Druk bijstellen ECM Technika IV

1
Dag mensen!
Sinds een aantal weken heb ik een ECM Technika IV. Topmachine, al vind ik de druk nu wat hoog (12 bar volgens de meter). Ik wil hem graag omlaag bijstellen maar kan niet uitvinden hoe. Weet iemand dat toevallig?

Online lees ik dat onder in de machine een gat moet zitten met daar een schroefje in, maar die kan ik niet vinden.

Dank alvast voor de tips!
Mvg Eduardus

Re: Druk bijstellen ECM Technika IV

2
Mogelijk kent iemand de machine al van binnen & buiten, maar anders kan het helpen wanneer je wat foto's van het binnenwerk post.

Waarschijnlijk loopt er een slangetje vanuit het binnenwerk terug het waterreservoir in? Als je dat slangetje volgt, waar die vandaan komt, dan zou je weleens bij een overdrukventiel uit kunnen komen en dan wordt al meer duidelijk.

Je kunt ook met de machine langs gaan bij een forumlid met gerenommeerde werkplaats, bijvoorbeeld Peter de Goede, of Han Reiding, via dit forum te vinden. Dan voeren zij e.e.a. uit en leggen je intussen de werking van de machine uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Het ligt er aan of je een machine met vibratie pomp of rotatie pomp hebt.

Het Gechoogelde verhaal slaat op de uitvoering met rotatie pomp. Door de druk van 12 bar vermoed ik dat je de versie met rotatie pomp hebt.
Als je het deksel van de waterbak optilt, zie je daar onder een grote messing schroef zitten.
Daarmee kun je de maximale druk bijstellen.

Om iets zinnigs te kunnen zeggen over de druk aan de groep heb je trouwens een portafilter met manometer nodig. De manometertjes van je machine zijn niet nauwkeurig genoeg.
Een dergelijk ding kun je kopen, lenen of zelf maken.

Als je een machine met rotatie pomp hebt, zit de bypass geïntegreerd in het pomphuis.
De bypass kun je regelen met een ventiel dat aan de pomp zit. Daar kun je inderdaad via het "gat in de bodem" min of meer bij.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

6
HanR schreef: wo 04 sep 2019, 17:04 Het ligt er aan of je een machine met vibratie pomp of rotatie pomp hebt.

Het Gechoogelde verhaal slaat op de uitvoering met rotatie pomp. Door de druk van 12 bar vermoed ik dat je de versie met rotatie pomp hebt.
Als je het deksel van de waterbak optilt, zie je daar onder een grote messing schroef zitten.
Daarmee kun je de maximale druk bijstellen.

Om iets zinnigs te kunnen zeggen over de druk aan de groep heb je trouwens een portafilter met manometer nodig. De manometertjes van je machine zijn niet nauwkeurig genoeg.
Een dergelijk ding kun je kopen, lenen of zelf maken.

Als je een machine met rotatie pomp hebt, zit de bypass geïntegreerd in het pomphuis.
De bypass kun je regelen met een ventiel dat aan de pomp zit. Daar kun je inderdaad via het "gat in de bodem" min of meer bij.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Thanks! Ik heb een vibratiepomp en waterreservoir. Ik heb de bovenkant er afgeschroefd en probeer de foto te uploaden. Rechts zit iets schroefbaars, zou dat het kunnen zijn?