Hallo koffiepraters,
Sinds iets minder dan drie weken ben ik de gelukkige eigenaar van mijn eerste espressomachine: een Gaggia Classic.
Vanavond viel me bij het schoonmaken van het apparaat op dat er zich onder de douchekop (zonder filter) zich geen mooie druppels vormen (zoals toen ik hem net had) maar dat het water er uit spuit.
Om te achterhalen wat hier de oorzaak van kan zijn heb ik de douchekop losgehaald (voor het eerst) en daar viel me op dat één van de schroeven die de douchekophouder tegen moet houden losgedraaid was. Ik heb de douchekophouder en het rubber daarom ook verwijderd, schoongepoetst en weer vastgezet. Vervolgens heb ik de douchekop weer gemonteerd en nog eens geprobeerd. Resultaat was helaas dat het water eruit blijft spuiten.
Wellicht dat het zo hoort, maar ik heb het gevoel van niet. Hebben jullie enig idee wat hier de oorzaak van is en hoe ik het het beste op kan lossen?
Groeten,
Niek
Re: Geen druppels maar stralen uit douchekop
2Het klinkt mij een beetje als een bijna verstopte machine. Alles losschroeven, goed schoonmaken en voorzichtig ontkalken?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Er zit toch ook zo'n verdeelplaatje ergens? die de stroom water opdeelt in meer stroompjes? als die ontbreekt krijg je het zelfde.
Speedster | SuperJolly | et al.
4Ik meen me te herinneren dat er slechts een aluminium blokje met twee gaatjes zat...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Het komt er bij mij in 1 uitgang/pijp uit, daarna wordt het door het doucheplaatje verdeeld. Ik zou aannemen dat het dus aan het doucheplaatje zit?
6Je hebt inderdaad wel verschillen in doucheplaatjes, maar aangezien die niet veranderd is zou het daar niet aan kunnen liggen, toch?
7Misschien is heeft het een lichte kalkaanslag waardoor het water zich door enkele zwakkere plekken moet persen? Maar als het water door 1 (of twee?) pijp moet, dan kan kalkaanslag in dezelfde pijp toch niet oppeens ervoor zorgen dat de doucheplaat eronder het opsplitst in 5 stromen?
8Gisteravond heb ik het doucheplaatje nogmaals eruit gehaald en even laten weken in een azijn/water oplossing. Na 20 min. heb ik hem weer bevestigd en het probleem was over.
Blijkbaar was het toch een lichte aanslag van vet of kalk. Al lijkt me het laatste wel vrij sterk omdat de machine net 3 weken oud is en telkens goed wordt afgedroogd na gebruik.
Mocht ik weer problemen krijgen, dan laat ik het jullie weten. Tot zover bedankt voor jullie hulp.
Blijkbaar was het toch een lichte aanslag van vet of kalk. Al lijkt me het laatste wel vrij sterk omdat de machine net 3 weken oud is en telkens goed wordt afgedroogd na gebruik.
Mocht ik weer problemen krijgen, dan laat ik het jullie weten. Tot zover bedankt voor jullie hulp.
9Voor andere bezoekers die deze thread nog gaan lezen: ik kom er zojuist achter dat het gebruik van azijn wordt afgeraden voor het reinigen van espressomachines.
10Ja, je moet vooral het -veel te dure- eigen merk gebruiken, zeker? Azijn heeft wel een smaakje, maar voor de rest zal het niet veel kwaad doen (mits niet puur, lekker lang laten weken in alu-boilertje).
Wel opvallend, trouwens, dat een goede schoonmaak/ontkalking beurt zo'n verschil kan maken.
Wel opvallend, trouwens, dat een goede schoonmaak/ontkalking beurt zo'n verschil kan maken.