Water uit voorkant van de machine en vraag over de pressostaat

1
Hoi toppers van Koffiepraat!

Ik heb een tweedehands ECM Mechanika IV Profi uit 2019 (met rotatiepomp), aangeschaft in januari 2022.
Nu komt er water uit de drip aan de voorkant tijdens het zetten van espresso (volgensmij heet dat het overdrukventiel?)
Ik heb een filmpje toegevoegd waarop het te zien is. https://youtu.be/SZyiNHaN5BE
Het betreft een ristretto die ik aan het maken was.

Verdere informatie
De manometer geeft een boilerdruk van 1,25 - 1,5 aan (daar beweegt hij tussen)
De manometer van de pompdruk geeft 10 bar aan.
Wat ik de afgelopen periode merk is dat ik de espresso veel minder smaak vind hebben dan vroeger (lees: 10 maanden terug toen ik de machine net had aangeschaft). Ik moet de espresso's nu zetten als een ristretto, wil ik een beetje smaak hebben aan de espresso (ratio 1:1 - 1:1,5). Vroeger was een ratio van 1:2 geen enkel probleem en was de espresso nog steeds vol van smaak. Dat is nu niet meer zo (terwijl ik precies dezelfde bonen gebruik).
Tevens gebruik ik de oscar waterfilter zakjes, want ik maak voor het water gebruik van de waterbak in de machine.

Verder heb ik nog een andere vraag. Ik las een tijd geleden hier op het forum iets over de tijd tussen de "kliks" die je hoort van de pressostaat. Op het forum hadden ze het over behoorlijk veel tijd tussen de kliks (soms wel 3 minuten).
Ik heb een mater xp110 pressostaat in mijn machine zitten, en de tijd tussen de kliks is bij mij 70 seconde. Is dat dan te kort? Of is dat zo niet te beoordelen? (sorry ik ben niet zo technisch, maar hoop vooral veel te leren van het forum en jullie ervaring en expertise).

Alvast dank voor jullie tijd en hulp en informatie!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Water uit voorkant van de machine en vraag over de pressostaat

3
Hoi HanR,

Dank voor je reactie. Een onderhoudsbeurt is nooit een slecht idee denk ik.
De machine heb ik tweedehands gekocht en als ik de verkoper mag geloven dan heeft de machine voordat ik hem kocht (dat is nog geen jaar geleden) een servicebeurt gehad met o.a.

Grote Categorie 1 A Servicebeurt:
Element wordt preventief verwijderd.
Pakking van element wordt vervangen.
Diverse rubbers en kleine pakkingen (bijvoorbeeld van het ontluchtingsventiel) worden vervangen.
Ketel en warmtewiselaar worden ontkalkt.
Zetgroep wordt gedemonteerd en grondig gereinigd (rubbers van de kleppen worden vervangen).
Douchezeef en pistonring worden vervangen.
Pressostaat, bypass en pomp worden ontkalkt, gereinigd en opnieuw afgesteld.
Machine wordt gecontroleerd op lekkages.
Eventuele nieuwe onderdelen worden geplaatst.
Intensief ontkalkt.
Boiler inspectie
Uitvoerig getest

Kan het dan toch gebeuren, dat ondanks zo'n servicebeurt van nog geen jaar geleden, dat bovenstaand probleem ontstaat?

Ik ben dit jaar namelijk al 2x eerder met het apparaat terug geweest voor reparatie:
- de 1e keer zat er een luchtbel in de machine. Dit kwam doordat er iets stuk was aan de waterbak
- de 2e keer werd de boilerdruk op de manometer steeds lager (ging op een gegeven moment beneden de 1 bar). Dit kwam door een kalksteentje die in de leiding naar de manometer was gaan zitten
en nu is dit de 3e keer dat ik een probleem heb in 10 maanden tijd :cry:
Is het normaal dat je om de 3 maanden iets moet laten repareren aan een espressoapparaat van 3 jaar oud? of is dit misschien gewoon pure pech?

5
Dus, kies een bedrijf wat wij op het forum aanraden;

Kafko te Hoogersmilde
Redspresso (Hanr) te Rotterdam

Laat je daar je machine doen dan weet ik zeker dat je een goed onderhoud laat uitvoeren aan je machine.

Andere bedrijven heb ik geen ervaring mee qua onderhoud of ik weet niet of die onderhoud uitvoeren dus wie wilt mag dit bericht aanvullen met andere bedrijven!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
Rosanne,
Ik heb een ECM Mechanika IV Profi uit 2015 met rotatiepomp, ik gebruik ook de watertank en had in het verleden net als jij excessief water uit het overdrukventiel. Dit laatste is opgelost door de druk van de rotatiepomp terug te brengen naar beneden 10 bar. Deze pompdruk was eerder 11,5–12 bar.
Nadien heb ik inderdaad de bypass plunger (onderdeel van de rotatiepomp) moeten vervangen. Beide punten zijn hierboven al door HanR aangegeven. Een uitgebreider verslag van mijn exercitie is te vinden op www.home-barista.com/espresso-machines/ ... 53351.html. Je moet zoiets zelf doen alleen indien je daar heel, heel veel zin in hebt.
Ik heb geen professionele achtergrond in deze, maar ik vind het te boud om hiermee de partij die de vorige servicebeurt heeft uitgevoerd, te diskwalificeren.
De tijd tussen de klikken van mijn MA-TER XP110 pressostaat (de oorspronkelijk, uit 2015) is 67 sec (na circa 15 min opwarmen), danwel 90–92 sec (na circa 30 min opwarmen). Ik heb nooit eerder acht geslagen op deze intervallen en heb het functioneren van deze pressostaat ook nooit als problematisch ervaren. Succes.

8
Ontzettend bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik zal mijn machine naar een gerenommeerd adres gaan brengen om de bypass na te laten kijken. En misschien is een goede onderhoudsbeurt ook wel verstandig :)

Het omlaag brengen van de druk zou ik zelf eventueel uit kunnen voeren (of raden jullie dat af? Want dan blijf ik er uiteraard vanaf). De stelschroef zit aan de onderkant van de machine, daar kan ik bij. Via de manometer van de pompdruk zou ik vervolgens de druk af kunnen lezen door het pinnetje achter de hendel (de hendel die je omhoog doet als je koffie wilt gaan zetten) in te drukken. Het duurt namelijk nog +/- 2 weken voordat ik tijd heb om de machine voor onderhoud weg te brengen. In de tussentijd zou ik dit al kunnen proberen.

Verder heb ik de tijdschakelaar die ik in het stopcontact had zitten (zo'n goedkope van de karwei) verwijderd.
Sindsdien ervaar ik een wereld van verschil in de temperatuur, hoeveelheid crema en smaak van mijn koffie. De espresso kwam eerst bleek van kleur, en enigszins zurig van smaak uit het apparaat. Dat probleem lijkt nu volledig verdwenen te zijn door het apparaat gewoon rechtstreekst op het stopcontact aan te sluiten (dus zonder tijdschakelaar ertussen). De espresso heeft weer een mooie kleur en het zurige is weg. Wist niet dat dit zo'n invloed kon hebben. Echt bizar

Echt heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Super fijn!