Re: Bezzara Strega onderweg

41
Bij me thuis heb ik de Astoria Fiore staan en met een niet volledig gevulde cilinder, heb ikhet gevoel dat espresso lekkerder smaakt, dan als die volledig vol is. De veer legt zo een ander patroon voor dan met de volle.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

42
turboyeast schreef:
@3aan schreef:Verder is het zoals Erik zegt, bij de machines met een groot slagvolume, is het niet volledig vullen bij sommige bonen aanbevelenswaardig, echter hoef ik daar in m'n kar niet mee aan te komen, er zijn er maar weinig die dat snappen, uitzonderingen daargelaten.
Ik heb ook een machine (dipper) met een groot slagvolume, maar laat de cylinder altijd vollopen (8 seconden). Over het resultaat ben ik buitengewoon tevreden. Leg me eens uit waarom het toegevoegde waarde kan hebben om de cylinder maar deels te vullen. Is de gedachte om de preinfusie-tijd korter te maken? Het zou me verbazen, maar misschien zit ik toch niet niet op het plateau... :D
Cheers, TY
De hendel zal dan later aangrijpen en beginnen bij lagere druk.Bijvoorbeeld 5 bar ipv 8 of 9.
Dat zal het grootste verschil zijn.Ander druk profiel.

44
Erik82 schreef:Je moet een traditionele hevel niet vergelijken met een Strega. Alleen met de Strega heeft het nut de cilinder half te vullen. Op dat moment genereert de pomp ongeveer 7 bar en pakt de hevel hem op ongeveer 9 bar op eindigend op 6 bar. Als je hem vol laat lopen krijg je 11 bar waarna de veer hem nog eens op de volle 12 bar over gaat pakken en eindigend op 9 bar. Dat geeft nogal een verschil in smaak. Bij een dipper of hevel op leidingdruk blijft je pre-infusie gelijk en loopt deze niet op zoals bij een Strega. Zijn compleet andere en niet te vergelijken concepten. Dit maakt de Strega zo uniek en geeft heel veel mogelijkheden tot spelen, aanzienlijk meer dan bij een traditionele hevel.
Helder verhaal, maar ik blijf toch een beetje met het gevoel zitten: als er al een pomp inzit waarom dan nog een hevel? Voor de spielerei? In mijn ervaring levert een dipper met genoeg thermostabiliteit consistent knallers van espressi. Niet mijn bedoeling om de Strega te kraken, maar gewoon wat kritische gedachten. Ik verwacht ook geen reactie.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

45
Erik82 schreef:Je moet een traditionele hevel niet vergelijken met een Strega. Alleen met de Strega heeft het nut de cilinder half te vullen. Op dat moment genereert de pomp ongeveer 7 bar en pakt de hevel hem op ongeveer 9 bar op eindigend op 6 bar. Als je hem vol laat lopen krijg je 11 bar waarna de veer hem nog eens op de volle 12 bar over gaat pakken en eindigend op 9 bar. Dat geeft nogal een verschil in smaak.

Bij een dipper of hevel op leidingdruk blijft je pre-infusie gelijk en loopt deze niet op zoals bij een Strega. Zijn compleet andere en niet te vergelijken concepten. Dit maakt de Strega zo uniek en geeft heel veel mogelijkheden tot spelen, aanzienlijk meer dan bij een traditionele hevel.
Nee hoor.
Dat kan je ook met een dipper.
Met mijn Pompei kan ik zelfs instellen op welk moment de klep naar de boiler open gaat.
Wat een Strega kan kan ik ook met een dipper.
Langzaam.oplopende pre infusie kun je perfect doen door de lever langzaam los te late en vast te houden op een bepaald punt.

46
turboyeast schreef:
Erik82 schreef:Je moet een traditionele hevel niet vergelijken met een Strega. Alleen met de Strega heeft het nut de cilinder half te vullen. Op dat moment genereert de pomp ongeveer 7 bar en pakt de hevel hem op ongeveer 9 bar op eindigend op 6 bar. Als je hem vol laat lopen krijg je 11 bar waarna de veer hem nog eens op de volle 12 bar over gaat pakken en eindigend op 9 bar. Dat geeft nogal een verschil in smaak. Bij een dipper of hevel op leidingdruk blijft je pre-infusie gelijk en loopt deze niet op zoals bij een Strega. Zijn compleet andere en niet te vergelijken concepten. Dit maakt de Strega zo uniek en geeft heel veel mogelijkheden tot spelen, aanzienlijk meer dan bij een traditionele hevel.
Helder verhaal, maar ik blijf toch een beetje met het gevoel zitten: als er al een pomp inzit waarom dan nog een hevel? Voor de spielerei? In mijn ervaring levert een dipper met genoeg thermostabiliteit consistent knallers van espressi. Niet mijn bedoeling om de Strega te kraken, maar gewoon wat kritische gedachten. Ik verwacht ook geen reactie.
Cheers, TY
Omdat je met een pompmachine geen aflopend drukprofiel hebt. De Strega is meer een hevel met een pomp om de cilinder te vullen dan dat hij op een pompmachine lijkt. De Strega is wereldberoemd om de mogelijkheden maar geeft niet de smaak van een traditionele hevel maar zit wel meer in die hoek dan de harde smaak van een pompmachine. Met de Strega kun je elke drukprofiel van 12-9 tot 7-4 bar halen en doir de hevel tegen te houden kun je de druk nog verder verlagen. Eerder een hevel met extra opties dus. Op de Strega kun je ook een dimmer op de pomp bouwen om de pre-infusie verder te sturen waardoor de mogelijkheden onbeperkt zijn. Zoek maar eens op HB op Super Strega dan zie je wat er allemaal mogelijk is. Voor die prijs is er echt geen betere grote machine te koop qua smaak en mogelijkheden.

Met een dipper of andere traditionele hevel kun je inderdaad ook de cilinder half laten vullen en de hevel hoger op laten pakken om zodoende de druk te verlagen. Daar was ik inderdaad te kort door de bocht. Alleen heb je minder mogelijkheden met de pre-infusie. Verder dezelfde opties als de Strega. Persoonlijk vind ik de smaak van een traditionele hevel nog net wat zachter en fijner maar dat is persoonlijk en decreden waarom hier nu een Strietman staat.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

47
Als echte beginner een simpele vraag....jullie praten over half vol laten lopen en dan de hevel zn werk te laten doen ipv helemaal vol laten lopen. Hoe weet je wanneer half vol is bereikt? Meetbaar in seconden? Op geluid?

En vooralsnog kreeg ik te horen van Casabarista dat je de hevel een klein beetje helpt zodra je de eerste espresso druppels ziet verschijnen.... correct of hier ook andere manieren voor?

Morgen de mod doen en dan morgenmiddag/avond de eerste pogingen wagen :mrgreen:
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

48
Kijk deze filmpjes eens een paar keer en wellicht dat dan je vragen zijn beantwoord en je nog meer te weten bent gekomen
Afbeelding

http://youtu.be/n4gDkZlZvIk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://youtu.be/T9OUNXVLY_o" onclick="window.open(this.href);return false;

http://youtu.be/I4TrUpp1Yuo" onclick="window.open(this.href);return false;
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

50
piponld schreef:Als echte beginner een simpele vraag....jullie praten over half vol laten lopen en dan de hevel zn werk te laten doen ipv helemaal vol laten lopen. Hoe weet je wanneer half vol is bereikt? Meetbaar in seconden? Op geluid?
Hier zit je goed. Als de pomp wat begint te veranderen qua geluid dat zit je ongeveer goed. Het geluid begint als het ware een soort van uit te doven. Dan haal je de hevel iets omhoog om de pomp te laten stoppen en geleid je de hevel rustig totdat deze op begint te pakken op de druk van de puck. Vervolgens laat je de hevel zijn werk doen. De hevel zou dan net boven horizontaal op moeten pakken wat een goed referentiepunt is.
piponld schreef:En vooralsnog kreeg ik te horen van Casabarista dat je de hevel een klein beetje helpt zodra je de eerste espresso druppels ziet verschijnen.... correct of hier ook andere manieren voor?
Dit vind ik dan weer slecht advies. Als je fijner maalt zal het langer duren (lees: is er meer druk voor nodig) voordat je de eerste druppels ziet dan dat je grover maalt. Op de eerste druppels gokken is dus geen goede methode om druk te bepalen want die is dan afhankelijk van de maalgraad en niet van de druk.

Je wilt uiteindelijk met een naked portafilter wel zorgen dat je de hevel zijn werk laat doen precies op het punt dat onder het filterbakje de eerste druppels verschijnen. Dat combineer je met het geluid om de startdruk te bepalen. Als je een portafilter met uitloop hebt duurt het een paar seconde langer voordat de koffie begint te lopen en dan zit je dus eigenlijk al een paar bar te hoog. Een naked is naar mijn mening voor een Strega echt een must om er het maximale uit te kunnen halen.

De hevel zal op het punt van oppakken net iets meer druk geven dan op dat moment door de pomp wordt geleverd. Op den duur begin je handig te worden en kun je de pomp net 1 seconde voordat de eerste druppels komen stoppen en dan begint het echt leuk te worden.

Als je met een hevel te grof hebt gemalen is dat makkelijk op te lossen door hem enigszins tegen te houden en dus de druk te verlagen. Zo voorkom je een sinkshot en kun je onverwacht hele leuke resultaten halen. Te fijn malen met een hevel is minder leuk want daar kun je niks tegen doen behalve wachten totdat de druk er af is. In het ergste geval als je echt te fijn maalt duurt het 15 minuten voordat je er weer iets mee kunt. Iets aan de grove kant malen is dus handiger als startpunt met een hevel.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer