Hoi toppers van Koffiepraat!
Ik heb een tweedehands ECM Mechanika IV Profi uit 2019 (met rotatiepomp), aangeschaft in januari 2022.
Nu komt er water uit de drip aan de voorkant tijdens het zetten van espresso (volgensmij heet dat het overdrukventiel?)
Ik heb een filmpje toegevoegd waarop het te zien is. https://youtu.be/SZyiNHaN5BE
Het betreft een ristretto die ik aan het maken was.
Verdere informatie
De manometer geeft een boilerdruk van 1,25 - 1,5 aan (daar beweegt hij tussen)
De manometer van de pompdruk geeft 10 bar aan.
Wat ik de afgelopen periode merk is dat ik de espresso veel minder smaak vind hebben dan vroeger (lees: 10 maanden terug toen ik de machine net had aangeschaft). Ik moet de espresso's nu zetten als een ristretto, wil ik een beetje smaak hebben aan de espresso (ratio 1:1 - 1:1,5). Vroeger was een ratio van 1:2 geen enkel probleem en was de espresso nog steeds vol van smaak. Dat is nu niet meer zo (terwijl ik precies dezelfde bonen gebruik).
Tevens gebruik ik de oscar waterfilter zakjes, want ik maak voor het water gebruik van de waterbak in de machine.
Verder heb ik nog een andere vraag. Ik las een tijd geleden hier op het forum iets over de tijd tussen de "kliks" die je hoort van de pressostaat. Op het forum hadden ze het over behoorlijk veel tijd tussen de kliks (soms wel 3 minuten).
Ik heb een mater xp110 pressostaat in mijn machine zitten, en de tijd tussen de kliks is bij mij 70 seconde. Is dat dan te kort? Of is dat zo niet te beoordelen? (sorry ik ben niet zo technisch, maar hoop vooral veel te leren van het forum en jullie ervaring en expertise).
Alvast dank voor jullie tijd en hulp en informatie!
Water uit voorkant van de machine en vraag over de pressostaat
1Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker