende/vreemde resultaten had ik uiteindelijk het idee dat het de maler was. Hier was ik in eerste instantie alleen nog niet achter. Na openmaken en de maalschijf schuin langs m'n nagel gehaald te hebben wist ik het zeker. Niet eens een plekje op m'n nagel.

De temperatuur zou ook nog wat te hoog kunnen zijn inderdaad. Ik doe nu een flush en wait maar wacht misschien te lang. De cooling flush duurt bij de BFC langer dan 30s (ongeveer .4 tot .5 liter water) en hij warmt ook weer erg snel op.

In januari laat ik een flow restrictor op de Levetta zetten en komt er meteen een Eric's op dus dan moet het al een stuk beter worden. Ik ben nu al met Eric aan het mailen maar het is een cadeau van min vriendin voor m'n verjaardag.

Wordt vervolgd.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

23
maar het is een cadeau van min vriendin voor m'n verjaardag.
Ah, dan wordt het dus een "Erik's" ;)

Als je dat zo beschrijft van je maalschijven lijkt me het probleem wel gevonden, die horen toch wel "stroef" aan te voelen als je er met je vingers langs gaat.

De BFC wil geloof ik nog wel warm lopen, maar 300 à 400 ml. zou ruím voldoende moeten zijn (eerder teveel). De "wait" zou echter niet zoveel langer dan 40 seconden moeten zijn. En anders toch maar niet je geïsoleerde glaasjes voorverwarmen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Nauti schreef:Ik vind persoonlijk 45ml voor een dubbele espresso een prima volume. Ik begrijp niet waarom je naar 60ml wilt perse. Daarnaast, volumes zeggen eigenlijk niet zoveel, ik zou eerder naar het gewicht kijken, maar smaak is natuurlijk het belangrijkste.
+1

Is natuurlijk rottig om te horen dat je het op smaak moet afstellen want regeltjes zijn een stuk makkelijker, maar zo is het nou eenmaal.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

26
Is natuurlijk rottig om te horen dat je het op smaak moet afstellen want regeltjes zijn een stuk makkelijker, maar zo is het nou eenmaal.
En daarom moet dat ook niet ;) . Maar aan te raden vind ik het wel, het gaat toch om de smaak, lijkt me.

Maar jullie zijn het toch met me eens dat er iets niet helemaal klopt als je met 18 gram al bij 60ml blonding krijgt, terwijl de rest op orde lijkt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

28
Maar heb jij het dan over "een waterige emulsie die lichtgeel is", of over de eerste tekenen van blonding, waarbij de koffie op zich nog wel dik vloeibaar is?

29
Spironski schreef:
En daarom moet dat ook niet ;) . Maar aan te raden vind ik het wel, het gaat toch om de smaak, lijkt me.

Maar jullie zijn het toch met me eens dat er iets niet helemaal klopt als je met 18 gram al bij 60ml blonding krijgt, terwijl de rest op orde lijkt?
Is toch normaal.
Check dit shot:
klik
Afbeelding

Blonding begint denk ik bij 2x 28 ml.Ongeveer 18 a 20 gram in de zeef.