Mijn ECM Botticelli (zonder temperatuuraanduiding) heeft het na 23 jaar trouw dienst begeven. Laten repareren zou te duur worden, weggooien vond ik geen optie. Dus aan mijn eerste espresso-revisie begonnen.
Apparaat geheel uit elkaar gehaald, ontkalkt, nieuwe pomp gekocht enz...
Echter is mijn verwarmingselement ook kapot (gegaan??). Het element dat DR Trading verkoopt dat zou moeten passen, lijkt niet te passen. De schroefdraad is te kort en komt niet boven de boiler uit.
De zoektocht naar een ander passend of origineel element heeft niks opgeleverd.
Iemand hier een tip? Of is het gewoon einde verhaal, en tijd voor een nieuwe (te reviseren) machine..
Ronnie
Re: ECM Botticelli revisie, einde verhaal?
2Deze bij Avola.
https://www.avola-coffeesystems.de/heiz ... 0v/8081353
Langere draad dan de Isomac elementen die DR hiervoor verkoopt.
De oude stalen elementen met 6-hoek flens en zitting voor een o-ring, zijn volgens Avola niet meer leverbaar.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
De oude stalen elementen met 6-hoek flens en zitting voor een o-ring, zijn volgens Avola niet meer leverbaar.
3Dat is dezelfde als ze ook bij DR Trading verkopen: https://www.drtradingshop.nl/a-54191065 ... escriptionHanR schreef: wo 11 jun 2025, 14:19 Deze bij Avola.
En die past dus niet. Schroefdraad is te kort... Of is die toch net anders???
4Deze is met langere draad. De Isomac elementen hebben ze ook Bij Avola.
Even het aantal gangen draad tellen.
De originele stalen elementen: 10 gangen draad;
De elementen voor Casa 4/5 bij Avola: 8 a 9 gangen draad;
De Brasilia/Isomac (o.a. bij Avola, DR): 7 gangen draad.
Blijft een gok. De laatste keer heb ik nog het stalen element gebruikt.
Even het aantal gangen draad tellen.
De originele stalen elementen: 10 gangen draad;
De elementen voor Casa 4/5 bij Avola: 8 a 9 gangen draad;
De Brasilia/Isomac (o.a. bij Avola, DR): 7 gangen draad.
Blijft een gok. De laatste keer heb ik nog het stalen element gebruikt.
5Het is uiteindelijk toch gelukt met het element van DR. Heeft niet heel veel draad om vast te draaien, maar dat zit.
Machine aangezet, mn eerste espresso gezet.. ging goed. Maar
Op het moment dat ik de machine aan het voorverwarmen was om stoom voor melkschuim voor te bereiden: een grote knal en water en stoom door de hele keuken. (Ik had de bovenplaat er nog niet opzitten.)
Het slangetje van de pomp naar de boiler, onderaan de OVP was gescheurd en eraf geknald. Dit slangetje had ik net vernieuwd.. wat kan dit hebben veroorzaakt?
De OVP is (nog niet) afgesteld, die heb ik open gehad en schoongemaakt. Advies gekregen om dit af te stellen door een dubbele espresso te zetten: na 5 seconden moet het water gaan lopen, en na 25-30 seconden moet ik 2 x 30ml espresso hebben.
Dat leek allemaal wel te kloppen.
Is de druk dan toch te hoog geworden? Of zit er iets anders niet goed???
Dank voor het meedenken, Ronnie
Machine aangezet, mn eerste espresso gezet.. ging goed. Maar
Op het moment dat ik de machine aan het voorverwarmen was om stoom voor melkschuim voor te bereiden: een grote knal en water en stoom door de hele keuken. (Ik had de bovenplaat er nog niet opzitten.)
Het slangetje van de pomp naar de boiler, onderaan de OVP was gescheurd en eraf geknald. Dit slangetje had ik net vernieuwd.. wat kan dit hebben veroorzaakt?
De OVP is (nog niet) afgesteld, die heb ik open gehad en schoongemaakt. Advies gekregen om dit af te stellen door een dubbele espresso te zetten: na 5 seconden moet het water gaan lopen, en na 25-30 seconden moet ik 2 x 30ml espresso hebben.
Dat leek allemaal wel te kloppen.
Is de druk dan toch te hoog geworden? Of zit er iets anders niet goed???