Vergelijk Kinu Classic 2018 vs Kinu classic 2020 model

1
Vanwege het voorval hier: https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 29#p112248, heb ik het voorrecht momenteel 2 Kinu M47 classic malers tot mijn beschikking te hebben.
Mijn eigen, die ik in maart 2018 heb aangeschaft.
En een vervangende, die ik 11 juni 2020 van Kinu heb ontvangen.

Het leuk hiervan is dat ik een vergelijk kan maken en er zijn toch wel enkele aanpassingen aan het model uitgevoerd in de afgelopen jaren.
Op de foto’s zie je steeds het 2021 model links en het 2018 model rechts.

De meest duidelijke (maar ook meest bekend) aanpassing is van de cup.
Van 4 magneten (origineel) naar 8 (vervangend), naar nu 11 magneten.

Het huis van het 2020 model is bijna 1,5 mm hoger dan het 2018 model en de complete maler is 11 gram zwaarder geworden. De rand aan de bovenkant van het huis is ook iets dikker geworden.
De thumb-stopper is gevoelsmatig wat groter geworden, maar na meting blijkt dit niet zo te zijn. Mogelijk is het materiaal wat veranderd, of is deze stroever, omdat de maler nieuw is, iig kan ik er prettiger gebruik van maken.

Het 2018 model had nog geen Click feeling systeem, de 2020 wel. Het is voor mij onduidelijk wat de toegevoegde waarde daarvan is. Maar als gevolg daarvan zijn de drive hub, het instel wiel, het bovenste lagerhuis en de as aangepast.

Wat mij opvalt is dat de oude cup al behoorlijk ‘zuigend’ in de maler klikt, maar de nieuwe cup echt strak gaat. Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar de oude cup, maar misschien is dat ook een kwestie van inslijten e/o gewenning.
De onderkant van de nieuwe cup voelt iets dunner dan die van de oude.

Ook valt op dat van m’n oude maler de zwarte kleur van het maalwerk behoorlijk weg is. Misschien koffie oliën? En de instellingen zoeken is wel ff een dingetje. Waar m’n oude maler op 1.9.2 een uitstekende espresso maling geeft, moet ik de nieuwe maler op 1.2.2 instellen. Kwestie van inslijten?

Het overheersende gevoel is dat de kwaliteit van de maler gelijk is gebleven. Een ontzettend goede bonenmaler die een heel gelijkmatig maalsel aflevert. En een enorm goede service van Kinu!

Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Re: Vergelijk Kinu Classic 2018 vs Kinu classic 2020 model

4
Leuk! Met tabel zelfs!

Wat betreft de zwarte coating die eraf is, dat moet gebeurt zijn doordat de schijven tegenelkaar zijn gekomen of door iets wat je niet kunt vermalen. Iets van een verdwaalde steen tussen de bonen wellicht?

Service is uitmuntend inderdaad. Doet me deugd omdat ik samen met Bas de eerste supporter in Nederland ben geweest en nog steeds graag Kinu support voor wat ze leveren. Fijn om te horen dat ze dat nog steeds waarmaken.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
Hmm, als er een steentje of zo tussen gezeten had, zou ik het toch hebben gemerkt?
En dan zou er, denk ik, een hap uit de tanden zijn, ipv redelijk gelijkmatige verkleuring?
Of het is toch de versie geweest zonder zwarte coating (ik kan het niet op de 2018 factuur terug vinden, maar het staat ook niet op de nieuwe bon).

Ik ben benieuwd of ik er wat van terug hoor van Kinu. :ugeek:
Ook m.b.t. het defecte lager.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

6
Leuke vergelijking en de Kinu blijft een heerlijk stukje techniek.

Wat betreft die zwarte coating, wat is dat precies? Als het gewoon een simpele beschermende coating is dan mag die er op een gegeven moment gewoon afgesleten zijn toch. Het is dan immers geen coating zoals TiN of iets dergelijks om de snijhoek te harden en langer scherp te houden.
Aan de andere kant, dat materiaal kan maar op een plek beland zijn en dat is in je koffie :shock:

Een steentje maal je denk ik niet moeiteloos weg, dat merk je tijdens het malen of als het echt heel broos is zie je dat terug in de gemalen koffie denk ik.