Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

571
GisterAvond de desem weer even gevoed om vandaag een broodje te bakken volgens die goof uit het fillempie, zal wel de oventemp hoger inzetten, het is net als met koffiebranden op het moment dat de groentjes worden gestort dan zakt de temp dramatisch, zo ook met een oven die je op 230 zet en dan een kilo koud deeg en een waterverstuiving erbij, ik doe de bak water erin met het opwarmen naar de 260, dat is wat die maximaal haalt, om terug te komen op de desem. die had ik in het keukenkastje gezet en zag eruit zoals op de foto, die heeft gewerkt!

Afbeelding

Afbeelding

Dat was lastig schoonmaken. . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

575
Zo actief heb in hem nog niet gehad. Verklaard waarom ik nog geen goed luchtig brood heb gehad.

Ik heb wel lekker beleg gemaakt zonder rotzooi. De pindakaas van tegenwoordigis de pindakaas niet meer...allemaal toegevoegde rommel waaronder gehard palmvet = transvet = slecht en suiker.

[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=r_-DNUYlUMk[/youtube]
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

577
@3aan schreef:GisterAvond de desem weer even gevoed om vandaag een broodje te bakken volgens die goof uit het fillempie, zal wel de oventemp hoger inzetten, het is net als met koffiebranden op het moment dat de groentjes worden gestort dan zakt de temp dramatisch, zo ook met een oven die je op 230 zet en dan een kilo koud deeg en een waterverstuiving erbij, ik doe de bak water erin met het opwarmen naar de 260, dat is wat die maximaal haalt, om terug te komen op de desem. die had ik in het keukenkastje gezet en zag eruit zoals op de foto, die heeft gewerkt!

Afbeelding

Afbeelding

Dat was lastig schoonmaken. . .
Daarom altijd deksel los.
Heb ooit een geknapte pot gehad.
Alles weggegooid.
Heb daarom altijd verschillende starters in de ijskast staan.

578
cremalover schreef:Vers uit oven.

2/3 volkoren tarwe en 1/3 roggemeel
75 % vocht.
Die lijkt ook beetje plat te blijven, geen ovenspring. Wel wat uitgezakt naar de zijkant waardoor de snee is opengegaan, toch?
Maar wel goed resultaat, zonder bloem erbij blijft het lastig.

Getapatalked
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

579
bobbee schreef:Die lijkt ook beetje plat te blijven, geen ovenspring. Wel wat uitgezakt naar de zijkant waardoor de snee is opengegaan, toch?
Maar wel goed resultaat, zonder bloem erbij blijft het lastig.

Getapatalked
Ovenspring zat op100 Procent.
Brood is zeker twee keer in dikte verdubbeld.
Dat de ovenrijs goed zat zie je aan de snede.
Dat was een streep en is mooi uit mekaar gegaan.
Met zwaar deeg en 75 procent vochtigheid is het brood altijd platter.
Maar een bol brood is totaal mijn streven niet.

Dit is meestal de dikte van mijn brood.
Afbeelding