Re: Nieuwe HX machine, minimale verschillen

61
SteefM schreef:
Nomad schreef: Heb de boiler op 122 graden gezet ipv 120. Niet voor de stoompower, maar om het water uit de groep naar 93/94 graden te krijgen. Op 120 graden leek het eerder op 89/90 graden. Ik meet nu 92 graden, maar mijn metertje kan niet helemaal correct meten schat ik. Hoger dan 122 leek me niet goed.
Huh? Zeker weten dat je machine lang genoeg aan staat? Met 120 graden boilertemp zou het water toch ook makkelijk boven die 90 graden uit moeten komen?
Anders hoef je ook niet te cooling flushen...
In de homebarista YouTube filmpjes hoor je hem ook sissen en zie je dat het water danst. En door te spoelen zie je het water rustiger worden. Ik heb nog geen dansend water gezien. Helaas heb ik maar een simpel thermometertje van de IKEA (fantast) en weet dus niet hoe precies die kan meten.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

62
@3aan schreef:Wordt de stoompijp net zo warm als bij de Vibiemme?
Zoniet dan zou de pijp geisoleerd kunnen zijn, er zit dan een te dun nylon slangetje in wat een hele mooie stoom geeft, alleen duurt het stomen daardoor langer, dat is goed voor de Noob etc. maar niet voor de meesten onder ons.
Er zit een silicone slangetje in inderdaad, zit er bij mij ook gewoon in en ik ondervind geen enkel probleem. Stoomkracht is perfect, boiler staat op 0,9 a 1,0 bar. Ik zie geen rede om daarmee te gaan rommelen eerlijk gezegd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

63
Ik heb, naast de Erics, ook een simpele kookthermometer, en die zit over het algemeen slechts 1 à 2 C onder de Erics. Er is allicht wat vertraging en je moet de tip nauwkeurig in de waterstraal houden, maar ik vind dat niet slecht. Ik vermoed dat die Fantast het niet zo veel slechter zal doen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

64
Spironski schreef:Ik heb, naast de Erics, ook een simpele kookthermometer, en die zit over het algemeen slechts 1 à 2 C onder de Erics. Er is allicht wat vertraging en je moet de tip nauwkeurig in de waterstraal houden, maar ik vind dat niet slecht. Ik vermoed dat die Fantast het niet zo veel slechter zal doen.
Ik heb het douchescherm eraf gehaald en dan metertje opgewarmd naar 100 graden in de waterkoker en daarna eronder gemeten. Zit je op 93 graden nu. Dus dat zit wel ongeveer goed nu.

Nu laat ik hem passief aanstaan in de " hoop " dat de E61 groep te heet wordt en ik dat kan meten. Wederom de meter voorverwarmen, zodat je echt meteen de eerste secondes kan meten. Vooralsnog heb ik nog niet een flush gezien waar echt stoom vrij kwam, liep tot nu toe altijd rustig als 4 a 5 stroompjes water.
We wachten het af, ik laat hem even een uurtje opwarmen.

65
Nu is ook wel bekend van de Rockets dat ze erg goed zijn afgesteld, dus het verbaast me niet dat je nauwelijks een flush nodig hebt.
Ik vraag mee alleen af hoe dat dan zit met de rebound, duurt die dan niet langer?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

66
Op mijn -minder goed afgestelde- machine staat de Erics ook meestal rond de 93-94C en komt er bij het flushen ook geen stoom uit. Maar ik moet meestal toch wel 180-200 ml flushen.

Eerlijk gezegd vond ik het" bepalen aan de hand van de uitstroom wanneer je moet stoppen" vrij lastig. Ook als het water er bij mij rustig uit begint te stromen laat de Erics nog altijd een te hoge temperatuur zien, en moet ik nog altijd een seconde of 6 door flushen.

67
Spironski schreef:Op mijn -minder goed afgestelde- machine staat de Erics ook meestal rond de 93-94C en komt er bij het flushen ook geen stoom uit. Maar ik moet meestal toch wel 180-200 ml flushen.

Eerlijk gezegd vond ik het" bepalen aan de hand van de uitstroom wanneer je moet stoppen" vrij lastig. Ook als het water er bij mij rustig uit begint te stromen laat de Erics nog altijd een te hoge temperatuur zien, en moet ik nog altijd een seconde of 6 door flushen.
Bedankt voor jullie reacties (ook jij img), want nu na hem even te laten rusten en dan met een goed opgewarmde meter, zonder douchescherm, kon ik ook goed meten dat hij te heet was. En dat ik inderdaad wel een glas drinken kan vullen voordat hij op 94 graden is. Ik was bang dat ik te snel een te diepe flush zou doen en op 89graden ofzo zou zitten, maar dat valt alles mee.

Na een tijdje idle kreeg ik 99 graden op meter te zien en die bleef vrij lang rond de 96 a 97 tijdens de eerste seconden flush. Pas na een flush van zeg 6+ seconden zag ik dat hij mooi op 94 ging hangen wat ik ook wilde. Heb hem nu terug gezet naar 121, om het een beetje te middelen :P (maar die ene graad is meer gevoel dan functie denk ik :P).

Zonder douchescherm was het ook beter hoorbaar had ik het gevoel, maar inderdaad als die stil is, is die nog niet op 94 graden meteen...dus meten is weten inderdaad.

Die erik's komt er nog wel, maar dat is iets voor kerst ofzo :P

Edit: Maar mijn eerste metingen waren dus toch niet precies genoeg en dan merk je dat je niet even kan meten en kijken maar dat je wel echt even goed moet voorbereiden en dan zie je het ook duidelijk.