En ook het spelen met melk is daar 1 van, latte-art probeersels vermaak ik me prima mee.
Zodoende ook de keuze om een upgrade te doen, met een budget van max 1279 euro maar liefst rond de 1000 euro. In Groningen is er maar 1 winkel die dit soort machines heeft staan (casabarista) en daar heb ik een afspraak gemaakt voor komende zaterdag.
Concreet wil ik dus tegelijk stomen+espresso zetten, daarom ook een HX. Maar een dubbele boiler is niet uitgesloten, de expobar brewtus zit met zijn 1279 te dichtbij qua aanschafprijs om hem niet mee te nemen in de overweging.
Mijn gebruik: 2x per jaar een verjaardag met wat meer mensen, maar de rest van het jaar ben ik thuis de enige die koffie drinkt (vriendin lust het niet). En af en toe wat visite. Visite hoeft zeker geen espresso, hooguit een amcericano en het liefst een cappuccino. . Ikzelf drink ook liefst cappuccino, ik kom uit op 20% espresso, 30% americano en 50% cappuccino.
Dus gemiddeld misschien een 3 bakjes per dag maximaal, en per uitzondering als in verjaardag staat hij wat actiever te werken.
En daarmee is mijn gebruik wel gedefinieerd denk ik.
Concreet keek ik aanvankelijk naar de Expobar Lever, een HX machine voor 900 tot 1000 euro. Maar rond dat bedrag vind je ook:
Bezzera Magicka
Isomac Millenium
Isomac Tea
Rocket Classic
En ik krijg echt niet duidelijk wat nu de onderlinge verschillen zijn. De prijzen zijn tussen de 1000 en 1100 euro. Allemaal vergelijkbaar formaat boiler, vergelijkbaar formaat van het apparaat zelf en allemaal een E61 groep. Sommigen heb een coul touch wand voor het stoom, maar zelfs daarin vind ik tegenstrijdige informatie.
Los van de kleine uiterlijke verschillen, het gaat mij natuurlijk voornamelijk om de kwaliteit van de machines, levensduur en gebruikte materialen.
Kan iemand me helpen met een keuze in deze klasse waarin het allemaal erg op elkaar lijkt? Wat uit de reviews online wordt ik niet wijs. Iedereen verkondigt dat zijn aankoopkeuze de beste was en verdedigt zijn eigen machine vooral.
Als laatste wil ik nog kort de Brewtus 4 noemen van Expobar, die dus een dubbele boiler heeft. Wat dus ook wat meer stroom zal vreten. Maar ik zie niet heel veel voordeel voor mijn thuisgebruik om een dubbele boiler te nemen?
P.S.
Het zal worden gecombineerd met een Compak K6 maler, die heb ik al en bevalt goed.