Ontkalken met citroenzuur?

1
Hallo allemaal,

Hoe denken jullie over ontkalken met een oplossing van citroenzuurkorrels? Zijn er hier misschien chemici/werktuigbouwkundigen enz. die hier verstand van hebben? Melkzuuroplossingen lijken het beste alternatief te zijn voor citroenzuuroplossingen. (Of mis ik wat?)

Na wat rondneuzen op het internet worden volgende voor- en nadelen genoemd van citroenzuuroplossingen:

Voordelen:
  • + Het is makkelijk en goedkoop.
    +Het ontkalkt hartstikke goed.
Nadelen:
  • - Het is een dusdanig sterk zuur dat het niet alleen reageert met kalkaanslag, maar ook met sommige materialen die gebruikt kunnen zijn in espressomachines. Denk aan kunststoffen en rubber. Melkzuur heeft dit niet/minder. Niet gek: melkzuur is een minder sterk zuur.
Zou je de schadelijkheid van citroenzuur voor kwetsbaardere materialen kunnen voorkomen door een zwakke oplossing te maken? Dat wordt hier geschreven door iemand. Dan hoop je dat al het citroenzuur al met de kalkaanslag heeft gereageerd voordat het in aanraking komt met de gevoelige materialen van het koffieapparaat. Toch lijkt mij dat je niet geheel kan voorkomen dat een deel van de citroenzuurmoleculen gaat reageren met de kwetsbare onderdelen van de espressomachine. Hoe dan ook komt het er wél mee in aanraking lijkt mij. (Tenzij er echt een heel dikke laag met kalkaanslag is, maar dan ben je denk ik te laat met ontkalken.) Is dit geen probleem? Of begrijp ik de scheikundige realiteit verkeerd?

Mijn machine
Van de fabrikant krijg ik hier geen duidelijkheid over. De fabrikant van mijn espressomachine, de Solis Grind & Infuse type 1018 raadt natuurlijk hun eigen dure ontkalkingsspul aan. Dat is natuurlijk een goed verdienmodel van ze. Op de fles van dit ontkalkingsspul staat:
Het bevat een samenstelling op basis van melkzuur die gevoelige materialen niet aantast.
Dit suggereert dat de materialen die Solis gebruikt citroenzuur niet goed aankunnen. Anders zouden ze vermoedelijk een basis van citroenzuur gebruiken. Ten slotte maakt Solis ook meer espressomachines voor de onderkant van de markt. Daarin zitten vast niet altijd de beste materialen. Of is Solis overdreven voorzichtig?

Ps. Ja, mijn Solis Grind & Infuse type 1018 is niet het type dat hier op dit forum wordt aangeraden om te kopen. Toch vond ik hem iedere cent waard. Ik kocht hem dan ook voor maar voor €25 op de vrijmarkt. Eerlijk gezegd vind ik deze machine al heerlijke koffie zetten. Voor een student is het bovendien een grote luxe.

Re: Ontkalken met citroenzuur?

3
Dag Frans_Koffie, hier een reactie. Ik ben geen chemicus, verre van dat zelfs, maar ik ontkalk de waterkoker al zeker 8 jaar met citroenzuur en alhoewel de waterkoker recent is vervangen, lag het niet aan de rubbertjes of iets dat zou lijden onder de citroenzuur. Voor de Quickmill en de Jura Eno, (is de deur uit) heb ik in het begin altijd de blokjes van de fabrikant of een fles ontkalker bij een espresso reparateur vandaan gebruikt. Tot 8 jaar geleden, toen ben ik citroenzuur gaan gebruiken.
Wij hebben een waterontharderinstallatie op de waterleiding en ik ontkalk één á twee x per jaar. Daartoe gebruik ik twee theelepels citroenzuur op een halve liter water van zeg 70 graden C. Dat laat ik maximaal 15 minuten weken en spoel dan drie maal door. Tot op heden geen probleem. Maar dat zegt natuurlijk niets over de toekomst.
Succes!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Ontkalken met citroenzuur?

4
Frans, zoek maar eens op het forum op citroenzuur en je zult zien dat het veelvuldig voorbij komt. Met aluminium (bijvoorbeeld een thermoblock machine) dit niet gebruiken. Aluminium wordt flink aangetast. Na werken met citroenzuur goed spoelen want het werkt door, eventueel met backing soda dacht ik. Ikzelf spoel gewoon heel goed met water.
Sidenote: ik ontkalk mijn machines niet omdat ik zorg voor goed ontkalkt water zodat dit niet nodig is. Dat is altijd het beste.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!