Re: RE: Re: Bezzara Strega onderweg

51
turboyeast schreef:
Helder verhaal, maar ik blijf toch een beetje met het gevoel zitten: als er al een pomp inzit waarom dan nog een hevel? Voor de spielerei? In mijn ervaring levert een dipper met genoeg thermostabiliteit consistent knallers van espressi. Niet mijn bedoeling om de Strega te kraken, maar gewoon wat kritische gedachten. Ik verwacht ook geen reactie.
Cheers, TY
Meen je dit serieus, je twijfel? De veer doet praktisch de hele extractie! Enige wat de pomp doet is de cilinder vullen. En extractie met de veer geeft toch een heel ander drukprofiel tov van een pomp met een constante druk. Daarnaast is de HX in de Strega anders dan die van de pomp bezzera's. Als je een extractie alleen met de pomp zou doen op een Strega gaat de temperatuur alleen maar omhoog en dan kook je de koffie.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Bezzara Strega onderweg

52
[GVideo][/GVideo]Ik denk dat de Strega ontstaan is omdat het publiek zat te wachten op een professionelere groep aan een hx machine met een reservoir ipv vast water.Dan heb je een pomp nodig om de groep te vullen.Al het andere is er een beetje bijgetrokken mede met hulp van Jim Schulman. 8-)

Ik heb trouwens wel eens pump only shots gemaakt met een Strega en dat ging best goed.

Re: RE: Re: Bezzara Strega onderweg

53
Dat is ook zo, de pomp en verwarmingselementen in de groep zijn door bezzera erin gezet puur functioneel.
cremalover schreef: Ik heb trouwens wel eens pump only shots gemaakt met een Strega en dat ging best goed.
Dit bedoelde ik, wij hebben echt een hele andere smaak. Simpel gezegd, ik hou van zoet en fruitig en af en toe wat minder exotisch. En jij wilt koffie, mocca en choco smaken. Ook lekker uiteraard maar niet mijn ding.
Dat de temperatuur oploopt bij extractie met pomp is een feit, je hebt dan verbrande koffie gedronken...
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

54
Het is inderdaad algemeen bekend dat de Strega overhit als je puur op de pomp een espresso maakt. Er zijn genoeg mensen die die meting hebben gedaan en dat hebben geconstateerd. Als je de presso niet flink omlaag hebt geschroefd dan is de temperatuur veel te heet geweest. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de smaak.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

55
Oververhit?Is inmiddels 6 jaar geleden dacht ik dus hoe dat smaakte weet ik niet meer.
Ik heb shots gedronken die puur op leiding druk gemaakt waren.Bij mij stond er 3bar op de hx.
Als je niet te fijn maalde kon er een shot gemaakt worden door de hendel omlaag te trekken en daar te laten staan.

Ik vond de Strega echt een fijne Machine.
Enige nadeel was het gebruiksgemak en de lagere herhaalbaarheid tov mijn Pompei.Daar blijft hij gewoon achter.
Maar de shots waren echt goed.

56
Op leidingdruk en 3 bar snap ik dat je een shot kan zetten zonder de hevel te gebruiken. Bij gebruik van het reservoir en het op laten lopen van de druk tot 11 bar (punt waar de OPV open gaat) om een pompshot te maken blijft het water vervolgens te lang in de HX zitten waardoor het overhit.

De herhaalbaarheid van de Strega vond ik juist een heel sterk punt. Het lukte mij om echt elke keer exact dezelfde espresso te maken. En dat puur op gehoor en gevoel want de cilinder liet ik nooit helemaal vollopen. Grappig hoe iedereen het ander ervaart. Nou moet ik er wel bij zeggen dat een naked een must is voor reproduceerbaarheid bij de Strega omdat je dan de pomp stopt op het punt dat je aan de onderkant van het filterbakje de koffie ziet komen. Als je op het straaltje gaat wachten uit de uitloop dan is die consistentie een stuk lastiger te behalen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

57
Erik82 schreef:Op leidingdruk en 3 bar snap ik dat je een shot kan zetten zonder de hevel te gebruiken. Bij gebruik van het reservoir en het op laten lopen van de druk tot 11 bar (punt waar de OPV open gaat) om een pompshot te maken blijft het water vervolgens te lang in de HX zitten waardoor het overhit.

De herhaalbaarheid van de Strega vond ik juist een heel sterk punt. Het lukte mij om echt elke keer exact dezelfde espresso te maken. En dat puur op gehoor en gevoel want de cilinder liet ik nooit helemaal vollopen. Grappig hoe iedereen het ander ervaart. Nou moet ik er wel bij zeggen dat een naked een must is voor reproduceerbaarheid bij de Strega omdat je dan de pomp stopt op het punt dat je aan de onderkant van het filterbakje de koffie ziet komen. Als je op het straaltje gaat wachten uit de uitloop dan is die consistentie een stuk lastiger te behalen.
Met gebruiksgemak bedoel ik vnl de kopjeswarmers en de massa van het ding.
Gevuld weegt die 65 kg dus die verschuift nooit het geen bij de Strega nog wel eens gebeurde.
Aangezien hij bij mij de hele dag aanstaat is het malen tampen schuimen klaar.Twee cappucinos in dik 1 minuut.
Ik ben daarbij niet op zoek naar het godshot maar wil snel twee lekkere cappus of espresso.
Met de nadruk op snel.