Is de E61 overgewaardeerd?

1
Na een jaar koffiezetten met mijn Andrea wordt deze steeds minder gebruikt.80 % van mijn espresso's en cappucino's worden bereidt met mijn Ponte Export.
Enige reden is de smaak van de koffie die met dat simpel hendelmachientje gewoon beter is.In gebruik is de Quic k veel gemakkelijker.58 mm portafilter ,driewegklep en de mogelijkheid twee espresso's tegelijkertijd te maken.De Ponte heeft een 45 mm zeefje,geen driewegklep,kleine boiler etc.
Maar de espresso is van een andere wereld.
De E61 heeft de naam maar of die naam helemaal terecht is wat de espresso's betreft vraag ik me af.

De vraag of de E61 overgewaardeerd is is voor mij eigenlijk meer een stelling. :mrgreen:

Re: Is de E61 overgewaardeerd?

2
Ook ik heb een E61 machine en een hendelmachientje. En ook ik kan de espresso uit die hendelmachine buitengewoon appreciëren. De smaak is anders en zeker niet minder dan uit de E61, maar ook zeker niet "van een andere wereld".

Ik heb het gevoel dat de vraag eigenlijk niet goed gesteld is, en teveel op de E61 gericht (er zijn ook andere groepen b.v.), terwijl het eigenlijk om de PV gaat.
Zou het niet moeten zijn: "Is de hendelmachine ondergewaardeerd"? ?

En met die laatste stelling kan ik het zeker eens zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Smaken verschillen natuurlijk.Valt me wel op dat het verschil in espresso tussen mijn 820 en Andrea beduidend kleiner was dan het verschil met mijn Pponte.
Maar Orphaneespresso van HB opende laatst een topic over de opkomst van de automatische pomp machines en de mogelijk daarmee samenhangende ondergang van de hendelmachines.
Aan de kwaliteit van de koffie kan het iig niet gelegen hebben.

4
Aan de kwaliteit van de koffie kan het iig niet gelegen hebben.
Waarom denk je dat superautomaten zo populair zijn? Aan de kwaliteit van de koffie ligt het inderdaad niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Het zijn een beetje appels en peren. E61 is gemaakt voor machines met pomp, omdat de pre-infusie daar zo'n probleem was. Een hendelmachine heeft geen pomp. Een hendelmachine is daarom ook niet 'equivalent' aan een E61-machine, dus echt goed vergelijken vind ik het niet. Betere vergelijking is bijv E61 met Bezzera-kopgroep (en die vergelijking is dan ook al vaak gemaakt).

Of een hendelmachine ondergewaardeerd wordt? Nooit mee gewerkt ;-) Maar het heeft een enorme charme en zou het graag eens proberen. Wel geproefd, laatst nog in A'dam van een 3groeps Mirage KvdW hendelmachine, was heel behoorlijke espresso maar een andere wereld? Dat niet (overigens ook lastig vergelijken natuurlijk..)

7
SteefM schreef:Het zijn een beetje appels en peren. E61 is gemaakt voor machines met pomp, omdat de pre-infusie daar zo'n probleem was. Een hendelmachine heeft geen pomp. Een hendelmachine is daarom ook niet 'equivalent' aan een E61-machine, dus echt goed vergelijken vind ik het niet. Betere vergelijking is bijv E61 met Bezzera-kopgroep (en die vergelijking is dan ook al vaak gemaakt).

Of een hendelmachine ondergewaardeerd wordt? Nooit mee gewerkt ;-) Maar het heeft een enorme charme en zou het graag eens proberen. Wel geproefd, laatst nog in A'dam van een 3groeps Mirage KvdW hendelmachine, was heel behoorlijke espresso maar een andere wereld? Dat niet (overigens ook lastig vergelijken natuurlijk..)
Nou ja...ik chargeer graag een beetje.Kan ook zeggen " lekkerder'. :mrgreen:

8
Hoenen schreef:ik snap niet echt dat ze geen 3wegklep kunnen zetten in een level-machine, gewoon een klep die je zelf open kan drukken (ipv automatisch), kan dat echt niet?
Is ook niet nodig. Ik vermoed dat dat komt omdat er een veel kleiner gebied onder druk staat waardoor de sneeze vaak zo goed als verwaarloosbaar is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

9
Nou, dan heb je de sneeze van mijn Gaggia nog nooit gezien! In het begin wel eens vergeten dat er nog druk op stond, en meteen het aanrecht en mijn broek onder de koffieprut.

10
Spironski schreef:Nou, dan heb je de sneeze van mijn Gaggia nog nooit gezien! In het begin wel eens vergeten dat er nog druk op stond, en meteen het aanrecht en mijn broek onder de koffieprut.
Mijn La Peppina niest een heel klein beetje. Commerciele hefboommachines niezen afaik ook niet. Snap sowieso weinig van het niesfenomeen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit