Beginnersvraag over volautomatisch koffiezetapparaat

1
Allen,

Een volledige newbie hier. Afgelopen weekend heb ik voor mijn verjaardag een Siemens EQ6 500 gekregen inclusief verschillende koffiebonen. Ik ben deze week uiteraard het apparaat aan het uitproberen, maar daarbij als eerste de Lavazza Rossa koffiebonen. Ik merk dat ik het nog best lastig vind om een lekkere cafe creme uit het apparaat te krijgen. Ik kom vanuit een Nespresso en daarbij vond ik de gele Linizio Lungo lekker. Vanuit de Siemens lukt het mij maar niet om bij de cafe creme een mooie crema laag te krijgen. Daarnaast smaakt hij alsof je bent vergeten om een nieuwe koffiecup of Senseo erin te doen. Een goede espresso lukt wel. Wat doe ik verkeerd? Help?

Beginnersvraag over volautomatisch koffiezetapparaat

2
Een beetje flauw om te zeggen, (en niet verkeerd bedoeld), maar met een superautomaat en supermarktbonen kun je niet de koffie zetten die je waarschijnlijk voor ogen hebt.
Begin eens met echt verse bonen (branddatum erop, minder dan 1-2 weken oud). Online kopen, of bij een lokale brandert, niet bij Kaldi e.d.
Dan ga je al een stap maken.
Als dat nog niet is wat je zoekt, dan zul je toch aan de losse (kwaliteits) maler + machine moeten ;-)
Laatst gewijzigd door Marcje op wo 19 jun 2019, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...

Re: Beginnersvraag over volautomatisch koffiezetapparaat

3
Eens met de vorige post. Met verse koffie zul je een beter resultaat krijgen. Er staan genoeg webwinkels op deze site waarvan een aantal proefpakketten heeft zodat je verschillende soorten kunt proberen.

Een probleem met Lungo of koffie crème is dat je zoveel water door de koffie perst dat je op het laatst alleen nog maar de heel bittere smaken uit je koffie haalt. Het straaltje koffie wordt dan lichtgeel. Vang dat eens apart op en proef het maar.

Je geeft aan dat je de espresso wel lekker vindt. Dan kun je een Americano proberen. Eerst heet water (wel even van de kook af anders verbrandt de koffie) in het kopje en daar een espresso bovenop zetten. Ik vind dat zelf een lekkerder alternatief voor een Lungo.

Succes!

Re: Beginnersvraag over volautomatisch koffiezetapparaat

4
Dank voor de tips. Inmiddels al een iets betere koffie (Illy) geprobeerd en dat is al een stuk beter. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat verse koffie nog veel beter smaakt. Ik kom echter van de DE cups in de Nespresso en dat vond ik al prima. Ben dus niet zo heel moeilijk, maar Lavazza Rossa was het echt niet. Illy dus al beter, maar ga gewoon de wereld van verschillende bonen ontdekken... Ben benieuwd!