Nieuwkomer

1
Dag mede koffie-liefhebbers!

Na inmiddels enkele weken op dit forum te hebben gestruind, besloten een account aan te maken en me te mengen in de discussie :D

Toen ik een paar jaar geleden een goede espresso dronk, was ik verkocht door de complexiteit in smaak. Sindsdien heb ik mijn koffie setup van een upgrade voorzien, en maak ik mijn dagelijkse bakkie met een 1zpresso JX en een Aeropress. Af en toe verruil ik de Aeropress door een french press, en in het verleden was ik goed bevriend met de mokapot.

Inmiddels besloten toch maar de stap te zetten en me te richten op de espresso. Ik ben me nog aan het oriënteren op een machine/maler, maar met alle kennis hier op het forum heb ik er alle vertrouwen in 8-)

Joshua

Re: Nieuwkomer

5
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik kopen zal. Voor de apparatuur heb ik een budget van zo'n 1000 euro.
In eerste instantie wou ik de Eureka Mignon Specialita aanschaffen, maar de komst van de Mignon SD zet mij toch aan het twijfelen.
Een ODG lijkt mij wel praktisch, maar de lagere retentie en grotere maalschijven van de SD zijn ook aantrekkelijk.

Wat espressomachine betreft twijfel ik nog over de Gaggia Classic Pro, en de Bezzera Hobby. De Hobby lijkt mij een degelijker machine, maar er is online niet veel over te vinden. De community en aanpasbaarheid van een Gaggia Classic spreken weer in zijn voordeel. Wellicht is er iemand op het forum die een Hobby heeft en mij over de streep kan trekken?

6
Gaggia Classic en Bezzera geen van beiden doen. Koop dan een Silvia tweedehands met pid. Een Pavoni pro, of een oudere hx. Een Domobar Super of een La cimbali junior op vast water moet lukken binnen budget. Met waterbak bijvoorbeeld een La Scala Butterfly. Een Mignon Specialita is niet slechter dan een XL. Alleen iets minder snel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

7
Een PID is dus wel echt noodzakelijk? Deze zou eventueel ook op een Bezzera gemonteerd kunnen worden lijkt me(?)
Wellicht wordt dat krap te monteren gezien de geringe ruimte.
Hetgeen me tegenstaat bij de Silvia is het stalen frame, welke nogal last schijnt te hebben van corrosie.

Ik koop liever nieuw, en heb eerder ook aan een Domobar of een BZ09 gedacht. Deze liggen in combinatie met de malers boven budget, maar misschien is het beter dit budget te heroverwegen... :roll:

9
HanR schreef: di 05 okt 2021, 12:41 Een Mignon Specialita is niet slechter dan een XL. Alleen iets minder snel.

Mag ik daarvoor je onderbouwing vragen? Ik heb namelijk meermaals dezelfde koffie en dezelfde machine bediend met de XL en de specialita en als er een winnaar is is dat elke keer de XL. Daarnaast moet je van dag tot dag veel minder kleine correcties uitvoeren als bij de specialita. Als je dan nog eens kijkt naar het kleine prijsverschil is de 65mm gewoon echt beter dan de 55...

Kortweg:
Beter gedefinieerde smaken in het kopje, minder kleine klontjes op fijne settings (lange PI shots), minder kleine correcties en met dank aan diamond inside voorzien van beter materiaal maalschijven waardoor de molen sneller en slijtvaster is. Het retentie verhaal en de mogelijk "multi purpose" schijven laat ik nog even buiten beschouwing omdat ik ze niet persoonlijk onderzocht heb. Maar ik vind dat nog al wat extra's voor slechts 50% toename in prijs. Bij de stap van 65 naar 75 is de toename in prijs een stuk hoger TOV de winst "in het kopje".

Het is teleurstellend hoe weinig de XL bij ons verkozen werd over de specialita die nog altijd als een warm broodje gaat. Ik denk dat het komt dat de XL op zijn prijspunt gewoon buiten bereik valt als "instap model" maar het is en blijft een fantastisch ding op het prijspunt. Voor de single dosers gaat er gelukkig een hap van de 65mm premium af met de komst van de ORO.

10
Pti schreef: Voor de single dosers gaat er gelukkig een hap van de 65mm premium af met de komst van de ORO.
Dit maakt de SD variant inderdaad ook aantrekkelijker. Het is de XL zonder digitaal scherm.

ORO is volgens mij de lijn waar de XL, SD, en andere molens van Eureka onder vallen.