Re: De LONDINIUMs afdeling

871
ErikW schreef: do 21 sep 2023, 22:22 Dan ga ik die seals bij jou bestellen!
Verkoop je toevallig ook de de p-stat's?
Ik zou die dan gelijk met per p-stat met een adapter bestellen. Dat scheelt weer handelingen.
Voor mij zou dan 1 versie voor dark en een voor medium goed zijn.
Ik ken die light kant niet en denk zelfs dat ik het niet lust maar dit is puur een gokje.
Ik heb 3 van de p-stats maar zonder die adapter die we in het filmpje gebruiken.

Ik zou daar pas wat aan gaan doen als je echt merkt dat je er een extra nodig hebt. Als je er een in je machine hebt op bijvoorbeeld 1.4bar dan kun je een breed spectrum aan brandingen gebruiken. Koop je per ongeluk veels te donker of bijna-filterbranding, gewoon die bonen op een andere machine opmaken of wegdoen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

873
cremalover schreef: vr 22 sep 2023, 12:30 Water kan omhoog en omlaag.Als het omhoog gaat is de weerstand naar boven lager dan de weerstand naar beneden.Ik zou de seals eens bekijken.
Als je de 'omlaag' dicht laat slibben dan willen de seals wel ruimte maken om dan maar omhoog toe te staan. Je kunt hen dat niet kwalijk nemen. Want zoals gezegd naar opzij kan niet en een zetgroep is geen fragmentatiebom.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

874
fransg schreef:
cremalover schreef: vr 22 sep 2023, 12:30 Water kan omhoog en omlaag.Als het omhoog gaat is de weerstand naar boven lager dan de weerstand naar beneden.Ik zou de seals eens bekijken.
Als je de 'omlaag' dicht laat slibben dan willen de seals wel ruimte maken om dan maar omhoog toe te staan. Je kunt hen dat niet kwalijk nemen. Want zoals gezegd naar opzij kan niet en een zetgroep is geen fragmentatiebom.
‘Je’ slaat hopelijk op Londinium en niet op de gebruiker in dit specifieke voorbeeld.

Een afwezigheid aan instructies, de checks binnen de kwaliteitscontrole en/of specificaties in het fabricageproces is meer de verklarende factor voor het dichtslibben (als dit de oorzaak is).

Is natuurlijk best een kwalijke zaak dat de gebruiker heet water op zich gespoten krijgt na het zetten van 4 espresso’s.

Vind dat te makkelijk naar de gebruiker wordt gewezen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

875
Zoals gezegd, ook als je zelf de boel insmeert moet je daarna het douchescherm even schoonmaken.

Stelt niks voor.

Als ze in de fabriek er eerst een dagje espresso’s mee zetten en dan het schermpje schoonmaken heb je dat niet.
Maar dan gaan sommigen kermen dat het een gebruikte machine is
🤣

876
Mijn oude moeder verzuchtte weleens, toen ze nog leefde, nadat ik haar iets had uitgelegd, "toch had ik graag dat iemand mij dat eens uitlegde" -- terwijl ik het net had uitgelegd!
;-)

877
fransg schreef:Zoals gezegd, ook als je zelf de boel insmeert moet je daarna het douchescherm even schoonmaken.

Stelt niks voor.

Als ze in de fabriek er eerst een dagje espresso’s mee zetten en dan het schermpje schoonmaken heb je dat niet.
Maar dan gaan sommigen kermen dat het een gebruikte machine is
Afbeelding
Dat is wellicht voor jou en een ander gemeengoed, je mag het echter niet aannemen voor de algehele populatie en zeker niet met dit veiligheidsrisico.

Als het zetten van espresso en de schoonmaak van de douche het risico mitigeert op brandwonden bij de onwetende eindgebruiker lijkt me dat wel goed te verklaren als fabrikant: ‘Maakt onderdeel uit van onze strenge kwaliteitscontrole’. I.c.m. Onderhoudsinstructies in de handleiding zit je dan helemaal veilig. Retrospectief een uitleg vanuit jouw kant - na het geschiedde feit - zal niet het risico mitigeren; de verzuchtte eindgebruiker heeft immers het risico al mogen ondergaan.

Mij is dit risico zelf niet bekend en heb het ook nooit meegemaakt na in het bezit te zijn van 3 hevels. Kan gelieerd zijn aan Londinium zelf of mijn nog altijd prille ervaring met hevelmachines. Mijn ervaring is net juist dat als ik een hevel helemaal smoor ik nog manueel de druk kan opvoeren middels drukkracht zonder enige vorm van lekkage.

Ik hoop dat bij het op de markt brengen van espressomachines een risico analyse onderdeel uit maakt van het technisch dossier tbv ce goedkeuring. Benieuwd of dit risico omschreven staat en zo ja wat de mitigatie acties zijn.

Als mijzelf dit overkomen was zou ik een melding gedaan hebben bij de Nvwa (met inachtneming dat ik de handleiding gelezen had en naleefde).

Hierboven is een wellicht gechargeerde reactie en is illustratief hoe een andere zienswijze gehanteerd zou kunnen worden. Om de vinger te wijzen naar de handelwijze van de gebruiker en geen vorm van eigenaarschap te zoeken bij de fabrikant in deze context vind ik echter het ander eind van het spectrum. Vandaar een beetje tegenkracht rond deze casus…

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

878
Deze gebruiker (ervaren met espresso en ook met diverse hevels) heeft dit nog nooit meegemaakt.
Er is geen gebruiksaanwijzing bij deze machine aangetroffen.
Enige lekkage van water is ooit geweest als ik het pf niet goed ver genoeg had bewogen naar de sluitstand.
Dat kwam er iets water tussen pf en onderkant groep vrij.

Bj de Strietman heb ik ooit de seals verpest met de eerste poging tot espresso.
Mijn eerste maling was veel te fijn en ik heb kracht op de hevel gezet die blijkbaar te veel was.
Er kwam geen water vrij.
Na nieuwe seals die Wouter me snel opgestuurd had was alles weer in orde.

879
Ik denk niet dat het zeefje zo dicht kan zitten dat er echt 0,0 water meer doorheen komt. Dat water boven de seals uitkomt lijkt mij niet normaal. Een strega met pomp voert de druk veel meer op en zit ook vol met wit dik vet als je die nieuw koopt maar er komt geen water boven uit de zetgroep.
Of het mag voorkomen dat water zich via de zetgroep eruit wurmt om wat voor reden dan ook laat ik even in het midden want ik was er niet bij maar opmerkelijk is het wel, toch?

Ik zou zeker de seals even checken op de zuiger om te voorkomen dat het weer gebeurt. Wellicht is die gewoon niet goed, dat kan gebeuren af fabriek. Die seal zou het tegen moeten houden, dat zou ik wel verwachten in ieder geval.
En ja, no grease seals zijn mooi maar na decennia seals met vet op allerlei machines hebben die zichzelf wel bewezen.

Overigens wordt Frans nu soort van aangesproken hier en hij reageert ook maar eigenijk is hij niet de producent of de ontwerper van de zetgroep/machine. Ik zou het daarom bij Londinium zoeken en Londinium bij Fracino want het is wel de naam Londinium die op de machine staat en die hebben ze hoog te houden.

Just my 2 cents...

Ik ben benieiwd Eric, heb je de zetgroep er al uit getrokken? En het zeefje eruit gehaald. Dat kan voor verheldering zorgen. Misschien zaten de boutjes ook niet goed vast van de kop van de zetgroep? Ben benieuwd wat je tegenkomt, vooral ook die seal op de zuiger.

Anders blijven we zo speculeren en van het 1 komt het ander. Beter voorkomen dat we gaan modder gooien naar elkaar om een apparaat.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!