Ik vroeg mij af of wij een lijst konden maken met merken die energiezuige machines leveren...
Als aanhef wil ik expobar met een geïsoleerde boiler vermelden.
Zijn er nog meer merken?
Re: Energie besparing?
2Volgens mij heb ik ooit berekend (hier op de site) dat je espresso machien niet meer dan een kwartje per dag aan stroom kost bij twee keer per dag koffie zetten. Dus over wat voor besparingen wil je het hebben?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Een goed onderhouden machine is het zuinigst met energie. Machine lekvrij en dampdicht houden: ze verliezen meer energie door 1 liter per dag te lekken/verdampen dan door convectie. Vastwater machines kunnen echte energievreters zijn: bij lekkage verdampen ze onopgemerkt liters per dag. Convectieverliezen worden beperkt door isolatie.
Er gaat niets boven morgen.
4Oude Olympia Cremina's willen wel eens een laagje asbest op de boiler hebben.
Conti Empress heeft een soortement weerkaatsende mantel om de boiler.
Oude commercieele hefboommachines willen nog wel eens asbest aan de binnenkant van de behuizing hebben.
Anders kun je bijna altijd isolatie erbij klussen.
Conti Empress heeft een soortement weerkaatsende mantel om de boiler.
Oude commercieele hefboommachines willen nog wel eens asbest aan de binnenkant van de behuizing hebben.
Anders kun je bijna altijd isolatie erbij klussen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
5watt ecm manufacture 3= 1350
Kwatt = 1350 / 1000 = 1,35
De totale tijd dat het apparaat aanstaat in 10 minuten bedroeg: 1 minuut en 15 seconde = 0,125 uur
KWh= 1,35 x 0,125 = 0,16875
Gemiddelde prijs KWh = 0,218 euro (per uur)
Kosten per uur= 0,218 x 0,16875 = 0,037 euro per uur
Dit zijn marginale kosten per uur wanneer het apparaat reeds opgewarmd is en niet wordt gebruikt (geen koffie/stoom/heet water, etc).. D.w.z. wanneer het apparaat opgewarmd is, kost het vervolgens 0,037 euro per uur aan energie.
Kwatt = 1350 / 1000 = 1,35
De totale tijd dat het apparaat aanstaat in 10 minuten bedroeg: 1 minuut en 15 seconde = 0,125 uur
KWh= 1,35 x 0,125 = 0,16875
Gemiddelde prijs KWh = 0,218 euro (per uur)
Kosten per uur= 0,218 x 0,16875 = 0,037 euro per uur
Dit zijn marginale kosten per uur wanneer het apparaat reeds opgewarmd is en niet wordt gebruikt (geen koffie/stoom/heet water, etc).. D.w.z. wanneer het apparaat opgewarmd is, kost het vervolgens 0,037 euro per uur aan energie.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes
6En heeft die ECM wel of niet een geisoleerde boiler? Juist voor die idle-time maakt dat veel verschil.
(Ik geef toe, het is weinig geld, maar wie weet kan je die o,o37 nog halveren met een isolatiedekentje.)
(Ik geef toe, het is weinig geld, maar wie weet kan je die o,o37 nog halveren met een isolatiedekentje.)
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45
7Die heeft geen dekentje. Ikzelf denk er nog wel aan deze te monteren. Wel gaat dit tenkoste van het voorverwarmen van het kopje. Desalniettemin moet ik een coolingflush doen, dus het voorverwarmen van de kopjes met rest warmte is geen noodzaak..
Persoonlijk vind ik 0,037 niet heel goedkoop. Uiteindelijk zijn de kosten hoger omdat de opwarmkosten en proceskosten niet zijn mee berekend. Tevens moet er nog koffie gemaald worden. Voor de gebruikte energie kun je heel wat filterkoffie machines laten pruttelen
Persoonlijk vind ik 0,037 niet heel goedkoop. Uiteindelijk zijn de kosten hoger omdat de opwarmkosten en proceskosten niet zijn mee berekend. Tevens moet er nog koffie gemaald worden. Voor de gebruikte energie kun je heel wat filterkoffie machines laten pruttelen
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes
8Leg eens uit?Wel gaat dit tenkoste van het voorverwarmen van het kopje.
En bij dit alles: hoeveel cent is het genot je waard? Ik weet wel andere manieren om te besparen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9Daarmee bedoelde ik dat wanneer er een dekentje om de boiler wordt gebonden, de kopjes die op het apparaat staan, waarschijnlijk minder verwarmd worden. Maar, het water dat uit het apparaat komt door de coolingflush kun je hiervoor ook gebruiken.. Dit werkt alleen niet wanneer je een kamer met visite hebt 
Genotwaarde etc. is natuurlijk bij iedereen anders. Zelf boeid het mij ook niet erg. Maar, wanneer een dekentje van een euro aanzienlijke besparing kan opleveren, sta ik daar niet onwillend tegenover
Genotwaarde etc. is natuurlijk bij iedereen anders. Zelf boeid het mij ook niet erg. Maar, wanneer een dekentje van een euro aanzienlijke besparing kan opleveren, sta ik daar niet onwillend tegenover
Laatst gewijzigd door Ronaldd op vr 28 mei 2010, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
10Ah, duidelijk. Inderdaad verwarm ik mijn kopjes altijd voor met de cooling flush.
Ik vraag me echter af of je met een dekentje van een euro klaar bent, die boiler van een HX zit natuurlijk wel de hele tijd op zo'n graad of 125C!
Ik vraag me echter af of je met een dekentje van een euro klaar bent, die boiler van een HX zit natuurlijk wel de hele tijd op zo'n graad of 125C!