Profitec Pro 800: meten is weten

1
In een ander topic over de keuze tussen een Londinium R en een pro 800 werd de mogelijke oververhitting van een pro 800 als gevolg van het dipper systeem genoemd.
Ik dacht laat ik eens kijken op een niet wetenschappelijke wijze…. Dus m’n Weber bbq thermometer gepakt en het volgende gedaan:

Ik heb een sensor plaatst tegen de bevestiging van de groep aan de machine (bij de afsluiter) om het temperatuurverloop van de groep te volgen. Bij de afsluiter is de groep warmer dan bij bijvoorbeeld de groepszeef maar het ging mij om de temperatuurverandering.
Een tweede sensor gebruikte ik om de temperatuur van het zetwater te meten.
Vervolgens heb ik 5 keer iedere 90 seconden een verwarmd kopje gevuld met 120 gram water vanuit de zetgroep. Ik besef me nu dat het realistischer zou zijn om 5 keer een dubbele espresso te maken en te kijken wat dat met de temperaturen doet. Onderstaande resultaten zijn dus de uitkomst van een soort snelkookpan experiment: veel en snel.

Binnenkort een test net 5 dubbele espresso’s.

Afbeelding

Na de 5e poging stabiliseerde de temperatuur van de groep.

Re: Profitec Pro 800: meten is weten

3
fransg schreef:Woon je in de buurt/omgeving/regio van Amsterdam? Dan zouden we het met mijn SCACE kunnen loggen, met artisan eraan vast bijvoorbeeld.
Redelijk in de buurt; Leusden. Klinkt als iets leuks om te doen, zeker als we er iets over schrijven voor geïnteresseerden maar verlaat jij daarvoor je stad of moet de Profitec richting de hoofdstad?

4
omeCo schreef: za 17 dec 2022, 23:34
fransg schreef:Woon je in de buurt/omgeving/regio van Amsterdam? Dan zouden we het met mijn SCACE kunnen loggen, met artisan eraan vast bijvoorbeeld.
Redelijk in de buurt; Leusden. Klinkt als iets leuks om te doen, zeker als we er iets over schrijven voor geïnteresseerden maar verlaat jij daarvoor je stad of moet de Profitec richting de hoofdstad?
Ik kom langs, dat scheelt veel gezeul!

Afspraak maken we dan wel via DM ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
fransg schreef: za 17 dec 2022, 23:52
omeCo schreef: za 17 dec 2022, 23:34
Ik kom langs, dat scheelt veel gezeul!

Afspraak maken we dan wel via DM ;-)
Alles voor de wetenschap! Leuk.
Ben benieuwd

6
Dat is een mooi experiment. Ik merk dat ik, overigens niet gehinderd door relevante technische kennis, aan het pielen ben geraakt met de temperatuur. Meer inzicht is altijd mooi, en leuk dat jullie dit samen oppakken zeg.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta