Goedemiddag lieve mensen van het forum,
ik ben Tim, woon in hartje Utrecht en heb een tijdje terug hier een account aangemaakt om mijzelf zo goed mogelijk in te lezen in de wondere wereld van het maken van de perfecte espresso. Op dit moment ben ik zover om mijn eerste setje aan te schaffen. De keuze voor de maler is al gemaakt, dat wordt een Eureka Mignon Single Dose (op basis van de schijven en het design).
Ondertussen ben ik al een aantal shortlists verder en merk ik ook dat ik steeds duurder uit begin te komen. Om de kosten toch wat te drukken ben ik ook gaan kijken naar tweedehands modellen, echter weet ik door gebrek aan ervaring niet of het goede deals zijn. Vandaar dat ik mij tot jullie richt en hoop van jullie kennis en kunde gebruik te kunnen maken.
Ik drink eigenlijk alleen maar espresso's thuis, heb voor een stevige kop koffie ook een percolator staan.Echter denk ik wel om zo af en toe ook een americano te gaan maken, vooral als er bezoek komt die die koffie niet per se met mes en vork hoeft te nuttigen.
Op dit moment twijfel ik tussen de volgende drie modellen:
ECM Classika PID (700 euro)- https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... d-compleet
Expobar Brewtus 4 (825 euro)- https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... brewtus-iv
Lelit Mara X (1215 euro, nieuw) - https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... nederland/
Alledrie gekozen op naar mijn idee degelijkheid, maar het design speelt ook een grote rol. De twee modellen van marktplaats zijn gekozen omdat ze voelen 'als een goede deal', maar daar hoor ik graag jullie mening ook over. De Lelit Mara staat ertussen omdat die mij een van de betere leek als ik een geheel nieuwe zou gaan kopen. Dat is er dan wel eentje voor op een iets langere termijn, omdat die iets meer doorsparen is. Extra toevoeging, ik begreep van de verkoper van de ECM dat die 'uiteraard' goed is onderhouden, maar dat die nog nooit weg is geweest voor onderhoud. Ik lees hier en daar nog wel dat het raadzaam is om elke twee jaar de machine wel weg te brengen, dus dat voelt overigens wel als iets wat ik dan zelf alsnog zou moeten doen.
Mijn dank is bij voorbaat groot!
Re: Advies/hulp gevraagd bij aanschaf eerste set
2Misschien is dit wat? Scheelt toch weer wat kilo's koffie 
https://www.bol.com/nl/nl/p/lelit-mara- ... oductTitle
https://www.bol.com/nl/nl/p/lelit-mara- ... oductTitle
3Hoi Roos, bedankt voor het meedenken! Echter weet ik niet precies wat de genoemde beschadigingen zijn die erop zitten. En dan ben ik wel weer zo 'verwend' dat ik liever een puntgaaf model heb als ik dan toch zoveel geld ga uitgeven.
4Ze zijn vaak onbeschadigd, iemand heeft het gekocht en de doos geopend, daarna de machine weer terug gestuurd. Soms een kleine beschadiging, soms helemaal niets.Graafje schreef: ma 17 okt 2022, 16:57 Hoi Roos, bedankt voor het meedenken! Echter weet ik niet precies wat de genoemde beschadigingen zijn die erop zitten. En dan ben ik wel weer zo 'verwend' dat ik liever een puntgaaf model heb als ik dan toch zoveel geld ga uitgeven.
5Om even een update te geven, ik heb ondertussen een tweedehands Expobar Brewtus IV via een andere advertentie gekocht en deze staat sinds gisteren te shinen op mijn aanrecht. Aankomende week even langs bij Van Pommeren voor de maler en dan ben ik helemaal klaar om thuis lekkere espresso's te gaan zetten.
Hoewel ik er niet veel mee gedaan heb, toch bedankt voor het advies!
Hoewel ik er niet veel mee gedaan heb, toch bedankt voor het advies!
6De vraag "welke espressomachine zou ik eens kopen" komt best vaak voorbij en telkens opnieuw geven velen hun welgemeende adviezen en wordt er veel expertise gedeeld.
Het is misschien veels te veel werk maar als die threads zouden worden samengevoegd dan hoeft de volgende met die vraag alleen maar dat topic door te spitten...
Scheelt velen het werk om weer eens en nog eens ongeveer hetzelfde te vertellen...
Het is misschien veels te veel werk maar als die threads zouden worden samengevoegd dan hoeft de volgende met die vraag alleen maar dat topic door te spitten...
Scheelt velen het werk om weer eens en nog eens ongeveer hetzelfde te vertellen...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
7Prima idee. Ik zal er op de laptop eerdaags nog even naar kijken.fransg schreef:De vraag "welke espressomachine zou ik eens kopen" komt best vaak voorbij en telkens opnieuw geven velen hun welgemeende adviezen en wordt er veel expertise gedeeld.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!