Re: Bonenmaler Gino Rossi RR45

41
Caroline11 schreef: ma 15 nov 2021, 21:30 Begrijp ik nou goed dat ik maar t beste die hopper helemaal vol kan hebben ipv per keer afwegen? Ik lees hier eigenlijk regelmatig tegengestelde uitspraken over.
Ik merk dat het maalsel mooi constant is wanneer ik de hopper redelijk vol heb.

Dan drukt het gewicht van de bonen op de boontjes die 'aan de beurt' zijn om te worden vermalen, is er geen gestuiter van bonen.

Zitten er nog maar weinig boontjes in de hopper, dan duurt het malen langer en is de extractie wat lastiger, alsof de boontjes grover zijn gemalen.

Sommige mensen zweren juist bij 'single dosing' en die vinden dat juist heel prettig. Indien je door puffen met een blaasbalg telkens alle maalsel eruit krijgt, kan dat een prettig idee zijn maar het is wel wat omslachtiger. Indien je de boontjes iets moet bevochtigen om antistatische plakkerij tegen te gaan, kan dat een leuke bezigheid zijn maar het is wel weer iets extra werk. Wanneer je snel wil kunnen switchen tussen verschillende zakjes bonen en je de gewenste maalinstelling blind kunt vinden is dat ook heel handig maar voor mij is het prettiger om meerdere malers te hebben voor meerdere bonen.

Ik heb een enorm grote maler die ik uitsluitend 'single dosing' gebruik. Op een van de andere malers (die van Etzinger) heb ik een poosje het single dosing uitgeprobeerd, dat was ook best goed te krijgen maar een hoppertje vol bonen vind ik veel gemakkelijker.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

44
Ja hoor, die boon bederft niet.

Een 7-10 dagen na branding prima te drinken, daarna ontwikkelt die smaak zich juist nog wat, en pas na een paar weken wordt die smaak eerst wat milder, zachter en kan uiteindelijk wat vlak worden, maar tegen die tijd heb je het laatste boontje al lang opgemalen.

De hopper moet niet in het volle zonlicht komen, dan hollen de boontjes achteruit. Daarom zijn veel hoppers ook iets getint en hang ik een lapje over de hopper als de ochtendzon er anders op zou komen.

Is juist leuk om die langzame verandering te volgen, net zoals een knappe dochter op den duur een fraaie dame wordt voordat uiteindelijk het slechte nieuws wordt aangezegd en de dood zijn intrede doet ;-) Maar doorgaans maak je dat zelf niet meer mee, dat is het leuke.

Wanneer je je uiterste best doet, door bevriezing, vacuumtrekking et cetera om de bonen 'vers' te houden, knoei je er ongewild zoveel mee dat het allemaal lastig wordt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

45
Ik ben er ook achter inderdaad, hield ze eerst panisch in de vriezer direct na branden maar dan blijven ze gewoon TE vers waardoor je maar blijft klieren met de instelling van de maler.

Weekje in de hopper en alles is een stuk stabieler. Ik gebruik toch maar 1 soort bonen per keer.

Vers houden in de vriezer werkt trouwens wel erg goed, mocht je grotere badges willen aanschaffen bijvoorbeeld.

46
Ah, goed im te weten. Mijn hopper staat nu gezellig gevuld er ook veel leuker bij.

Nog een vraagje.

We hebben de stoomtemperatuur op 120 graden staan.
Zodoende duurt t relatief lang om op te schuimen na t zetten van de espresso. Tegen de tijd dat de capucino in het kopje zit en wordt opgediend is alles relatief koud.
Daarom heb ik t proces omgedraaid. Eerst melk opschuimen en dan espresso zetten.Maar dan loopt de preinfusietijd enorm op omdat de machine opnieuw z'n druk moet opbouwen. Dus maw nog langer wachten totdat de druk weer goed is.
Dat gaat weer ten koste van het schuim.

Is het een idee om bij 100 pid-temperatuur te gaan stomen om de wachttijd in te korten?

50
Waar te beginnen…..
Na behoorlijk wat shots met de Macap dachten we er goed aan te doen toch op Marktplaats een Mahlkonig vario home aan te schaffen. Dit vanwege de mogelijkheden van verfijnde afstelling voor de maalfijnheid en de maaltijd. En ingegeven door t feit dat we nog geen goeie maalgraad bereiken.
We hebben voor de Mahlkonig 200€ betaald.

Nu zijn we na behoorlijk wat oefenen toch op het punt aangekomen dat we het een beetje door hebben. En ja, nu ook nog op aanraden een makkelijke blend ingekocht. Dus het kon niet meer stuk, volgens ons…
Ware het niet dat er onverklaarbare shots op de proppen kwamen. Achteraf hadden we die in t verleden ook doch toen zagen we niet dat er iets mis was. En toen noteerden wij nog niet de parameters van doorlooptijd, opbrengst etc.

Oh man, wat wordt ons geduld op de proef gesteld :) Vervolgens doet de molen nog gekker. Hij loopt vast en hij doet vervolgens helemaal niets meer. Eerst geen stroom en daarna weer wel???
Manlief stelt voor de molen open te maken en sowieso gelijk schoon te maken. Hij was behoorlijk vies. Of dat alleen van onze bonen komt? Inmiddels 2 kilo weggemaald.?
Enfin de molen is weer schoon. Verder het zekeringetje eruit en er weer in gezet. De molen dicht gemaakt en ja, hij loopt weer. Maar de schijven, die zijn totaal versleten. Dit was voor ons een verrassing gezien de omschrijving van de advertentie. Enfin…
Toen maar meteen doorgepakt. Nu gaan we ook de Macap M2D open maken en schoonmaken. Kijken hoe daar de schijven van zijn. Ook die zijn niet meer nieuw doch beter dan het stel van de Mahlkonig.

Wat te doen? Op Marktplaats kan ik twee ceramische schijven voor de Mahlkonig kopen voor 90€. Wat schijven voor de Macap kosten weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat er veel mensen op het blog en in de koffiewinkel voor Macap kiezen. Maar wij vinden die instelmogelijkheden van de Mahlkonig heel prettig.

Hoe verder?

Alvast dank voor welke bijdrage dan ook.

Caroline