Re: Man en mes

391
gilleko B. schreef: wo 17 feb 2021, 18:25
cremalover schreef:
bobbee schreef: ma 15 feb 2021, 14:17 Mooi spul

https://www.ebay.de/itm/Windmuehlenmess ... 890.l49292

Windmühlenmesser Kandokoro Kiritsuke "Ryo-ichi" Yobocho Herder Solingen

1550 Euro
Ik heb niks met japanse messen dus voor mij gelukkig geen hebbewens.

99% van de tijd doe ik het met dit mes.

rh9218149990018$-robert-herder-1922-rh9218149990018-00 (1).jpg
Maar dit koksmes is wel van Herder. Is erg mooi. Mijn zwager heeft een klein koksmes met hoog carbon gehalte, slaat zwart uit, maar superscherp en makkelijk scherp te houden op wetstenen.

Afbeelding
Dat is hun japanse lijn die ze een aantal jaar geleden hebben opgezet. Je moet wat om te overleven. Maar heeft verder niks met authentieke Herder messen te maken.
Herder messen zijn gemaakt volgens de Solinger Dunnschliff methode.

393
Prachtig!
Dat lage tempo, rare termen waar ik nog nooit van had gehoord, smerige werkplaats met rare machines, ouderwetse boekhouding, etc.
Hij is al een tijdje overleden las ik in de comments.

Dit is dus verdwenen en komt nooit meer terug... :|
dus...

394
Tot WO2 waren in Solingen Wald honderden meswerkplaatsen.Veelal waterrad aangedreven. Honderden jaren vakkennis. Al vanaf de vroege middeleeuwen.En dat zie je terug in de kwaliteit van Solinger Stahl Produkte.
In WO2 is door de geallieerden een hoop platgegooid. Verder was het zo dat er veel scheermessen geproduceerd werden. De kwaliteit van een vintage Solinger scheermes moet je een keer ervaren hebben.Waanzinnig.
Met de opkomst van het Gillette DE scheermes kwam daar ook een eind aan.

Ik verbaas me over de Japanse messen rage.
Kennelijk vinen veel mensen dat het van ver moet komen om goed te zijn.
Geef mij maar een mes uit Solingen.
Mijn opa die slager was gebruikte al Herder messen in 1925. Liggen nog bij mijn moeder en zijn mooi scherp. :)

395
Marcje schreef:Prachtig!
Dat lage tempo, rare termen waar ik nog nooit van had gehoord, smerige werkplaats met rare machines, ouderwetse boekhouding, etc.
Hij is al een tijdje overleden las ik in de comments.

Dit is dus verdwenen en komt nooit meer terug... :|
Precies, ik heb een zwak en veel liefde voor dit soort ambachtsmannen, die hun levensgeluk putten uit het slijpen van staal tot een kwalitatief hoogstaand product. Mag en moet ook wat kosten, ik.zelf acht mij te arm om goedkope producten te kopen. Zo'n overlijden laat een niet te vullen gat na. Ik bespeur wel bij jonge vernieuwend ondernemers een herontdekking van dit soort ambachten.

Afbeelding

396
cremalover schreef:Tot WO2 waren in Solingen Wald honderden meswerkplaatsen.Veelal waterrad aangedreven. Honderden jaren vakkennis. Al vanaf de vroege middeleeuwen.En dat zie je terug in de kwaliteit van Solinger Stahl Produkte.
In WO2 is door de geallieerden een hoop platgegooid. Verder was het zo dat er veel scheermessen geproduceerd werden. De kwaliteit van een vintage Solinger scheermes moet je een keer ervaren hebben.Waanzinnig.
Met de opkomst van het Gillette DE scheermes kwam daar ook een eind aan.

Ik verbaas me over de Japanse messen rage.
Kennelijk vinen veel mensen dat het van ver moet komen om goed te zijn.
Geef mij maar een mes uit Solingen.
Mijn opa die slager was gebruikte al Herder messen in 1925. Liggen nog bij mijn moeder en zijn mooi scherp. :)

1613654561294.jpg
Mooi gesproken. Japanse messen heeft meer met de dikte van het lemet te maken en de vele soorten en samenstellingen van het staal. En de perfectie is soms van eenzame hoogte. Maar wat jij nu zegt: zo'n recht toe recht aan carbon stalen mes. Een Herder moet er ook komen.

Afbeelding