Ik heb sinds een paar dagen een vaag probleem met mijn Quickmill. Tijdens het zetten van een espresso draait de portafilter vanzelf naar links, waardoor deze er op een gegeven moment gewoon uit valt! Tevens zorgt de druk opbouw ervoor dat de koffie zooi dan alle kanten opvliegt.
Ik heb de machine al grondig gereinigd en de zeefjes e.d. zijn schoon. Waar kan dit aan liggen?
Re: Portafilter valt uit machine tijdens espresso zetten
2Da's knap van je machine! Blijkbaar niet genoeg frictie..., nieuw groepsrubber monteren?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Leek mij ook de meest logische oplossing ja... Of de ring is vet en heeft daardoor geen grip meer, dan voldoet schoonmaken.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60
4Met GhostbusterJoep schreef:Leek mij ook de meest logische oplossing ja... Of de ring is vet en heeft daardoor geen grip meer, dan voldoet schoonmaken.
Gezien mijn avatar kon ik het niet nalaten.
5Ik kreeg vanmiddag nog het advies om het groepsrubber in te vetten, omdat 'ie dan langer soepel blijft. Gaat in tegen wat ik over rubber en vet weet...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Wat ook nog wel eens vergeten word, is dat er onder de rubber groepsring een zgn 'vulring' hoort te zitten. Een 'Geberit' ring, een soort papieren schijfje. Dus zeker als de rubber ring al aan vervanging toe is [zichtbare indrukken in het rubber] lijkt me de kans een stuk groter dat het portafilter los trilt.
Vet op de groepsring?? Pfft, dat lijkt me een indianenverhaal.
Vet op de groepsring?? Pfft, dat lijkt me een indianenverhaal.
7Ik meen dat die vulring ook echt een achteraf-opvul-ring is; dus te gebruiken als je rubber net iets te dun blijkt zodat je pf scheef komt te zitten als deze klem in de kop zit.
Voor zover ik weet heb je in de E61 groepsrubbers van 8,0mm, 8,5 mm en 9,0mm, en dan zou dat kartonnetje b.v. net die 0,5mm opvullen.
Voor zover ik weet heb je in de E61 groepsrubbers van 8,0mm, 8,5 mm en 9,0mm, en dan zou dat kartonnetje b.v. net die 0,5mm opvullen.
8Bedankt voor de reacties! De rubberen ring is nog in goede conditie. En direct onder de broeikop zit een verdeelplaatje voor het water met daarop de douchezeef. Al deze onderdelen zijn in perfecte conditie (vrij recent vernieuwd). Nu heb ik gisteren eens wat minder maling gedoseerd en dan doet ie het wel. Zou ik gewoon overdoseren ofzo!?
Ik hou van sterke koffie en met de ingebouwde maler krijg ik niet de fijne maling zoals ik zou willen, vandaar dat ik vrij veel doseer maar geen idee hoeveel gram. Heb niet zo'n precieze weegschaal.
Anyway, ik ben al aan het loeren voor een goedkoopmachientje (wellicht weer een quickmill/messoni/pocchino) zonder die ingebouwde maler en dan een losse maler erbij. Volgens mij wordt het dan echt feest
Ik hou van sterke koffie en met de ingebouwde maler krijg ik niet de fijne maling zoals ik zou willen, vandaar dat ik vrij veel doseer maar geen idee hoeveel gram. Heb niet zo'n precieze weegschaal.
Anyway, ik ben al aan het loeren voor een goedkoopmachientje (wellicht weer een quickmill/messoni/pocchino) zonder die ingebouwde maler en dan een losse maler erbij. Volgens mij wordt het dan echt feest
9Overdoseren zou zomaar kunnen, en dan zie je na afloop vaak een afdruk in je koffiepuck van de douche. Maar ook met overdoseren zou je pf toch niet spontaan uit je machine gedrukt moeten worden.
Overigens is het niet zo dat "meer maalsel = meer smaak". Door minder te doseren kan je iets fijner malen, waardoor je wellicht juist méér smaak verkrijgt.
Hoe dan ook is de maler erg bepalend voor je espresso, dus het lijkt me een goed idee te investeren in een losse en erg goede maler. Kan je misschien je huidige espresso apparaat gewoon blijven gebruiken.
Overigens is het niet zo dat "meer maalsel = meer smaak". Door minder te doseren kan je iets fijner malen, waardoor je wellicht juist méér smaak verkrijgt.
Hoe dan ook is de maler erg bepalend voor je espresso, dus het lijkt me een goed idee te investeren in een losse en erg goede maler. Kan je misschien je huidige espresso apparaat gewoon blijven gebruiken.
10Waar kreeg jij dit advies?Spironski schreef:Ik kreeg vanmiddag nog het advies om het groepsrubber in te vetten, omdat 'ie dan langer soepel blijft. Gaat in tegen wat ik over rubber en vet weet...