IKAPE Portable coffeemaker uitproberen?

1
Ik heb een IKAPE K2 portable coffeemaker (de 51mm variant) binnengekregen om te testen.

Misschien vinden koffiepraters het leuk om deze compacte espressomaker ook aan de tand te voelen en ervaringen te delen? Als er interesse is wil ik hem met alle plezier uitlenen, we zullen dan ook de verzendkosten en terugsturen voor onze rekening nemen.

Reageer maar hieronder als je interesse hebt :)
Profitec Jump | Mignon XL | Fellow Ode | Veel filterspulletjes
Bijlagen

IKAPE Portable coffeemaker uitproberen?

4
Hk87 schreef:Ik heb er gisteren ook èèn binnen
Afbeelding

De App ziet er veelbelovend uit met pre infusie en instelbaar flow.

Tot nu toe valt het me een beetje tegen en ga ik het denk ik verkopen
In hoeverre vind jij hem verschillen van de andere portable espresso machine die je hebt (ik geloof de hibrew?)
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: IKAPE Portable coffeemaker uitproberen?

5
Rosanne schreef: vr 24 okt 2025, 11:11
Afbeelding

In hoeverre vind jij hem verschillen van de andere portable espresso machine die je hebt (ik geloof de hibrew?)
Puur gekeken naar smaak heel veel.

De functionaliteit van de Ikape is echt next level. Het leek me om die reden een droommachine voor onderweg. Het is immers de eerste met instelbare pre-infusie. Maar wat mij ook erg aansprak is de maximale temperatuur van 96° (in theorie). Daarmee zou je zelfs medium/light roast ook wel redelijk aankunnen. De enorme batterij is ook leuk, maar niet per se baanbrekend voor mij.

De temperatuur van 96° is denk ik onzin, althans zo ervaar ik het. Of er is op de een of andere manier superveel verlies aan hitte onderweg naar de koffiepuck. Waar de HiBREW loeiwarme koffie eruit perst, is dit maar ergens tussen warm en lauw.
Maar het probleem is de extractie zelf, het proeft naar mijn idee allemaal als onderextractie. Dat had ik absoluut niet bij de HiBREw.

De HiBREw is overigens dood 😅
Batterij deed niks meer en is netjes gerefund door HiBREw.
You can't buy experience

7
Hk87 schreef:
Rosanne schreef: vr 24 okt 2025, 11:11
Afbeelding

Puur gekeken naar smaak heel veel.

De functionaliteit van de Ikape is echt next level. Het leek me om die reden een droommachine voor onderweg. Het is immers de eerste met instelbare pre-infusie. Maar wat mij ook erg aansprak is de maximale temperatuur van 96° (in theorie). Daarmee zou je zelfs medium/light roast ook wel redelijk aankunnen. De enorme batterij is ook leuk, maar niet per se baanbrekend voor mij.

De temperatuur van 96° is denk ik onzin, althans zo ervaar ik het. Of er is op de een of andere manier superveel verlies aan hitte onderweg naar de koffiepuck. Waar de HiBREW loeiwarme koffie eruit perst, is dit maar ergens tussen warm en lauw.
Maar het probleem is de extractie zelf, het proeft naar mijn idee allemaal als onderextractie. Dat had ik absoluut niet bij de HiBREw.

De HiBREw is overigens dood
Afbeelding

Batterij deed niks meer en is netjes gerefund door HiBREw.
Ik heb het idee dat temperatuurstabiliteit bij dit soort apparaten altijd de uitdaging is.

En als je hem afvult met kokend heet water vanuit de waterkoker? Merk je dan verschil?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

9
@Gert-JanV Ik ben toevallig een tijdje aan het neuzen naar iets Portable en dit zag er heel veelbelovend uit 😀
Toevallig dat je er een topic over start.

@Rosanne
Ik gebruik eigenlijk altijd kokend water. Ik denk dat ook de kracht voorziening van groot belang is. Afstand van heet water naar de koffiepuck is relatief kort. Maar hij moet het allemaal doen op batterijen wat opzich al knap is voor elkaar te krijgen dat ie en opwarmt naar bijna kokend water en dan nog de extractie op 8-9 bar? 20 bar? Geen idee hoeveel bar dat werkelijk komt te staan maar het lukt wel om espresso te zetten.

@durdane
Ongetwijfeld, ik geloof niet dat 96° werkelijk waar bereikt wordt.
Dat is voor mijn idee heel jammer want medium tot light roast gaat hem niet worden hiermee. Waar ik de tonen van onderextractie proef is een medium/light van April roaster.

Ik heb nu een vrij donkere branding geprobeerd van Calor (Suave) en dat smaakt wel veel beter. Ter referentie heb ik het idee dat deze Suave variant ietsje donkerder is gebrand dan wat het hoofdkwartier zo gemiddeld doet dus best onderaan de medium/dark spectrum.
You can't buy experience
Bijlagen