Re: Keuze uit hogere segment machines

61
Hoi,

Vandaag een demo gehad van een Rocket R Nine One een prachtig apparaat wat enorm veel mogelijkheden heeft.
Hij heeft de stoomkracht van een professionele machine en natuurlijk pressure profiling en een full saturated group.
Aan te sluiten op water en afvoer of stand alone.
De touchscreen werkt redelijk goed maar vind het niet perfect.
Er zitten timers op voor in en uitschakelen en de mogelijkheid om 5 pressure profielen in te stellen en je kunt met de hand een variable profiel maken en als je hem goed vind opslaan.
Ook zijn er 2 knopen voor volumetrische instelling I en II op het display.
Dus inclusief een profiel helemaal te automatiseren, makkelijk dus voor de rest van de gebruikers.
We hebben koffie gezet met 3 verschillende profielen eentje beginnend met lage druk dan hoog en weer laag eentje met hoge druk en dan laag en eentje met lage druk en dan hoog.
Eentje benadrukte het zuur een het zoete en een het bittere.
De laatste proefde in niet als bitter maar een stuk minder zuur.
Maar de verschillen tussen de 3 waren goed te proeven dus je kunt er zeker iets mee.
Toch heb ik nog steeds mijn twijfels tussen de Rocket en Kees vd Westen heb voor beide een offerte laten maken i.c.m een Caedo E37s.
KvdW is een super stabiele machine van zeer hoge kwaliteit met een prachtig uiterlijk.
Rocket in mijn ogen minder mooi en ga er van uit ook minder kwaliteit maar wel pressure profiling en de mogelijkheid om te automatiseren.
Weet echt nog niet wat ik moet doen.
Ga nu toch op vakantie kan ik er mooi over nadenken.
Heeft iemand nog suggesties of andere tips om over naar te denken m.b.t deze machines?
Ik ga niet voor de andere door mij en andere genoemde machines die in dit topic genoemd zijn.
Ik weet nu overigens ook dat ik niet van koffie met een zuurtje houd.

Rob

62
Als ik het zo lees moet ik steeds denken aan die reclame voor de Staatsloterij van lang geleden, waar de winnaar met zijn nieuwe Ferrari Testarossa boodschappen gaat doen bij de lokale supermarkt en vast komt te zitten op een verkeersdrempel. Of die van de winnende boer die met zijn Testarossa met aanhangertje het erf op draait..
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

65
Ik snap dat je hier alleen maar komt om op je wenken bediend te worden, maar je zit wel op ons meubilair.

Maar vooruit:
Als je niet van zuur houdt en je bent beginner kun je beter voor een conische maler gaan.
Ook is pressure profiling vooral interessant voor hippe, lichter gebrande (lees: zuurdere) koffiesoorten. Dus waarom zou je zo'n onwijs complexe machine aanschaffen.
Ik heb zelf een Speedster, zonder PPIC maar met een simpel apparaatje tussen de watertoevoer kan in de PI ook manipuleren. Je kunt dan gewoon Slayer style shots doen, net als ik met de Bianca op de zaak doe met lichte roasts. Smaak? Nagenoeg hetzelfde. Beleving? Tsja...
In sommigen uitzonderlijke gevallen doet de Bianca het zelfs beter doordat de blootgestelde e61 groep en iets aflopend temperatuur profiel geeft. Vooral bij dikke stroperige lever-style shots met mooie gelaagde chocoladesmaken.

66
Pti schreef: wo 14 aug 2019, 20:08 Ik snap dat je hier alleen maar komt om op je wenken bediend te worden, maar je zit wel op ons meubilair.

Maar vooruit:
Als je niet van zuur houdt en je bent beginner kun je beter voor een conische maler gaan.
Ook is pressure profiling vooral interessant voor hippe, lichter gebrande (lees: zuurdere) koffiesoorten. Dus waarom zou je zo'n onwijs complexe machine aanschaffen.
Ik heb zelf een Speedster, zonder PPIC maar met een simpel apparaatje tussen de watertoevoer kan in de PI ook manipuleren. Je kunt dan gewoon Slayer style shots doen, net als ik met de Bianca op de zaak doe met lichte roasts. Smaak? Nagenoeg hetzelfde. Beleving? Tsja...
In sommigen uitzonderlijke gevallen doet de Bianca het zelfs beter doordat de blootgestelde e61 groep en iets aflopend temperatuur profiel geeft. Vooral bij dikke stroperige lever-style shots met mooie gelaagde chocoladesmaken.
Tot voor zeer kort ging men er van uit dat conisch zuur benadrukt.
Dat is nu weer omgedraaid?

Zuur of niet zuur ligt vnl aan de branding.
Ik hou ook niet van zuur.Daarom doe ik donkerder bonen in mijn maalapparaat.

68
Allereerst goed dat je bent gaan proeven en kijken. Zo'n machine moet je niet vanaf een plaatje kopen.
Je kunt je aan beide machines geen buil vallen, maar ze zijn wel heel erg verschillend, zowel in mogelijkheden als uiterlijk.
Ik vraag me altijd af hoeveel 'knoppen' van een machine als de R Nine One je daadwerkelijk gaat gebruiken. Ik ben zelf best een geek en van de details, maar ik moet er niet aan denken om steeds vanalles te veranderen of aan te passen. Denk dat je in de praktijk uiteindelijk ook weinig gaat aanpassen of varieren. Da's dan weer een 'voordeel' van de KvdW, dat is in feite gewoon een hele goede en stabiele pompmachine.
Met een pistool op m'n kop zou ik de Speedster kiezen; ik vind de Rocket net wat over de top, met dat display enzo. Maar ga vooral op je eigen gevoel af.

Als je de keus/kan hebt zou ik hem zeker aan het vaste water (en vooral afvoer!) hangen. Dat heb ik anderhalf jaar geleden ook gedaan en daar geniet ik nog elke keer van.
dus...

69
Vriendelijk dank voor je uitleg hier heb ik iets aan, ik probeer serieus tot een goede aankoop te komen maar slik niet alles voor zoete koek.
En ook kom ik hier niet om op mijn wenken bedient te worden maar wel om advies te vragen van ervaren gebruikers, dacht ook dat een forum daar voor bedoelt was om elkaar te helpen.
Mijn rede om geen Lelit Bianca of Slayer of La Marzocco GS3 MP te kopen is de reproduceerbaarheid dat kan met de Rocket R91 wel dat die duurder is als de LB en goedkoper als de andere vind ik geen probleem.
Als hier nu gezegd word dat de Lelit Bianca een betere machine is dan de Rocket R91 dan luister ik echt wel en zal ik dat meenemen in mijn beslissing.
Geld overigens over alles wat hier gezegd word.
De laatste opmerkingen kan ik niet waarderen omdat ik absoluut niet weet wat ik daar fout zeg dus kan ik er niets mee.
Heb liever dat je dan zegt dat ik een mafkees ben die een veel te dure machine wil kopen en nergens verstand van hebt, daar kan ik wel mee leven.
Ze beginnen hier op het forum met regels daar komt respect en geduld in voor ;)

Rob

70
Hoi Marc,

De enige rede die ik kan bedenken om voor de R91 te gaan is experimenteren, maar denk dat als je een setting gevonden hebt niet meer zal veranderen.
Maar omdat ik nieuw ben wil ik verschillende bonen proberen om uit te zoeken wat ik nu het lekkerste vind.
Maar het kan ook zo maar zijn dat als ik precies weet wat ik lekker vind dat het met de speedster ook perfect is dan zou mijn voorkeur de laatste zijn.

Rob