Nog geen jaar geleden kochten wij onze eerste Jura, de toen net nieuwe Ena 8. In het begin was ik erg tevreden, maar gaandeweg begonnen de problemen en storingen zich op te stapelen. Ik deed netjes alle reinigingen volgens het boekje met originele Jura producten.
De meeste foutmeldingen losten wel weer op na een 'power cycle' of reiniging, maar de koffie begon ook steeds minder goed te worden en de koffiepucks werden hoopjes gemalen koffie.
Diverse keren hoopte zich ook gemalen koffie op in de trechter tot deze helemaal vol zat. Ongeveer 2 weken geleden was er dan uiteindelijk de doodsteek; de machine hield er helemaal mee op.
Toen dacht ik nog: "Ach ja, pech kun je nou eenmaal altijd hebben met apparaten. Gelukkig is Jura een premium merk met goede service..."
Reparatie aanmelden ging al niet heel lekker. En nu gaat de reparatie ook nog eens een maand in totaal duren. Geeft de burger weinig moed als een toestel na 11 maanden al zo kapot is. Het zal wel weer een gevalletje domme pech heten, maar dit was voor ons in ieder geval de eerste en laatste Jura.
Re: De miskoop die Jura Ena 8 heet...
2Zo te lezen is er iets in de molen gekomen dat er niet in thuis hoort. Dat kan voorkomen in een natuurproduct als koffie. De molen kan daardoor beschadigen.
Ik dacht overigens een heel relaas te lezen maar het is 1 storing door waarschijnlijk een externe factor. Dan is titel wat ver gezocht.
Een reparatie procedure duurt bij een geautoriseerd jura service center overigens enkele werkdagen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik dacht overigens een heel relaas te lezen maar het is 1 storing door waarschijnlijk een externe factor. Dan is titel wat ver gezocht.
Een reparatie procedure duurt bij een geautoriseerd jura service center overigens enkele werkdagen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
Re: De miskoop die Jura Ena 8 heet...
3Of het allemaal te wijten is aan 1 defect weet ik niet. De machine staat nu bij Jura. Maar de molen is vervangen alleen nu mag ik nog twee weken wachten op een temperatuursensor die niet op voorraad is.Jura_Impressa schreef: di 12 nov 2019, 16:51 Zo te lezen is er iets in de molen gekomen dat er niet in thuis hoort. Dat kan voorkomen in een natuurproduct als koffie. De molen kan daardoor beschadigen.
Ik dacht overigens een heel relaas te lezen maar het is 1 storing door waarschijnlijk een externe factor. Dan is titel wat ver gezocht.
Een reparatie procedure duurt bij een geautoriseerd jura service center overigens enkele werkdagen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beetje amateuristisch als je het mij vraagt.
De miskoop die Jura Ena 8 heet...
4Die sensor heb ik nog wel voor ze liggen. Een dergelijk defect is lastig aan een merk of type te wijten. Als je in een spijker rijdt, is dan de band/merk/type de schuldige of...
Had met een ander merk of type machine ook kunnen gebeuren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Had met een ander merk of type machine ook kunnen gebeuren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
Re: De miskoop die Jura Ena 8 heet...
5Maar niet met een halfautomaat.
Als je de onderwerpen in Volautomaten bekijkt gaat het in bijna 100% van de gevallen over storingen.
Als je de onderwerpen in Volautomaten bekijkt gaat het in bijna 100% van de gevallen over storingen.
Re: De miskoop die Jura Ena 8 heet...
6Ik betwijfel of er iets in de koffie heeft gezeten, bovendien zijn er genoeg storingen geweest voordat de molen er de brui aan gaf waardoor het nog steeds een onbetrouwbaar overpriced stuk plastic blijft.Jura_Impressa schreef: di 12 nov 2019, 21:29 Die sensor heb ik nog wel voor ze liggen. Een dergelijk defect is lastig aan een merk of type te wijten. Als je in een spijker rijdt, is dan de band/merk/type de schuldige of...
Had met een ander merk of type machine ook kunnen gebeuren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: De miskoop die Jura Ena 8 heet...
7Bij de halfautomatische had de molen de klap opgevangen. Niet echt relevant. Uiteraard gaat het vaak over storingen, en check ook even hoeveel er wordt opgelost via het forum.cremalover schreef:Maar niet met een halfautomaat.
Als je de onderwerpen in Volautomaten bekijkt gaat het in bijna 100% van de gevallen over storingen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
Re: De miskoop die Jura Ena 8 heet...
8Waarom betwijfel je dat? De molen loopt niet vanzelf in de soep...welke storingen heb je dan allemaal gehad?phusebox schreef:Ik betwijfel of er iets in de koffie heeft gezeten, bovendien zijn er genoeg storingen geweest voordat de molen er de brui aan gaf waardoor het nog steeds een onbetrouwbaar overpriced stuk plastic blijft.Jura_Impressa schreef: di 12 nov 2019, 21:29 Die sensor heb ik nog wel voor ze liggen. Een dergelijk defect is lastig aan een merk of type te wijten. Als je in een spijker rijdt, is dan de band/merk/type de schuldige of...
Had met een ander merk of type machine ook kunnen gebeuren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
Re: De miskoop die Jura Ena 8 heet...
9Als het probleem inderdaad een steentje of iets dergelijksis wel ja.Maar volautomaten geven teveel storingen.Kennelijk lukt het niet om iets te produceren dat het 10 jaar zonder problemen doet.Jura_Impressa schreef: vr 15 nov 2019, 08:56Bij de halfautomatische had de molen de klap opgevangen. Niet echt relevant. Uiteraard gaat het vaak over storingen, en check ook even hoeveel er wordt opgelost via het forum.cremalover schreef:Maar niet met een halfautomaat.
Als je de onderwerpen in Volautomaten bekijkt gaat het in bijna 100% van de gevallen over storingen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ḿeestal niet eens twee jaar.
Maar de mens is lui.Men wil op een knopje drukken .Waarbij het tijdsverschil met een halfautomaat volgens mij niet eens bestaat.
Ik maak twee goeie cappucinos in 1 minuut tijd.
Als ik filmpjes op youtube bekijk lukt dat vaak met een volautomaat niet.
Re: De miskoop die Jura Ena 8 heet...
10Omdat ik goede kwaliteit koffie koop en meestal ook wel zie wat ik erin schud. Maar als de kans dan zo groot is dat je met 2-3 koppen koffie per dag na 6 maanden al een kapotte molen hebt dan wordt het een duur grapje wanneer ik 1-2 keer per jaar een molen moet laten vervangen omdat het normaal is dat er steentjes tussen de koffie zitten.Jura_Impressa schreef: vr 15 nov 2019, 08:57Waarom betwijfel je dat? De molen loopt niet vanzelf in de soep...welke storingen heb je dan allemaal gehad?phusebox schreef:Ik betwijfel of er iets in de koffie heeft gezeten, bovendien zijn er genoeg storingen geweest voordat de molen er de brui aan gaf waardoor het nog steeds een onbetrouwbaar overpriced stuk plastic blijft.Jura_Impressa schreef: di 12 nov 2019, 21:29 Die sensor heb ik nog wel voor ze liggen. Een dergelijk defect is lastig aan een merk of type te wijten. Als je in een spijker rijdt, is dan de band/merk/type de schuldige of...
Had met een ander merk of type machine ook kunnen gebeuren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alle andere storingen waren ellende als bonen bijvullen terwijl het apparaat nog vol zat, schoonmaak tabs die niet oplosten en opeens na een week in het koffieresidu bakje lagen, (hmm heerlijk dat heb ik dus een week lang gedronken), niet meer spoelen bij uitschakelen machine, grote verschillen hoeveelheid koffie met zelfde instelling en zelfde bonen etc etc.