Hallo allemaal!

1
Hallo beste koffieliefhebbers,

Mijn naam is Bas, 49 jaar, grafisch vormgever van beroep, en ik ben nieuw hier.

Ik ben nu zo'n 15 jaar hooked aan specialty coffee, en mijn huidige zetmethoden omvatte tot nu toe ongeveer alles behalve espresso.
Espresso was jarenlang een brug te ver vanwege de grote investering in hardware. Het begint met mijn maler: Mijn Baratza encore is prima voor de koffie die ik nu maak, maar ik heb een aantal weken terug een Ascaso Steel grinder gekocht met platte maalschijven die zover ik kan zien prima voor espresso kan malen, en dat heeft het balletje aan het rollen gebracht.

Eén week later stond ik namelijk al bij Joost van espressowinkel.nl in de zaak om een machine uit te zoeken.
De keuze is uiteindelijk gevallen op een Expobar Brewtus 4 (volgens mij met de vibratiepomp).
Momenteel wordt de machine gereviseerd (is een gebruikt exemplaar) en als het goed is staat hij volgende week in mijn keuken te shinen.

Ik heb hier op het forum al het een en ander (niet allemaal even positief) gelezen over de Brewtus 4, en met name 1 thread deed me twijfelen aan mijn keuze, maar ik ga nu nog maar even vanuit dat ik straks gewoon een lekkere espresso kan zetten, en dat de problemen waarover ik lees een uitzondering op de zullen regel zijn.

Jullie zullen vast nog wel wat vragen kunnen verwachten van me, gezien ik nog een espresso noob ben ;)

Groeten,
Bas

Re: Hallo allemaal!

2
Welkom op het forum!

De brewtus is een prima dual boiler machine. Ja is wat lastig qua onderhoud maar goed, ik zie niet waarom die je teleur zou moeten stellen eer je hem in gebruik hebt. Hoop dat je hem wel naar een goed adres hebt gebracht.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3
bobbee schreef: vr 15 sep 2023, 13:45 Welkom op het forum!

De brewtus is een prima dual boiler machine. Ja is wat lastig qua onderhoud maar goed, ik zie niet waarom die je teleur zou moeten stellen eer je hem in gebruik hebt. Hoop dat je hem wel naar een goed adres hebt gebracht.
Ik heb hem bij espressowinkel.nl gekocht, en daar wordt hij momenteel ook gereviseerd/geserviced en gaat straks voor de jaarlijkse beurt ook daarheen.

4
Gefeliciteerd met je Brewtus.
Is héél temperatuurstabiele machine.
Bovendien snel warm als je de stoomboiler uit laat.
Onderhoud is niet extra moeilijk. Alleen reparaties.
Tot slot, is de pid een zwak punt. Door de hitte en het ongunstige punt on de machine wil deze nog wel vaker dan gemiddeld sneuvelen.

Als je je water goed ontkalkt, is een onderhoudsinterval van 1 jaar heel erg overdreven. Anderhalf tot 2 jaar is geen probleem.

Nu nog een weegschaaltje en je kunt aan de slag.

5
Welkom!

Jarenlang de Izzo broer van de Brewtus gehad (Duetto). Prima voor uitstekende koffie!

Het zijn erg volle machines inderdaad. Had de mijne altijd op vast water met een harsfilter ertussen. Bracht ik elke twee jaar weg naar van Pommeren, en had naar ik begreep geen noemenswaardige kalkontwikkelingen. Machine staat al een tijd bij een vriend die vorig jaar de PID heeft moeten vervangen omdat de leds uitvielen. Ook bij de Duetto zit die op een (te) warme plek.

Ik, en mijn vriend nog steeds, heb altijd genoten van de machine. Dus dat ga jij vast ook doen!
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58