La Pavoni -meerder kopjes?

1
Ik heb mijn La Pavoni Europiccola up & running.
Het ging een weekje goed, nu heb ik andere bonen en nu moet ik opnieuw gaan uitzoeken wat de juiste maal-setting is.
Ironisch genoeg dacht ik dat ik deze onder controle had, maar omdat ik tussentijds de verkeerde koffie gekocht heb, weet ik niet meer welke instelling ik gebruikte 🤦‍♂️, maar dat terzijde

Maar nu wellicht een rare vraag, hoe maak je 2 kopjes espresso (tegelijkertijd) met de La Pavoni?
Ik heb een single dose bastket en een double dose basket en origineel een dubbele filterbasket uitloop.
Bijlagen

Re: La Pavoni -meerder kopjes?

2
Eén espresso per keer maken is het slimste. Met het 'dubbele' filterbakje waar ongeveer 13g in past.

Filterdrager met twee uitloopjes kun je laten uitboren zodat het een 'naked' portafilter is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Die dubbele uitstroompijp begrijp ik ook niet. Staat wel 'evenwichtig'
Ik heb hem er gewoon afgedraaid, heb ik meteen meer hoogte / ruimte voor mijn weegschaal en kopje.
Met een naked portafilter zou ik voorzichtig zijn. Te vaak heb ik nog dat er een straal koffie naast het kopje terecht komt. Oké, dat is bij de Silvia, maar toch zou ik voorzichtig zijn.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

7
Je kan ook #omdenken en vaststellen dat die vlekken karakter en diepgang geven aan je dossiers. Zit er een goed voorhaal achter over het gevecht voor goede koffie. En tja, dan mors je wel eens….
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

8
Dirk Jan schreef: di 08 feb 2022, 18:38 Die dubbele uitstroompijp begrijp ik ook niet. Staat wel 'evenwichtig'
Ik heb hem er gewoon afgedraaid, heb ik meteen meer hoogte / ruimte voor mijn weegschaal en kopje.
Met een naked portafilter zou ik voorzichtig zijn. Te vaak heb ik nog dat er een straal koffie naast het kopje terecht komt. Oké, dat is bij de Silvia, maar toch zou ik voorzichtig zijn.
Bij mij werkt dit (ook) niet , omdat ik hoge, smalle espresso kopjes heb, en met de naked heb ik nog niet onder de knie

9
fransg schreef: di 08 feb 2022, 17:33 Eén espresso per keer maken is het slimste. Met het 'dubbele' filterbakje waar ongeveer 13g in past.

Filterdrager met twee uitloopjes kun je laten uitboren zodat het een 'naked' portafilter is.
De Pavoni lijkt mij een single espresso apparaat, waarbij er (ook) niet teveel speling is met de hoeveelheid water, die je er doorheen perst, daarom stond ik ook achter mijn oren te krabbben met de twee uitloopjes, die , zoals elders aangegeven, zinloos zijn -voor mij- omdat mijn espresso kopjes te small zijn.

10
Die Italianen drukken er gewoon een lading water doorheen zodat er 2x 30 ml ontstaat door de hevel zoveel als nodig opnieuw omhoog te haken .Dat het niet te zuipen is maakt niets uit, 3 schepjes suiker erin.

Niet doen dus inderdaad.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!