Varia vs3 VS df64 (83)

1
Hi

Na een periode gestopt te zijn met de hobby begon het weer te kriebelen.
Ik heb alvast een flair 58+2 gekocht en zoek daarbij een goede maler.

In eerste instantie was ik een handmaler aan het overwegen om mijn setup netjes compact te houden.

Na wat zoeken en overwegen of ik wel elke keer aan de zwengel wil staan draaien kwam ik op deze twee malers.

De varia omdat die imho een mooie compacte machine is en icm met de Hypernova schijven toch wel lekkere espresso voortbrengt volgens reviews. Nadeel is dat je ook wel horrorverhalen hoort over deze machine en dat hij wordt afgeschreven als een beginners maler.

De df64 kan ik bij homebarista (BE) bestellen. Heb ik 64mm schijven. Lever ik wat in op looks en plaats. Wel een degelijke machine als ik de reviews mag geloven maar wordt bijna overal in 1 adem
Genoemd met extra ssp schijven. Ook hoor je verhalen of mis-aligned schijven.

De df83 staat bij diezelfde winkel in de promo. Weliswaar refurbished. Waarschijnlijk nog wat groter dan de 64mm versie.

Wat zijn jullie gedachten en tips? Sta open voor andere merken ook maar wel in deze prijs categorieën

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Varia vs3 VS df64 (83)

2
wat voor soort koffie drink je?
Al eens wat rondgekeken op marktplaats of wil je het perse nieuw hebben?
Wat is het budget?

Ik zou een Baratza sette 270 ook overwegen (+- €200 op marktplaats) misschien wel beter als wat je nu voor ogen hebt.
Een df83 met SSP heb ik ook gehad. Zit natuurlijk wel in een veel hogere prijsklasse als de voorgaande malers maar die doet heel veel hetzelfde als mijn huidige Maler wat €3000 heeft gekost.
Espressomachine: Strietman CT1 // HiBREw H4C Ultra
Maler: Kafatek Monolith Titan SDRM

3
Ik vroeg ChatGPT wat zij voor advies zou geven:
k zal even de afwegingen langsgaan en wat advies meegeven.

1. Compact vs. gemak
• Je hebt een Flair 58+2, dus een single-dose workflow ligt voor de hand.
• Een handmaler is inderdaad compact en schoon, maar voor dagelijks gebruik (meerdere espresso’s achter elkaar) kan het echt vermoeiend zijn. Zeker als je straks ook eens een lichtere filterbrander wilt proberen — die malen vaak zwaarder.

2. Varia VS3 (Hypernova schijven)
• Pluspunten: compact, strak design, relatief stil, redelijk prijspunt. Met Hypernova of Hypernova Ultra burrs haal je er echt nette espresso mee.
• Minpunten: niet de meest robuuste bouw, QC-issues komen voor (lagering, retention, afstelling). Sommigen ervaren ‘stuttering’ of ongelijkmatig malen. Je leest dus zowel tevreden gebruikers als horrorverhalen — vaak een kwestie van wel/niet geluk bij jouw exemplaar.
• Past mooi bij een compacte Flair-setup, maar kan een gok zijn.

3. DF64
• Pluspunten: bewezen werkpaard, eindeloos veel burr-upgrade opties (SSP MP, HU, etc.), single-dose gericht, enorme gebruikerscommunity.
• Minpunten: looks wat minder, vaak tinkering nodig (shim sets, bellows vervangen, etc.), soms misalignment. Maar áls je hem goed afstelt, dan heb je echt een solide molen die met SSP-schijven tot high-end niveau kan komen.

4. DF83
• Pluspunten: 83 mm schijven → veel meer ‘effortless grinding’, minder fines, makkelijkere workflow, upgrade naar SSP of Gorilla Gear mogelijk, echt volwassen geluid en body in je shots.
• Minpunten: groter, lomper, refurbished = check even garantie en staat. Maar technisch gezien wél een stap boven de DF64.

5. Andere opties in die range
• Option-O Lagom Mini (48 mm) → super compact, erg mooi, maar minder krachtig voor heel lichte roasts.
• Eureka Mignon Single Dose → goede allrounder, stil, consistent, maar retention is iets hoger tenzij je modificeert.
• Timemore Sculptor 064S (als je eraan kan komen) → sterke prijs/kwaliteit, moderne looks, goede reviews.

🔑 Mijn advies
• Wil je compact en simpel → kies de Varia VS3 (maar koop bij een winkel met goede support, ivm QC).
• Wil je degelijk, uitbreidbaar en een beetje hobbyen → de DF64 is een veilige gok.
• Wil je lange termijn / minder kans dat je binnen een jaar opnieuw kijkt → pak de DF83, ook refurbished. Die grotere schijven geven meer sweet spot, minder frustratie, en je kan daar echt jarenlang mee vooruit.

👉 Zelf zou ik bij een Flair 58+2 eerder voor de DF64 of DF83 gaan.
De Varia is leuk, maar met de Flair ga je zó genieten van fijne shots dat het zonde is om door een twijfelachtige molen beperkt te worden. De DF83 refurbished promo klinkt eerlijk gezegd als de sweet deal van dit rijtje.

Zal ik voor je een beknopte samenvatting in forumstijl opstellen, zodat je die direct zou kunnen posten als reactie?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Hk87 schreef:wat voor soort koffie drink je?
Wat is het budget?

Ik zou een Baratza sette 270 ook overwegen (+- €200 op marktplaats) misschien wel beter als wat je nu voor ogen hebt.
Een df83 met SSP heb ik ook gehad. Zit natuurlijk wel in een veel hogere prijsklasse als de voorgaande malers maar die doet heel veel hetzelfde als mijn huidige Maler wat €3000 heeft gekost.
Qua banding zit ik eerder medium tot light roast. Gebruikte vaak caffenation en friedhats. Natuurlijk sta ik open voor andere dingen om te testen en te proeven. Drink ook best vaak cappuccino’s… we hebben een volautomaat die redelijk goede gestoomde melk levert dus die kan ik blijven gebruiken. (Is overigens wel het enige goede dat die machine levert
Afbeelding
)

Als ik jou reactie goed begrijp en tussen de regels lees zijn beide malers eerder niet aan te raden? Baratza sette levert goede kwaliteit weet ik maar is zo een lelijke machine he
Afbeelding

2dehands is zeker geen probleem. Maar een eerste snelle zoektocht leverde niet heel veel op leek me.

5
seels schreef: zo 31 aug 2025, 21:34
Wat is het budget?

Als ik jou reactie goed begrijp en tussen de regels lees zijn beide malers eerder niet aan te raden? Baratza sette levert goede kwaliteit weet ik maar is zo een lelijke machine he
Afbeelding

2dehands is zeker geen probleem. Maar een eerste snelle zoektocht leverde niet heel veel op leek me.

Ho, Nee 😄
Dat is niet wat ik wou zeggen, haha.
Ik probeer alleen je visie te verbreden met opties. Varia ken ik niet, kan ik niks over zeggen. Df64 is een hele goede Maler als je dat koop bij HB België want dan die doen ook gelijk de uitlijning voor je. Ook een zorg minder en garantie natuurlijk.
Dus ik zou het laatste kiezen.

De Baratza is super lelijk inderdaad maar wat heb ik genoten van de koffie 😂 top ding! Kon ook nog maken op gewicht, echt geen geld voor wat het allemaal terug gaf.

Df83v heb ik trouwens een jaar gebruikt en dat was ook een zeer veelzijdige en capabele Maler, maar dan wel met SSP. Naar mijn mening zijn ze het geld niet waard met de stock schijven. Dan kan je net zo goed df64 nemen.

Ik probeerde alleen aan de hand van je budget een schets te geven voor meest 'bang for the buck' 😄

6
Hk87 schreef:
Wat is het budget?

Afbeelding

Ho, Nee
Afbeelding

Ik probeer alleen je visie te verbreden met opties. Varia ken ik niet, kan ik niks over zeggen. Df64 is een hele goede Maler als je dat koop bij HB België want dan die doen ook gelijk de uitlijning voor je. Ook een zorg minder en garantie natuurlijk.

De Baratza is super lelijk inderdaad maar wat heb ik genoten van de koffie
Afbeelding
top ding! Kon ook nog maken op gewicht, echt geen geld voor wat het allemaal terug gaf.

Df83v heb ik trouwens een jaar gebruikt en dat was ook een zeer veelzijdige en capabele Maler, maar dan wel met SSP. Naar mijn mening zijn ze het geld niet waard met de stock schijven. Dan kan je net zo goed df64 nemen.

Ik probeerde alleen aan de hand van je budget een schets te geven voor meest 'bang for the buck'
Afbeelding
En zeer gewaardeerd je opinie!

De refurbished df83 gen2 staat aan 300 euro te koop. Is mss wel een gok waard
Afbeelding
maar ssp schijven kosten ook weer een pak
Afbeelding

Heb in het verleden oa een eureka zenith gehad. Hoe zijn de huidige eureka ‘s? Zowel de 55 als de 64mm

7
seels schreef: zo 31 aug 2025, 21:44
Hk87 schreef:
Afbeelding

Ho, Nee
Afbeelding

Afbeelding
top ding! Kon ook nog maken op gewicht, echt geen geld voor wat het allemaal terug gaf.

Ik probeerde alleen aan de hand van je budget een schets te geven voor meest 'bang for the buck'
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Voor €300? Via Home-Barista?
Voor dat bedrag lijkt het me een no-brainer, want daar zijn ze meestal te vertrouwen met hun spullen. Dan heb je bovendien ook nog wat zekerheid. De huidige Eureka-lijn is een stuk duurder dan €300. Ik heb ook de Eureka Turbo gehad, en dat is ook een hele fijne maler maar wel wat duurder. Maar ik denk niet heel verschillend met df83 in standaard schijven.

SSP zou ik eerlijk gezegd gewoon laten en eerst even aanzien hoever je komt.
Met enige regelmaat verschijnen er SSP-schijven op Marktplaats, en het fijne daarvan is dat je ze niet meer hoeft in te malen. Dat is namelijk wel een dingetje met nieuwe SSP-schijven: je hebt het dan over kilo’s aan ‘seasoning’ voordat ze beter worden en stabiliseren. Dat was in ieder geval mijn ervaring met nieuwe SSP-schijven.

8
Hk87 schreef:
Hk87 schreef: Ho, Nee
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Voor €300? Via Home-Barista?
Voor dat bedrag lijkt het me een no-brainer, want daar zijn ze meestal te vertrouwen met hun spullen. Dan heb je bovendien ook nog wat zekerheid. De huidige Eureka-lijn is een stuk duurder dan €300. Ik heb ook de Eureka Turbo gehad, en dat is ook een hele fijne maler maar wel wat duurder. Maar ik denk niet heel verschillend met df83 in standaard schijven.

SSP zou ik eerlijk gezegd gewoon laten en eerst even aanzien hoever je komt.
Met enige regelmaat verschijnen er SSP-schijven op Marktplaats, en het fijne daarvan is dat je ze niet meer hoeft in te malen. Dat is namelijk wel een dingetje met nieuwe SSP-schijven: je hebt het dan over kilo’s aan ‘seasoning’ voordat ze beter worden en stabiliseren. Dat was in ieder geval mijn ervaring met nieuwe SSP-schijven.
https://homebarista.be/shop/products/g- ... efurbished

Deze volgens mij toch. Of ik moest de bal compleet mis slaan.

9
seels schreef: zo 31 aug 2025, 22:02
Hk87 schreef:
Wouw, geen idee hoe dat zo goedkoop kan maar oprecht een no brainer.

En dan zou ik gewoon komende maanden marktplaats in de gaten houden voor goedkope SSP schijven als je de gevoel hebt dat je nog wilt upgraden. ik zag laatst tweedehands Labsweets op marktplaats zo rond de €250 geloof ik staan. Dan ben je eigenlijk helemaal klaar met upgraden want beter als dat gaat in de duizenden lopen, of naja beter moet je eigenlijk ook niet zeggen want wat is beter 😄 na een bepaalde prijs is het vooral 'anders' allemaal tenzij je besluit om alleen nog extreem lichte branding koffiesoorten te drinken. In dat geval R.I.P. aan je portemonee 🤣
Laatst gewijzigd door Hk87 op zo 31 aug 2025, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

10
Hk87 schreef:
seels schreef: zo 31 aug 2025, 22:02
Hk87 schreef: Wouw, geen idee hoe dat zo goedkoop kan maar oprecht een no brainer.

En dan zou ik gewoon komende maanden marktplaats in de gaten houden voor goedkope SSP schijven als je de gevoel hebt dat je nog wilt upgraden. ik zag laatst tweedehands Labsweets op marktplaats zo rond de €250 geloof ik staan. Dan ben je eigenlijk helemaal klaar met upgraden want beter als dat gaat in de duizenden lopen, of naja beter moet je eigenlijk ook niet zeggen want wat is beter
Afbeelding
na een bepaalde prijs is het vooral 'anders' allemaal tenzij je besluit om alleen nog extreem lichte branding koffiesoorten te drinken. In dat geval R.I.P. aan je portomonee
Afbeelding
Thanks om mee te denken!

Ik heb sowieso het gevoel dat er veel meer spelers op de markt gekomen zijn dan x aantal jaar geleden. De laatste maler die ik had was de niche en dat was toen de hype van dat moment
Afbeelding

Sowieso het gevoel weer down the rabbit hole gesleurd te worden
Afbeelding
Afbeelding