Probleem melk stomen Quick 3004

1
Hallo,

Sinds een week heb ik problemen met melk stomen. Ik krijg geen fatsoenlijke geschuimde melk meer. Ik weet niet zeker wat het probleem is, maar ik vermoed dat het stoompijpje teveel water "sprayt". Bij het opschuimen van de melk leidt dat tot enorm borrelen als de temperatuur oploopt. Hierdoor moet ik het pijpje wat dieper in de melk doen, waardoor het schuim niet meer omhoog komt.

Ik maak het pijpje iedere 2 weken schoon, maar alleen aan de buitenkant. Ik steek ook een speld in het stoompijpje, maar meer niet. Heb al eens geprobeerd om het stoompijpje eraf te halen (misschien moet het wel ontkalkt worden?), maar dat lukt niet eenvoudig, dus heb ik het maar laten zitten.

Heeft iemand suggesties? Alvast dank.
QuickMill 3004 - Compak K6

Re: Probleem melk stomen Quick 3004

2
Franck schreef:Hallo,

Sinds een week heb ik problemen met melk stomen. Ik krijg geen fatsoenlijke geschuimde melk meer. Ik weet niet zeker wat het probleem is, maar ik vermoed dat het stoompijpje teveel water "sprayt". Bij het opschuimen van de melk leidt dat tot enorm borrelen als de temperatuur oploopt. Hierdoor moet ik het pijpje wat dieper in de melk doen, waardoor het schuim niet meer omhoog komt.

Ik maak het pijpje iedere 2 weken schoon, maar alleen aan de buitenkant. Ik steek ook een speld in het stoompijpje, maar meer niet. Heb al eens geprobeerd om het stoompijpje eraf te halen (misschien moet het wel ontkalkt worden?), maar dat lukt niet eenvoudig, dus heb ik het maar laten zitten.

Heeft iemand suggesties? Alvast dank.
,

Dat schoonmaken dient elke dag gedaan te worden, zowel de buitenkant als de binnenkant de binnenkant liefst na elke stoombeurt nog even nastomen buiten de melk zodat je geen ingedroogde melk in de leiding krijgt, dit zal je waarschijnlijk wel hebben waardoor de stoom nu gehinderd wordt en zodoende water sputteren geeft, als ik jou was ging eerst maar proberen om een kannetje koud water heet te maken met je stoompijpje en deze dan goed door te blazen, ik weet niet thermo-blokken reageren op citroenzuur wellicht is het eerst beter zo'n schoonmaaktabletje te gebruiken en beide thermo-blokken goed ermee door te spoelen.

Wacht maar eerst even af wat anderen ervan vinden, m.a.w. ga niet af op het eerste advies ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Met steeksleuteltje 9 haal je het uiteinde van de stoompijp eraf. Daar zullen wat melkresten zitten die je naar binnen hebt geprikt met de naald. Niets ernstigs, maar op termijn wel vies en zorgt voor verstoppingen. De rest van de stoompijp laat je dus lekker zitten.

Ontkalk de machine gelijk even als dat uiteinde ervan af is. Komen de vellen eruit (yukkie) ;)

Tevens zit er een klein printplaatje in de Quick dat de pulslengte en intensiteit regelt voor de stoom. Hiermee kan je dus de stoom regelen. Markeer voor je begint met draaien even je beginpunt.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

4
Dank voor jullie reakties. Ik ben erg onduidelijk geweest in mijn uitleg, want ik maak het stoompijpje natuurlijk wel na ieder kopje koffie schoon. Ik laat het pijpje dan 3-6 seconden nastomen, en maak vervolgens de buitenkant schoon. Vervolgens maak ik de machine eens per 2 weken grondig schoon, door de broeikop uit elkaar te halen en deze een nacht in de soda te zetten.
De machine ontkalken doe ik 2 a 3 keer per jaar. Heb ik onlangs nog gedaan, maar vellen kwamen er niet uit hoor...

Ik vermoed dat ik idd melkresten naar binnen heb geprikt met de naald, dus ik ga opnieuw proberen om het uiteinde van het stoompijpje eraf te halen.

Dat printplaatje ga ik nog maar even niet aan knoeien, eerst dit eens proberen.

Nogmaals dank! Ik laat nog even weten of het gelukt is.

6
Beste Franck,

Das lastig als hij niet makkelijk losgaat. Kunnen melk/kalkresten zijn of bij productie er scheef opgedraaid. Daar valt dan weinig eer aan te behalen.

In ieder geval proberen geen hele slagen te maken, beetje links, beetje rechts en het liefst met een gangmaker er tussen. Dan komt er ongetwijfeld een beetje beweging in.

Als dit niet goedschiks lukt, maakt het niet zoveel uit. Want de schade die je oploopt van een verstopt stoompijpje gaat veel verder dan alleen waterige stoom :(

Dus er moet sowieso iets gebeuren!
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

7
Het is gelukt om het uiteinde van het stoompijpje eraf te halen. Behalve wat bruinige aanslag (roest?) zaten er geen melkresten. Het schoonmaken was dus vrij snel gebeurd. Bruinig spul met een schuursponsje eraf, en het uiteinde van het stoompijpje een nacht in de soda.

Na het uiteinde van het pijpje eraf gehaald te hebben, zag ik dat het kale stoompijpje gewoon leeg is, dus geen melkresten. Als ik stoom zonder het uiteinde van het stoompijpje, is ook te zien dat er voortdurend water uit het pijpje druppelt. Dit is dus denk ik de oorzaak van het sprayen tijdens het stomen.

De vraag is nu of ik dit kan verhelpen door middel van het veranderen van de pulslengte en intensiteit. Ik heb de bovenplaat van mijn machine eraf geschroefd. Waar kan ik nu dat printplaatje vinden, en hoe ziet dat er ongeveer uit?

9
Franck schreef:Het is gelukt om het uiteinde van het stoompijpje eraf te halen. Behalve wat bruinige aanslag (roest?) zaten er geen melkresten. Het schoonmaken was dus vrij snel gebeurd. Bruinig spul met een schuursponsje eraf, en het uiteinde van het stoompijpje een nacht in de soda.

Na het uiteinde van het pijpje eraf gehaald te hebben, zag ik dat het kale stoompijpje gewoon leeg is, dus geen melkresten. Als ik stoom zonder het uiteinde van het stoompijpje, is ook te zien dat er voortdurend water uit het pijpje druppelt. Dit is dus denk ik de oorzaak van het sprayen tijdens het stomen.

De vraag is nu of ik dit kan verhelpen door middel van het veranderen van de pulslengte en intensiteit. Ik heb de bovenplaat van mijn machine eraf geschroefd. Waar kan ik nu dat printplaatje vinden, en hoe ziet dat er ongeveer uit?
Die "bruinige troep" is dus de aangekoekte melk !!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

10
Ow, dus toch... Dan gaat het uiteinde van het pijpje er voortaan ook iedere 2 weken af voor een iets grondiger schoonmaakbeurt.

De link naar de Duitse site geeft wel extra info, maar ik ben toch huiverig om zelf aan mijn machine te gaan sleutelen. Ten eerst ben ik geen techneut, en ten tweede zit er nog garantie op de machine, dus waarom zou ik?

Komende week maar eens een keer bij Barend Boot langs...

Nogmaals dank iedereen voor de adviezen!