Oude Vibiemme single boiler: veel stoom normaal?

1
Hi all,

Onlangs heb ik m'n eerste goede halfautomaat gekocht, althans dat hoop ik: een vibiemme domobar single boiler, ik vermoed uit de jaren 90. Mijn hoop was dat deze een stabiele temperatuur zou hebben na een korte flush.

Echter, als ik deze flush nadat hij even aan heeft gestaan of ik een shot heb gemaakt, komt er heel veel stoom uit, en vervolgens vrij lang geen water. En dan, na lange tijd, begint die te lopen. Zonder een kenner te zijn vermoed ik dat die misschien te heet wordt.

Dit zou geen ramp zijn omdat ik op aliexpress ook een PID heb besteld maar die komt pas over een maand binnen, evenals een losse temperatuursensor.

Bijgaand een fimpje. Ziet dit er normaal uit? Dank alvast voor de hulp!

https://drive.google.com/file/d/1WYgvOH ... p=drivesdk

[GVideo]https://drive.google.com/file/d/1WYgvOH ... p=drivesdk[/GVideo]

Re: Oude Vibiemme single boiler: veel stoom normaal?

3
Ik heb inmiddels iets meer informatie, dat hopelijk naar de oplossing leidt.

Ik heb een PID geïnstalleerd en de sensor (PT 100 class one, 3 wire) onderin de boiler-put gedaan met een beetje "koelpasta" en gedrukt tegen de rand van de put. Daarnaast een eenvoudige temperatuursensor in de E61 groep gedaan. Of die laatste goed werkt als er water loopt (de sensor is vrij kort) weet ik niet, maar ik denk dat hij de temperatuur van de groep wel aardig zal oppakken.

Ik heb zowel de PID als de andere temperatuursensor in ijswater gehad, die gaven rond de 2 graden aan, waarbij de PID 0,1 graden anders was dan de el-cheapo ali sensor, dus de weergegeven waarde zal wel goed zijn.

Ik heb de PID ingesteld op 105 graden en een auto-tune gedaan (hier op het forum las ik dat 106-108 graden als boilertemperatuur voor de Vibiemme Domobar niet gek zou zijn, om naar een gebruikelijke koffietemperatuur te komen in de portafilter).

Als ik het apparaat één keer heb gebruik, en de PID deze weer opwarmt, krijg ik een kleine overshoot van een graad of 3-4, en daarna stabiliseert die rond de 105 graden. De temperatuur in de kop is ergens tussen de 78 en 94 graden (grote afwijking - dit begrijp ik nog niet).

Het probleem dat ik eerder beschreef, heb ik nog steeds: als ik een tweede keer het apparaat laat doorlopen, krijg ik eerst redelijk wat stoom (wel minder dan voorheen). Vervolgens stopt het doorlopen volledig (terwijl de pomp draait), misschien wel 10 seconden, voordat het water op een normaal tempo eruit loopt.

Zie hier een video (het doorlopen stopt normaal op het moment dat ik in de video de knop weer uitdoe, ik was dat even vergeten te filmen): https://drive.google.com/file/d/1g4hawG ... sp=sharing

HanR schreef: zo 31 jul 2022, 20:21 Dan loopt je groep leeg.
Dat zou betekenen dat je bovenste ventiel open blijft staan.
HanR, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Waar moet ik op letten? Hoe heeft het één met het ander te maken? Ik ben technisch handig, alleen nog niet zo bekend met koffiemachines ;-) thanks!

5
HanR schreef: za 13 aug 2022, 12:22 Als je googelt op "E61 brewhead diagram", krijg je allemaal mooie plaatjes, waarop je kunt zien hoe de kleppen staan.
Ja die heb ik al eens bekeken, ik begrijp alleen niet wat de relatie is tussen de kleppen, en dat er eerst wat stomend water uit sputtert, dan even niets, en dan normale flow. Dus ik weet niet wat er potentieel fout kan zijn.

Bij de vorige thermostaat (niet-PID), was die nog wel veel heter, en werd water stoom als er een druppel viel op de E61 kop, gelukkig is dat nu niet meer, maar als ik filmpjes kijk van mensen die water laten doorlopen zonder portafilter, dan zie ik daar geen stoom bij bij single boilers (of heb ik precies de verkeerde filmpjes gekeken)?
Laatst gewijzigd door Pierre op za 13 aug 2022, 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.

7
Misschien is dit ook nog relevant: de tests die ik nu doe, doe ik met een portafilter zonder koffie. Dus, de machine bouwt geen druk op de koffiepuk. Zover ik begrijp, heeft het bovenste ventiel daar dan niet mee te maken: "Dit ventiel zorgt ervoor dat de druk die de machine opbouwt tijdens het zetten, weer netjes door de onderkant van de E61 zetgroep afgevoerd kan worden." Ik herken dit wel van als ik koffie probeerde te maken, als je dan de heftboom weer naar beneden zet, laat hij z'n druk weglopen in de lekbak.

Ik zie dus stoom als het apparaat enige tijd rustig heeft gestaan, zonder dat ik koffie in de portafilter heb gedaan.

Hieronder nog een filmpje, nu wel compleet: [youtube]https://youtu.be/cbV9L3AgTjs[/youtube]

Oude Vibiemme single boiler: veel stoom normaal?

9
Ik had ooit een vergelijkbare Domobar of misschien was het deze wel :-)

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewt ... 28#p102928

Wanneer de boiler opwarm gaat de warmte/ stoom zich op het hoogste punt verzamelen. Wat ik deed was de stoomkraan even opendraaien en de groep even flushen. Daarna had hij tijd nodig om te “stabiliseren”.

Daarnaast is de kans ook aanwezig dat het anti vacuüm ventiel dicht is geslipt (zoals Han al aangaf) ?
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”