Beginner op zoek naar een espressomachine

1
De titel lijkt mij vanzelfsprekend.
Ik ben op zoek naar een espressomachine van 250 euro (een hard maximum). Ik heb al een beetje lopen rondneuzen hier in het forum en in het algemeen via Google. En tot nu toe zijn er twee machines die ik heb gevonden:

Gaggia Classic
Saeco Via Venezia

Ik heb begrepen dat de Saeco VV een portafilter heeft wat onder druk staat. Dat vermindert de controle die je hebt over de espresso en geeft ook geen 'echte' cremalaag. En bij de Gaggia Classic is dit niet zo. De Classic heeft daarentegen weer een alu boiler. Maakt dit uit?
Het punt is alleen, dat ik geen geld heb voor een goede koffiemolen (student). Is het dan verstandig om toch een van deze (of een van jullie suggesties) te kopen? Mijn koffie koop ik dan gemalen bij iets van Simon Levelt (of ev. een koffiebrander in de buurt, als ik die kan vinden).

Groeten,

Nick

P.S. Ik wil trouwens per se een nieuwe machine aangezien het een cadeau is.

Re: Beginner op zoek naar een espressomachine

3
Als ik jou was, zou ik toch nog een paar cadeaus wachten en een echte machine kopen, trouwens waarom zou een cadeau niet een betere gebruikte mogen zijn, ik betwijfel alleen of je voor 250 iets serieus gebruikts zou kunnen kopen, ik heb wel zelf verleden week een hele beste Mini Grimac aan iemand verkocht, en dat voor jouw prijs, alleen maar voor die prijs omdat de GRIMAC niet echt gewaardeerd wordt in NL, in een land als Australië moet je voor zo'n gebruikte machine rond de 700 dollar betalen en daar ze ook grif weg voor dat geld, dat is toch rond de 500 euro, dus even doorzoeken en afwachten dat de geldkraan iets verder wordt opengedraaid.

Maar ja wie ben ik ??

Of heel misschien dit voor 250 euro ??

http://link.marktplaats.nl/438194120

@3aan
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

4
Nieuwe spullen voor €250, en dan goede espresso...., dat gaat vrees ik niet. Inderdaad is een maler echt essentieel en daarvoor alleen al zou je wat meer moeten uitgeven.

Zelfs 2-de hands wordt het een uitdaging. Heel recent heeft hier iemand nog een heel aardige maler gekocht voor €67, dat zou zo'n €175 overlaten om 2-de hands een Classic te scoren of beter nog een Silvia.

Die alu boiler van de Classic vreet langzaam weg omdat er ook een rvs onderdeel op zit, en dan gebeurt dat (denk aan zilverpapier op de vulling in je kiezen), en daarbij is het wel een miniboilertje, ongeveer zo klein als een vuist.

Je bent echter van alle problemen af als je besluit dat je liever lekkere koffie wil dan vieze espresso. Dan koop je van het budget een maler en versgebrande bonen (dus binnen een maand na branding) en gebruik je welke andere methode van koffie zetten dan ook.
Heus: verse, goede bonen kort van tevoren gemalen, geeft het grootste verschil.

Eventueel kan je overwegen om een Nespresso apparaat te kopen. Ik vind het niet echt espresso en de smaak niet meer dan redelijk en daarbij is het in het gebruik vreselijk duur. Maar ik denk dat het resultaat nog altijd beter is dan proberen espresso te zetten zonder maler.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Spironski schreef: Die alu boiler van de Classic vreet langzaam weg omdat er ook een rvs onderdeel op zit, en dan gebeurt dat (denk aan zilverpapier op de vulling in je kiezen), en daarbij is het wel een miniboilertje, ongeveer zo klein als een vuist.
Ja, een tip zou kennelijk zijn om de Classic boiler niet te vaak te ontkalken. Kalkaanslag zorgt dan voor een soort barriere tussen het water en de boilerwand.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

6
Spironski schreef:Nieuwe spullen voor €250, en dan goede espresso...., dat gaat vrees ik niet. Inderdaad is een maler echt essentieel en daarvoor alleen al zou je wat meer moeten uitgeven.

Zelfs 2-de hands wordt het een uitdaging. Heel recent heeft hier iemand nog een heel aardige maler gekocht voor €67, dat zou zo'n €175 overlaten om 2-de hands een Classic te scoren of beter nog een Silvia.

Die alu boiler van de Classic vreet langzaam weg omdat er ook een rvs onderdeel op zit, en dan gebeurt dat (denk aan zilverpapier op de vulling in je kiezen), en daarbij is het wel een miniboilertje, ongeveer zo klein als een vuist.

Je bent echter van alle problemen af als je besluit dat je liever lekkere koffie wil dan vieze espresso. Dan koop je van het budget een maler en versgebrande bonen (dus binnen een maand na branding) en gebruik je welke andere methode van koffie zetten dan ook.
Heus: verse, goede bonen kort van tevoren gemalen, geeft het grootste verschil.

Eventueel kan je overwegen om een Nespresso apparaat te kopen. Ik vind het niet echt espresso en de smaak niet meer dan redelijk en daarbij is het in het gebruik vreselijk duur. Maar ik denk dat het resultaat nog altijd beter is dan proberen espresso te zetten zonder maler.

Als je de Marktplaats advertentie even goed leest zie je dat je een molen en een espressomachine tezamen hebt voor 250 euro ;)

Dus een Ascaso semi professionele koffiemolen type i3
+ een Espresso apparaat Ascaso Dream Blue
Aan het fotootje te zien zit de knockbox er ook bij.

http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/438194120/2

7
Ja, op zoiets kom je dan wel uit (ik schreef ook niet dat het onmogelijk was hè?).

Probleempje is natuurlijk dat het 2-de hands is, en dat wil OP (nog) niet. Maar ik veronderstel dat je met zo'n set-up tenminste wel redelijk espresso moet kunnen zetten. 4 Jaar oud is ook weer niet té oud (maar had die maler niet plastic maalschijf-dragers? (wat is het Nederlands woord?)), en zou goed onderhouden zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Spironski schreef:Ja, op zoiets kom je dan wel uit (ik schreef ook niet dat het onmogelijk was hè?).

Probleempje is natuurlijk dat het 2-de hands is, en dat wil OP (nog) niet. Maar ik veronderstel dat je met zo'n set-up tenminste wel redelijk espresso moet kunnen zetten. 4 Jaar oud is ook weer niet té oud (maar had die maler niet plastic maalschijf-dragers? (wat is het Nederlands woord?)), en zou goed onderhouden zijn.
Kunststof maalgroep o.i.d. wel een conische, zolang je er geen kiezels in doet gaat het goed, dat zou ook fout gaan in mijn Fiorenzato subito

Trouwens die maler van 67 euro daar komen nog de verzendkosten van de oosterburen vandaan bij en je weet ook niet hoe de staat is :?

9
Trouwens die maler van 67 euro daar komen nog de verzendkosten van de oosterburen vandaan bij en je weet ook niet hoe de staat is :?
Ja, klopt, de Oosterburen! Maar ik neem aan dat de verzendkosten op eBay stonden?

En ik heb wel meer vertrouwen in die Tauro dan in de i3, eerlijk gezegd. Dat plastic lubbert toch wat sneller uit dan metaal.

10
Spironski schreef:
Ja, klopt, de Oosterburen! Maar ik neem aan dat de verzendkosten op eBay stonden?

En ik heb wel meer vertrouwen in die Tauro dan in de i3, eerlijk gezegd. Dat plastic lubbert toch wat sneller uit dan metaal.

Er zijn meer kunststoffen dan plastic alleen, die kunststof groep is echt niet zo slecht, als de specificaties ruim drie kilo per uur opgeven hebben ze toch wel het volste vertrouwen in hun product, er zitten stalen conische maalschijven in de groep, ik ben pas nog bij iemand geweest die heeft zo'n zelfde maler en is er dik tevreden over, die maalt toch elke maand 3 tot 4 kilo weg en dat al zeker 3 jaar lang, die heeft mijn gewicht in bonen al vermalen met die machine.

Niet dat ik ruilen wil, de Fio doet 5 seconden over 16 gram :D