Re: Bonenmaler Gino Rossi RR45

32
Er zitten zeker goede branderijen in de regio Rotterdam (en SL is er niet 1 van).

Ik denk dan zo snel aan giraffe en man met bril.

Kom zelf nooit in Rotterdam, maar een Rotterdamse collega nam regelmatig koffie mee van deze twee.

Je kunt ook nog hier kijken of je iets in de buurt vind:
https://www.thuisbarista.nl/forum/viewt ... ?f=6&t=949
https://www.roast.nl/koffiebranderij
Thuis: Londinium 1P * Weber Key
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40

34
Caroline11 schreef: ma 15 nov 2021, 19:14 Nou, ik dacht dat er een shot tussen zit maar dat zijn er dus twee. (Voor n nieuwe zuivere maling )
Ik bedoel dit: wanneer je de maling aanpast zit er nog wat maalsel van de vorige afstelling in, wat maalsel weggooien kan dat verhelpen. Als je dat niet doet is het eerste shot nog maar half aangepast en het volgende, het tweede shot, vertelt je wat het resultaat is. Maar dat was dus reeds bekend. Nog een extra shot wegmikken hoeft niet.

Een stuk fijner afstellen kan het beste terwijl de maler actief is. Grover afstellen kan ook tijdens stilstand.
Caroline11 schreef: ma 15 nov 2021, 19:14 Hoe heet die koffie dan van brandmeesters?
Ik had het niet over Brandmeesters, dat is een middelmatige zaak.

Ik schreef:
fransg schreef: ma 15 nov 2021, 10:40 Hoofdkwartier heeft een goeie blend die heel vriendelijk is en in een breed spectrum van dosering goed smaakt.
https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... nen-blend/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

35
Nog een vraag.
Vaak heb ik aan het einde van een zakje nog n gram of 7 of zo over. Daar kun je dus niks meer mee. Boven op al die maalsels gooi ik dat dus ook steeds weg. Of doe ik dat verkeerd. Verschillende bonen, nog meer variabelen…..

Ik vraag me oprecht af of er n moment komt dat het ons gaat lukken. Theoretisch zou dat moment toch niet ver weg meer moeten zijn gezien de trackrecord.

36
Als de inhoud van een van mijn doosjes bonen van 300g in de hopper bijna op begint te raken, vul ik dat alvast aan uit een volgend doosje van 300g, meestal van een andere boon of in elk geval van een andere branding.

Dan drink ik dus korte tijd later tijdelijk een willekeurige mix van beide bonen. Dat zit mij niet dwars. Ik vind het wel aardig het resultaat te proeven, de overgang van Colombiaanse boontjes naar Ethiopische. Stroomt het ineens sneller of langzamer dan weet ik "ha dat zijn (deels) die nieuwe". Gaat het sneller dan trek ik het kopje bijvoorbeeld weg bij 22g in plaats van 30g uit 18g maalsel. Loopt het langzamer door dan geef ik het wat meer tijd en laat ik bijvoorbeeld ook 36g espresso komen ipv 30. En ik begin de maling iets aan te passen.

Als het maar lekker is!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

37
Caroline11 schreef: ma 15 nov 2021, 19:42 Ik vraag me oprecht af of er n moment komt dat het ons gaat lukken.
Verleden jaar maart heb ik een La Pavoni Europiccola aangeschaft (naast een andere halfautomaat). Om met een hevel te leren werken. Dit jaar zomer was ik pas echt tevreden met bijna iedere gezette espresso.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

39
fransg schreef: ma 15 nov 2021, 19:54 Als de inhoud van een van mijn doosjes bonen van 300g in de hopper bijna op begint te raken, vul ik dat alvast aan uit een volgend doosje van 300g, meestal van een andere boon of in elk geval van een andere branding.

Dan drink ik dus korte tijd later tijdelijk een willekeurige mix van beide bonen. Dat zit mij niet dwars. Ik vind het wel aardig het resultaat te proeven, de overgang van Colombiaanse boontjes naar Ethiopische. Stroomt het ineens sneller of langzamer dan weet ik "ha dat zijn (deels) die nieuwe". Gaat het sneller dan trek ik het kopje bijvoorbeeld weg bij 22g in plaats van 30g uit 18g maalsel. Loopt het langzamer door dan geef ik het wat meer tijd en laat ik bijvoorbeeld ook 36g espresso komen ipv 30. En ik begin de maling iets aan te passen.

Als het maar lekker is!

Precies.
Dat is ook mijn werkwijze.
En zo houd ik de hopper vol, want dan is het gewicht van het geleverde maalsel nauwkeuriger, dan met halfvolle hopper. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

40
Begrijp ik nou goed dat ik maar t beste die hopper helemaal vol kan hebben ipv per keer afwegen? Ik lees hier eigenlijk regelmatig tegengestelde uitspraken over.
Zou wel makkelijker zijn ipv iedere keer die zak openen.

Vanavond voor t eerst n redelijke kop gedronken met zowaar enige waarneming van beschreven karakteristieken.
Hoopvol.
Dank allen voor de fijne feedback. Weer veel geleerd.