Zelf branden van bonen

1
Wie van jullie brand er zelf de bonen? ik Brande zelf tot 2021 door ziekte gestopt maar het nu weer opgepakt, echter schrok ik van de groene bonen prijzen die liggen 50% hoger nu als een jaar geleden ,en dit terwijl ik de gebrande bonen bij de supermarkten daarvan zie ik wel een prijsstijging maar geen 50%,hoe ervaren jullie dat? ik kocht altijd mij koepoort, en bij ongebrand in lieren (vlak bij mij). groet Ben
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Re: Zelf branden van bonen

2
Ik denk niet dat je de prijzen van groene specialty bonen kunt vergelijken met gebrande dump zooi in de supermarkt...

Op veel plekken is afgelopen jaar al geschreven over de trend van koffieprijzen wereldwijd.

Ik vind er niks van en ik koop gewoon goeie bonen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Ben70 schreef:Wie van jullie brand er zelf de bonen? ik Brande zelf tot 2021 door ziekte gestopt maar het nu weer opgepakt, echter schrok ik van de groene bonen prijzen die liggen 50% hoger nu als een jaar geleden ,en dit terwijl ik de gebrande bonen bij de supermarkten daarvan zie ik wel een prijsstijging maar geen 50%,hoe ervaren jullie dat? ik kocht altijd mij koepoort, en bij ongebrand in lieren (vlak bij mij). groet Ben
Ik vergelijk de groene bonen met dezelfde boon gebrand in de webshop. Ook heb ik nog niet hetzelfde opgemerkt qua prijsstijging als jou eerlijk gezegd.

(wel de energierekening per 1 oktober trouwens
Afbeelding
)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
Kwaliteit kost geld. Verfijnde smaak kost geld. Hobby's kosten geld. Supermarkt koffie's en de daarachter gigantische inkoop industrie met een daarbij behorende kwaliteit is vaak niet vergelijkbaar met goede (specialty) koffie's. Vraag is dan: proef je het, zo ja, heb je het er voor over.

5
De prijs van ruwe koffie is in de afgelopen jaren verdubbeld, maar de grootste stijgingen waren 2020 en 2021 door schaarste als gevolg van vorst en droogte en natuurlijk de vijfvoudige transportkosten.

Sommige grote procenten schaffen hun koffie met complexe contracten vér voordat deze geëxporteerd of zelfs geoogst wordt aan en hebben pas veel later last van de stijging. Andere laten gewoon een stuk marge vallen omdat een te grote prijsstijgingen slecht is voor de verkopen.

Maar het is natuurlijk best logisch dat de stijging naar rato groter is bij de grondstof (ruwe koffie) dan bij een eindproduct. Als je inkoop X2 gaat, hoeft je verkoop niet direct X2 om hetzelfde te verdienen.

Stel je kocht een shit koffie voor €4,0 p/kg, brandde en verpakte deze en verkocht hem voor €15,- p/kg
Als je nu de prijs van je ruwe bonen naar €8,- zou gaan, dan hoef je de gebrande koffie niet voor €30,- maar "slechts" €19,- te verkopen om exact evenveel te verdienen.
Ik weet dat dit complexer is met vochtverlies en overige kosten die ook stijgen maar even puur om het principe te illustreren.

6
Pti schreef: wo 31 aug 2022, 08:46 De prijs van ruwe koffie is in de afgelopen jaren verdubbeld, maar de grootste stijgingen waren 2020 en 2021 door schaarste als gevolg van vorst en droogte en natuurlijk de vijfvoudige transportkosten.

Sommige grote procenten schaffen hun koffie met complexe contracten vér voordat deze geëxporteerd of zelfs geoogst wordt aan en hebben pas veel later last van de stijging. Andere laten gewoon een stuk marge vallen omdat een te grote prijsstijgingen slecht is voor de verkopen.

Maar het is natuurlijk best logisch dat de stijging naar rato groter is bij de grondstof (ruwe koffie) dan bij een eindproduct. Als je inkoop X2 gaat, hoeft je verkoop niet direct X2 om hetzelfde te verdienen.

Stel je kocht een shit koffie voor €4,0 p/kg, brandde en verpakte deze en verkocht hem voor €15,- p/kg
Als je nu de prijs van je ruwe bonen naar €8,- zou gaan, dan hoef je de gebrande koffie niet voor €30,- maar "slechts" €19,- te verkopen om exact evenveel te verdienen.
Ik weet dat dit complexer is met vochtverlies en overige kosten die ook stijgen maar even puur om het principe te illustreren.
Ja heel goed punt idd! Dit doet de rest van de grote bedrijven namelijk wel en pakken in deze slechte tijd gewoon lekker hun winstmarge mee. Dus verdubbelen de kosten dan verdubbelt ook de winst om het winstpercentage gelijk te houden! Belachelijk.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

7
Bij Koepoort wordt het interessant als je 20kg per keer besteld en dan €2 korting per k/g ontvangt. Dan heb je voor €8-10 per kilo wel leuke bonen.

Nog steeds niet heel goedkoop als je bedenkt dat 20% daarvan verdampt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

8
Ypuh schreef: wo 31 aug 2022, 10:34 Nog steeds niet heel goedkoop als je bedenkt dat 20% daarvan verdampt.
20% vind ik wel veel
mijn branding van de lekkere Myanmar boontjes gisteren, 15.7% gewichtsverlies. Deels de kaf-vliesjes die je sowieso niet wil hebben, deels wat materiaal dat as is geworden, deels vocht dat eruit gaat tijdens het 'hogedrukpan' proces in de cellen van de groene boon en dat vocht wil je ook niet per se in de boon houwen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
Als je zelf brand heb je minder verzendkosten van iedere keer verse koffie bestellen naar 1x per 10 kg bijvoorbeeld. Dat compenseert ruimschoots het vochtverlies in gewicht. Ik kan geen verse koffie scoren hier.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
De afschrijving en energie op thuis branden zijn bijna verwaarloosbaar, wat het vooral kost is tijd. Dan snap ik niet dat je op koopjesjacht zou gaan, om dezelfde shit koffie te kopen en branden als de bedrijven doen die er tonnen van per week verwerken en draaien op flinterdunne marges.
Koop je een mooie specialty kwaliteit koffie, van zeg 8 tot 15 euro per kilo. Wanneer je die zelf brand is de prijs van het eindproduct nog niet eens de helft van wat je zou betalen als je hem bij een van de betere koffiebranderijen zou bestellen.

En dan zit je bijvoorbeeld bij koepoort prima, die zitten naar mijn mening aardig in relatie tot de marktprijs en hebben volgens mij ook wel een aantal vers geoogste koffies met veel traceerbaarheid. Da's niet overal zo.