Ik heb een probleempje met mijn Lelit Bianca. Sinds vanmorgen klapt de aardlekschakelaar eruit als ik de Bianca aanzet. Aangezien hij net terug is van een onderhoudsbeurt, erg balen.
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan troubleshooten? Meest voor de hand te liggen lijkt een defect verwarmingselement (aardlek valt uit nadat de machine een paar seconden aanstaat).
Kan morgen ook de winkel waar het onderhoud is uitgevoerd bellen (vandaag dicht), maar vind het ook wel leuk om zelf wat te onderzoeken.
Re: Probleem aardlekschakelaar / Lelit Bianca
2Element kun je doormeten, stroom eraf stekkertjes van element en op de polen een Multimeter hangen op weerstand.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
3Trouwens, ik zou zelf idd direct teruggaan naar de onderhoudsmonteur. Best toevallig nu zo dit.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Ga morgen zeker even bellen. Vind het ook (te) toevallig. Maar zal vanavond eens de elementen doormeten, wie weet is dan het probleem gevonden. Al is wel de vraag hoe zo’n element stuk gaat.
5Er zit een luikje onderop de machine als je continuïteit meet tussen de boiler en een van de polen van het verwarmingselement dan is 'ie stuk. Je kunt natuurlijk ook de stekkertjes van het element loshalen en kijken of je dan geen sluiting hebt, dan is het ook wel duidelijk waar 'ie vandaan komt. Is er ontkalkt bij de servicebeurt?
6Dan bedoel je tussen de polen op het element en het metaal van de boiler zelf denk ik?Pti schreef: ma 26 jun 2023, 10:32 Er zit een luikje onderop de machine als je continuïteit meet tussen de boiler en een van de polen van het verwarmingselement dan is 'ie stuk. Je kunt natuurlijk ook de stekkertjes van het element loshalen en kijken of je dan geen sluiting hebt, dan is het ook wel duidelijk waar 'ie vandaan komt. Is er ontkalkt bij de servicebeurt?
Of de boilers ontkalkt zijn weet, al vermoed ik van niet omdat er werd aangegeven dat ze weinig kalk aantroffen (behalve wat sporen in de zetgroep en die zijn wel verwijderd). Wat zou er bij ontkalken kunnen gebeuren dat dit probleem veroorzaakt dan?
7Kun je de stoomboiler uitschakelen? of krijg je daar de tijd niet voor en klapt die al weer uit!
ik vraag me af of die beide boilers tegelijk opwarmt ,en dan 2800 watt trekt
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder
8Ga het vanavond proberen, maar volgens mij is daar te weinig tijd voor. Volgens mij zet hij ze niet beide tegelijk aan. Mijn smartplug geeft namelijk altijd maximaal 1400W aan.Ben70 schreef: ma 26 jun 2023, 11:28 Kun je de stoomboiler uitschakelen? of krijg je daar de tijd niet voor en klapt die al weer uit!
9Ik heb de elementen doorgemeten; zowel die van koffieboiler als stoomboiler. Beide zijn goed. Dat wil zeggen, weerstand tussen de polen onderling en oneindige weerstand tussen een pool en de behuizing van de boiler.
Hij valt al 25 min niet uit. Echter, de stoomboiler bouwt ook geen druk meer op (heb de kap eraf en voel dat de boiler wel warm wordt). Uit dat ventieltje aan de voorkant komt om de zoveel minuten een hoop stoom.
Tot slot, ik heb een los draadje gevonden. Weer niet of dat hoort. Zit links boven op de stoomboiler aangesloten bij die witte draad en eindigt met een losse stekker.
Hij valt al 25 min niet uit. Echter, de stoomboiler bouwt ook geen druk meer op (heb de kap eraf en voel dat de boiler wel warm wordt). Uit dat ventieltje aan de voorkant komt om de zoveel minuten een hoop stoom.
Tot slot, ik heb een los draadje gevonden. Weer niet of dat hoort. Zit links boven op de stoomboiler aangesloten bij die witte draad en eindigt met een losse stekker.
10Als je een magneet op de solenoid valve legt houd het overstroom pijpje dan op met lekken?
Rocket Appartamento Compak E8