RVS Portafilter

1
Kwam vandaag op internet dit portafilter tegen en ik vind he prachtig en elegant.
Heeft iemand ervaring met portafilters van RVS, doorgaans zijn deze van een koper legering ivm de goede warmtegeleiding.
Afbeelding
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET GOUDEN BAKJE KOFFIE
-------------------------------------------------
  • Profitec Pro700
  • Mazzer Philos i200D/233M
  • Bialetti

Re: RVS Portafilter

2
Ze zijn vaak messing, niet koper.

Lelit bianca heeft of had volgens mij RVS portafilters bij de machine. Deze die je op jouw foto ziet lijkt op een portafilter can ECM.

Waarom deel je niet ook even waar je hem hebt gebonden? De link zodat mensen mee kunnen kijken om jouw vraag te beantwoorden.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3
bobbee schreef: do 29 mei 2025, 15:17 Ze zijn vaak messing, niet koper.

Lelit bianca heeft of had volgens mij RVS portafilters bij de machine. Deze die je op jouw foto ziet lijkt op een portafilter can ECM.

Waarom deel je niet ook even waar je hem hebt gebonden? De link zodat mensen mee kunnen kijken om jouw vraag te beantwoorden.
Afbeelding
https://www.espressowinkel.nl/ecm-filte ... s-rvs.html
Premium RVS portafilter, 2 kops. Met ergonomisch vormgegegeven handgreep.

Hoogwaardig roestvrijstalen ontwerp, optimale hantering door uitgebalanceerde vorm.

Makkelijk schoon te maken. Geschikt voor de ECM E61 zetgroep.
Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
Bijlagen

4
bobbee schreef: do 29 mei 2025, 15:17 Ze zijn vaak messing, niet koper.

Afbeelding
Messing ís een koperlegering ;)
Koffiedrap schreef: do 29 mei 2025, 14:55 Kwam vandaag op internet dit portafilter tegen en ik vind he prachtig en elegant.
Heeft iemand ervaring met portafilters van RVS, doorgaans zijn deze van een koper legering ivm de goede warmtegeleiding.
Ik heb al jaren een RVS filterdrager, het voordeel is dat het chrome er niet afbladdert zoals dat bij een messing filterdrager wel gebeurt. Daar is dan ook alles mee gezegd, als je machine niet altijd of niet lang aanstaat duurt het inderdaad langer tot je filterdrager goed heet is. Schoonmaken van de uitloopjes blijft een vervelend klusje, bodemloze filterdrager is wat dat betreft het beste.

5
En RVS is harder dan messing, waar je groep meestal van gemaakt is. Als er iets slijt is het dus je groep, niet je portafilter.
Ik weet niet hoe hard dat gaat maar het wel iets om even bij stil te staan.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

7
Zelf zou ik liever gewoon voor het zachtere messing gaan, mocht er iets slijten heb ik liever dat de pf slijt. Ik zie qua schoonmaken geen enkel nadeel, het reguliere cafiza badje is exact evenveel moeite :-) Mogelijk is het uiterlijk een voordeel, dat RVS mogelijk netter blijft. Maar dat vind ik zelf niet belangrijk.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta