Vanmiddag even bij Tekork geweest om eens te kijken wat zijn routine is met de Simonelli.
Ik had mijn handmaler en wat van de bonen die ik nog over had meegenomen om een goed vergelijk met mijn Simonelli te maken.
Ik zat inderdaad nog wat te fijn met mijn maling, wat ik wel gemerkt heb is dat je de maling met hele kleine stapjes moet verstellen, mijn maler heeft een spoed van 1 mm, dat is maar net werkbaar, 0.5 mm was beter geweest.
Nadat de maalgraat behoorlijk goed was kwam ik tot de conclusie dat ik wat smaak betreft weinig verschil merkte tussen espresso's uit de twee Simonelli's, beide aan de zure kant.
We hebben ook wat van zijn bonen met mijn handmaler gemalen, (als ik het goed onthouden heb waren dat bonen uit Ethiopië, verbeter mij als ik het mis heb) best wel een verschil, om te beginnen ging het malen een heel stuk zwaarder, de boontjes waren wat kleiner en ook iets lichter gebrand.
De smaak was al wel een stuk beter dan van de bonen die ik mee had, ondanks dat de instellingen nog niet perfect waren.
De eerste stap is nu betere bonen bestellen en de maalgraad finetunen. het ligt in ieder geval niet aan de machine, de onkunde lag bij de barista
@ Tekork, nog bedankt dat ik even mee mocht kijken, ik heb weer genoeg geleerd om een betere espresso te zetten, steeds een stapje verder!

Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini