Bezzera Matrix TOP mn + Fiorenzato F64 EVO

1
Zoals zovelen heb ik toch wat last gekregen van upgraditis. Dus een mooi moment om de huidige set te tonen. En ditmaal heb ik de foto's geupload, dus het zou voor iedereen goed zichtbaar moeten zijn!
De huidige setup bestaat dus uit een Bezzera Matrix TOP mn espressoapparaat met een Fiorenzato F64 EVO maler.
Om met de maler te beginnen, deze heeft een zware tijd in de Horeca achter de rug, maar het is natuurlijk een werkpaard, dus die gaat nog wel een paar decennia mee. De huidige versies van de F64 hebben een wat groter schermpje, waarop ook de temperatuur en luchtvochtigheid af te lezen is. Er is altijd wat te wensen over! Maar dit model maalt uiteraard precies even goed.
En dan de Bezzera Matrix! Mijn vorige machine was een Bezzera Magica, dus een HX en geen zijpanelen met ledverlichting. Tsja, en als je dan op zoek bent naar een dual boiler en ook qua uiterlijk weer eens aan wat anders toe bent, dan is dit natuurlijk opeens een heel andere verschijning! Nodig zijn de kleurtjes natuurlijk niet. Maar ik vind het wel leuk en ook het feit dat je de binnenkant van de machine kan zien heeft ook wel iets. Sterker nog, het grote nadeel van E61 machines is dat ze zo op elkaar lijken. Deze is zonder meer anders.
De kenners weten dat het hier gaat om een Dual Boiler met rotatiepomp, die op de waterleiding of met de ingebouwde tank kan werken. Ik heb nog geen granietboor gekocht, dus voorlopig staat hij op de watertank. Het bijzondere aan de Matrix (en de Duo) is verder natuurlijk het display, waarmee de machine kan worden ingesteld. Net als met de zijpanelen geldt dat de markt hier indertijd in 2018 denk ik nog niet helemaal aan toe was. Op de een of andere manier wil men dat een espressomachine er traditioneel uitziet. Rocket is wat dat betreft helemaal van de traditionele look. Maar ik persoonlijk vind het wel een goede stap van Bezzera, al denk ik dat de Duo met dichte zijpanelen wat beter zal verkopen. Zelf ben ik in ieder geval heel tevreden met de shot timer! Uiteraard kan je zonder. Als alles is ingesteld is het zetten van een kopje geen rocket science. Verder kan time natuurlijk ook met je telefoon of een keukenwekker of een weegschaal met timer. Niettemin, als er eenmaal een timer op je apparaat zit wil je niet meer zonder. Ik in ieder geval niet. Je ziet ook dat zelfs de meest conservatieve merken dit, al dan niet discreet geplaatst, toevoegen.
De Bezzera wordt af fabriek geleverd met filterdragers met rozenhouten handvatten. Daar heb ik deze week toch ook maar de originele Bezzera naked filterdrager bij aangeschaft. Je hebt tenslotte upgraditis, of je hebt het niet. En zoals de foto laat zien, het ziet er goed uit! Geen channeling of andere problemen bij de extractie.

Op de foto is te zien dat de temperatuur is ingesteld op 90º staat ingesteld. De pompdruk is wat aan de hoge kant met bijna 10 bar. Die kan dus nog een beetje naar beneden. En tenslotte staat de timer hier op 8,2 seconden.

Al met al vind ik het een heel fijne machine, die prima espresso maakt. Een rotatiepomp is natuurlijk geen noodzaak, maar een rotatiepomp klinkt wel als muziek in de oren vergeleken met het schrille geluid van de vibratiepomp. De machine stoomt beter dan de Magica. En de machine zal ongetwijfeld temperatuurstabieler zijn, maar proef dat er maar eens vanaf.