Hallo,
Ik wil een nieuw koffie/espressoapparaat aanschaffen. Mijn eisen:
> ik kan 1 en 2 kopjes tegelijk zetten
> ik kan losse koffie gebruiken
> mijn budget is niet zo groot
Nu zag ik bij Wehkamp een Philps espressomachine (type HD8323/01): http://www.wehkamp.nl/huishoudapparatuu ... 52_735445/
Deze kost 99 euro. Dit is heel goedkoop voor een espressoapparaat (amper duurder dan een Senseo bijvoorbeeld). Dat roept bij mij enige argwaan op. Maar het apparaat ziet er degelijk uit en heeft een druk van 15 bar. Kent iemand dit apparaat?
Groeten, Dewi
Re: Philips espressomachine?
2Als jij denkt dat het niks is, moet je het niet doen.
Als jij denkt dat het iets kan zijn, moet je het doen.
Je hebt heel wat eisen en geen poen, tja wat nu te doen.
Gun jezelf wat tijd en spaar dan in die tijd niet alleen ideeën maar ook poen,
zodat je, je betere idee goed kan doen.
Nog een hartelijk welkom op ons forum
Als jij denkt dat het iets kan zijn, moet je het doen.
Je hebt heel wat eisen en geen poen, tja wat nu te doen.
Gun jezelf wat tijd en spaar dan in die tijd niet alleen ideeën maar ook poen,
zodat je, je betere idee goed kan doen.
Nog een hartelijk welkom op ons forum
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Echte espresso zou ik vergeten voor zo'n budget, je hebt daarvoor alleen al een bonenmaler nodig van minimaal €300 voordat je kan beginnen (vooropgesteld dat je geen handmaler wil), en dan heb je dus nog niet eens het apparaat zelf (reken daar ook €500 minimaal).
Maar als je maar versgebrande bonen gebruikt die je vlak voor tijd maalt kan je met een heleboel andere - goedkopere- methodes ook erg lekkere koffie maken. Denk aan een mokkapotje, een duwpotje (French press), filterkoffie, de Aeropress, ik noem maar wat voorbeelden.
Je zult daarmee dan betere resultaten behalen dan met een goedkoop "zogenaamd" espresso apparaat en voorgemalen (dus verpestte) koffie.
Nu zou je die Philips ook kunnen zien als een veredeld mokkapotje en dan is er niet zoveel mis mee, maar kan het wel goedkoper.
Voor als het toch espresso moet worden, lees dan eerst dit: http://www.coffeegeek.com/guides/howtob ... ssomachine
Edit: ik zie dat de Philips niet op stoomdruk werkt, maar met een pompje. Dat maakt het geen veredeld mokkapotje meer. Maar het doet wel de vraag rijzen waar en hoeveel compromissen zijn gemaakt om tot die idioot lage prijs te komen.
En vergeet die 15 bar druk, dat is puur marketing gelul. Voor espresso heb je max.9 bar nodig, de rest van de druk moet worden afgevoerd.
Wat je wèl nodig hebt is een watertemperatuur die constant ergens tussen de 90C en 95C blijft, niet hoger, niet lager. En daar heb ik zo mijn twijfels bij, bij deze machine.
Maar als je maar versgebrande bonen gebruikt die je vlak voor tijd maalt kan je met een heleboel andere - goedkopere- methodes ook erg lekkere koffie maken. Denk aan een mokkapotje, een duwpotje (French press), filterkoffie, de Aeropress, ik noem maar wat voorbeelden.
Je zult daarmee dan betere resultaten behalen dan met een goedkoop "zogenaamd" espresso apparaat en voorgemalen (dus verpestte) koffie.
Nu zou je die Philips ook kunnen zien als een veredeld mokkapotje en dan is er niet zoveel mis mee, maar kan het wel goedkoper.
Voor als het toch espresso moet worden, lees dan eerst dit: http://www.coffeegeek.com/guides/howtob ... ssomachine
Edit: ik zie dat de Philips niet op stoomdruk werkt, maar met een pompje. Dat maakt het geen veredeld mokkapotje meer. Maar het doet wel de vraag rijzen waar en hoeveel compromissen zijn gemaakt om tot die idioot lage prijs te komen.
En vergeet die 15 bar druk, dat is puur marketing gelul. Voor espresso heb je max.9 bar nodig, de rest van de druk moet worden afgevoerd.
Wat je wèl nodig hebt is een watertemperatuur die constant ergens tussen de 90C en 95C blijft, niet hoger, niet lager. En daar heb ik zo mijn twijfels bij, bij deze machine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Misschien moet je een duurder koffieapparaat als besparing zien
Anders ga je wellicht alsnog naar een coffeebar met een gemiddelde bill van $ 385 per jaar
. Zie hier, een artikel op money.cnn.com http://money.cnn.com/galleries/2011/pf/ ... ers/3.html Nummer 3 van 10
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes
5Dat betekent dat je ongeveer 100 goede bakkies per jaar naar binnen kan slobberen, tja ......Ronaldd schreef:Misschien moet je een duurder koffieapparaat als besparing zienAnders ga je wellicht alsnog naar een coffeebar met een gemiddelde bill van $ 385 per jaar
. Zie hier, een artikel op money.cnn.com http://money.cnn.com/galleries/2011/pf/ ... ers/3.html Nummer 3 van 10
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
6Als ik het niet mis heb, heeft Phillips saeco overgenomen. Vandaar nu ook phillips espressomachines. Gezien de prijs gaan ze dus met hun eigen naam de budgetmarkt betreden?
Het is technisch gezien dus (zeer waarschijnlijk) gewoon een saeco. Biedt misschien een kans op meer waar voor je geld?
Het is technisch gezien dus (zeer waarschijnlijk) gewoon een saeco. Biedt misschien een kans op meer waar voor je geld?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
7Van de kwaliteit van koffie heb ik geen idee, maar je moet wel bedenken dat deze besparing ook vooral komt door de onderdelen, vrijwel het hele apparaat is zo te zien bijvoorbeeld van kunststof. Op onderdelen zal zeker bespaard zijn, hij zal dan ook minder duurzaam zijn.
Of hij dan ook geen goede koffie zet e.d. is de vraag, je zou eens moeten kijken waar ze het apparaat verkopen. Bij de Media Markt bijvoorbeeld kun je binnen 2 weken je geld terugkrijgen als je niet tevreden bent. Ik zou in ieder geval even in de winkel gaan kijken wat je van de 'look en feel' vindt.
Of hij dan ook geen goede koffie zet e.d. is de vraag, je zou eens moeten kijken waar ze het apparaat verkopen. Bij de Media Markt bijvoorbeeld kun je binnen 2 weken je geld terugkrijgen als je niet tevreden bent. Ik zou in ieder geval even in de winkel gaan kijken wat je van de 'look en feel' vindt.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo