Zuur slootwater

1
Gister was eindelijk mijn pakkettje met koffie tools binnen gekomen .
Helemaal blij en gelijk maar eens aan de slag met het bestelde blind filter.
(De URNEX Cafiza poeder had ik al eens eerder besteld bij een ander bedrijf)

Voor dat ik aan de slag ben gegaan eerst maar eens gezocht op internet hoe het eigenlijk nou moest.
Na me ingelezen te hebben de eerste keer de urinex in het blind filter gedaan en begonnen met het flushen. Er kwam zo als verwacht een lading met zwarte troep uit het apparaat. De behandeling twee keer herhaald totdat het water weer mooi schoon uit het apparaat kwam. Vervolgens nog een sesie gedaan zonder URNEX.

Zoals op de verpakking stond het eerste kopje vers gezette espresso weg gegooid.
De volgende kop maar eens geprobeerd te drinken , :( helaas erg zuur.

Misschien niet goed getemp surft?
Nog een aantal malen geprobeerd zelfs de grofheid van de maling een aantal malen aangepast.

Voordat ik URNEX gebruikt had waren er geen problemen met de smaak nu zit er een chemische zure smaak aan. Ieder geval anders dan bij slechte temp surfing.

Waren trouwens verse bonen van de Pelikaan uit Zutphen die ik gebruikt hebt..
Rancilio Silvia PID, Aristarco SE/N, Bodum Santos, 58mm Bumper tamper

Re: Zuur slootwater

2
Te lage temperatuur levert een zuur bakje op, dat klopt.

Niet goed na spoelen na een ontkalkbeurt wil ook een zure bak opleveren.

Na t backflushen met t poeder (1 theelepel) ff doorspoelen en altijd 10 x backflushen zonder poeder. Dan zou het goed moeten gaan. Ik heb iig nooit ergens last van gehad.

En welke bonen heb je? Die zouden ook zuur van zichzelf kunnen smaken.

Slootwater suggereert dat t ook slap is? Of isset wel een mooie donkere espresso met een mooi crema?
Speedster | SuperJolly | et al.

3
Ik denk dat ik het probleem al gevonden heb. Vanochtend maar eens met mijn gereedschap set uitgeleefd op de Silvia...

Ik de boiler maar eens uit elkaar gehaald (pakking na de hand vervangen door een nieuwe ) en daar zat waarschijnlijk ook het probleem. Er zat meer dan 1,5 cm aan dikke drap onder in de boiler. De koek er maar uitgehaald en de boiler gelijk maar ontkalkt. Zat wat aanslag op het verwarmingselement.
Daarnaar alles nog een keer in de URNEX Cafiza om het goed te ontvetten en de boiler zag er weer uit als nieuw. Het hele spulletje weer in elkaar gezet (met nieuwe pakking) en nog een paar keer goed gespoeld.

De eerste bak smaakte gelijk al een stuk beter, het lijkt trouwens of hij nu ook veel warmer wordt.

De bonen die ik de vorige keer gebruikt heb waren Espresso Arabica en Mocca Ethiopië van de pelikaan uit Zutphen

Iedergeval bedankt voor de hulp heb van dit probleempje veel geleerd. Weet nu ook een beetje hoe het apparaat in elkaar zit.
Rancilio Silvia PID, Aristarco SE/N, Bodum Santos, 58mm Bumper tamper

4
Na me ingelezen te hebben de eerste keer de urinex in het blind filter gedaan en begonnen met het flushen.
Ik dacht al: geen wonder dat het zuur smaakt! ;)

Maar to the point: mooi dat de reparatie is gelukt, alleen: wat zat er dan in de boiler? Je spreekt van drab, maar wat stel ik me daarbij voor? Kan het zijn dat er elke keer na het melk schuimen vergeten is om de stoompijp schoon te spuiten? Op die manier kan er een klein beetje melk mee naar binnen worden gezogen als de boiler afkoelt na het koffie zetten. Uiteindelijk belandt dat dan in de boiler, waar het z'n vieze werk kan doen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Het was een bruin gele koek waar de bovenkant (contact met water) erg plakkerig was. Maar er was ook duidelijk te zien dat er koffie prut tussen zat.
Gezien de staat waarin ik het apparaat heb ontvangen denk ik dat je beredenering klopt over de melk. Op het stoompijpje zat namelijk wel aanslag van melk.