Re: Bezzara Strega onderweg

32
Dat met een rotvaart bij een half gevuld cilinder valt reuze mee. Bij een lege cilinder om te flushen wel maar half gevuld wordt hij behoorlijk snel gedempt op iets boven horizontaal. Ik heb 3 jaar lang een Strega gehad en vulde de cilinder meestal maar tot halverwege. Geeft naar mijn mening het mooiste smaakprofiel. Alleen rustig op laten komen om de puck niet ineens een klap te geven.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

33
Ik heb al jaren diverse hendel machines en heb nog nooit meegemaakt dat die naar boven klapte, vandaar m'n beetje duffe vraag van ongeloof, bij een totaal ongevulde cilinder of een fout geplaatste PF kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Verder is het zoals Erik zegt, bij de machines met een groot slagvolume, is het niet volledig vullen bij sommige bonen aanbevelenswaardig, echter hoef ik daar in m'n kar niet mee aan te komen, er zijn er maar weinig die dat snappen, uitzonderingen daargelaten. ;-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

34
Ja, half vullen idd. Vandaar dat ik hem ook op vastwater wil aansluiten, de pomp bouwt de druk verder op maar lijkt overbodig voor de meeste bonen mbt smaak. En een volledig stille machine...
De lekbak op de afvoer lijkt mij ook een hele fijne aanpassing voor deze machine!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

35
bobbee schreef:Ja, half vullen idd. Vandaar dat ik hem ook op vastwater wil aansluiten, de pomp bouwt de druk verder op maar lijkt overbodig voor de meeste bonen mbt smaak. En een volledig stille machine...
De lekbak op de afvoer lijkt mij ook een hele fijne aanpassing voor deze machine!
Niet bevorderlijk voir de smaak.
Ik heb ze uitgebreid vergeleken en de shots met pomp infusie zijn echt beter.

36
Ja ik weet dat jij dat zo vindt, maar om het dan maar niet zelf uit te proberen...
Ik denk dat wij wel enigszins verschillen in de smaak waar we naar opzoek zijn dus ik kan het niet klakkeloos overnemen van je. Ik weet ook niet hoe snel de leidingdruk de cilinder vult, of dat te snel of te langzaam gaat voor de HX zal ik moeten uitproberen...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

37
Lijkt me stug dat de pompgevoede beter zijn dan met de dipper, ik vind de smaak van de dipper beter dan de door leidingdruk gevoede HX van de Astoria en deze is nog wel verbeterd doordat er een drukregelaar tussen is gegaan, een mooie constante druk van 2 bar, er staat hier soms wel 5,5 bar op de leiding, nu laat ik de hendel 7 a 8 seconden onderin staan dan heb ik ook de mooiste pre-infusie . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

38
@3aan schreef:Lijkt me stug dat de pompgevoede beter zijn dan met de dipper, ik vind de smaak van de dipper beter dan de door leidingdruk gevoede HX van de Astoria en deze is nog wel verbeterd doordat er een drukregelaar tussen is gegaan, een mooie constante druk van 2 bar, er staat hier soms wel 5,5 bar op de leiding, nu laat ik de hendel 7 a 8 seconden onderin staan dan heb ik ook de mooiste pre-infusie . . .

Is maar wat ik geproefd heb.De lekkerste koffie die ik ooit gedronken henb kwam uit een Strega.Met pompinfusie.Zou ik ooit weer een Strega kopen dan geen vast water meer voor mij.

39
@3aan schreef:Verder is het zoals Erik zegt, bij de machines met een groot slagvolume, is het niet volledig vullen bij sommige bonen aanbevelenswaardig, echter hoef ik daar in m'n kar niet mee aan te komen, er zijn er maar weinig die dat snappen, uitzonderingen daargelaten.
Ik heb ook een machine (dipper) met een groot slagvolume, maar laat de cylinder altijd vollopen (8 seconden). Over het resultaat ben ik buitengewoon tevreden. Leg me eens uit waarom het toegevoegde waarde kan hebben om de cylinder maar deels te vullen. Is de gedachte om de preinfusie-tijd korter te maken? Het zou me verbazen, maar misschien zit ik toch niet niet op het plateau... :D
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

40
Je moet een traditionele hevel niet vergelijken met een Strega. Alleen met de Strega heeft het nut de cilinder half te vullen. Op dat moment genereert de pomp ongeveer 7 bar en pakt de hevel hem op ongeveer 9 bar op eindigend op 6 bar. Als je hem vol laat lopen krijg je 11 bar waarna de veer hem nog eens op de volle 12 bar over gaat pakken en eindigend op 9 bar. Dat geeft nogal een verschil in smaak.

Bij een dipper of hevel op leidingdruk blijft je pre-infusie gelijk en loopt deze niet op zoals bij een Strega. Zijn compleet andere en niet te vergelijken concepten. Dit maakt de Strega zo uniek en geeft heel veel mogelijkheden tot spelen, aanzienlijk meer dan bij een traditionele hevel.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer