Ik merk dat het maalsel mooi constant is wanneer ik de hopper redelijk vol heb.Caroline11 schreef: ma 15 nov 2021, 21:30 Begrijp ik nou goed dat ik maar t beste die hopper helemaal vol kan hebben ipv per keer afwegen? Ik lees hier eigenlijk regelmatig tegengestelde uitspraken over.
Dan drukt het gewicht van de bonen op de boontjes die 'aan de beurt' zijn om te worden vermalen, is er geen gestuiter van bonen.
Zitten er nog maar weinig boontjes in de hopper, dan duurt het malen langer en is de extractie wat lastiger, alsof de boontjes grover zijn gemalen.
Sommige mensen zweren juist bij 'single dosing' en die vinden dat juist heel prettig. Indien je door puffen met een blaasbalg telkens alle maalsel eruit krijgt, kan dat een prettig idee zijn maar het is wel wat omslachtiger. Indien je de boontjes iets moet bevochtigen om antistatische plakkerij tegen te gaan, kan dat een leuke bezigheid zijn maar het is wel weer iets extra werk. Wanneer je snel wil kunnen switchen tussen verschillende zakjes bonen en je de gewenste maalinstelling blind kunt vinden is dat ook heel handig maar voor mij is het prettiger om meerdere malers te hebben voor meerdere bonen.
Ik heb een enorm grote maler die ik uitsluitend 'single dosing' gebruik. Op een van de andere malers (die van Etzinger) heb ik een poosje het single dosing uitgeprobeerd, dat was ook best goed te krijgen maar een hoppertje vol bonen vind ik veel gemakkelijker.