Espressomachines op gas

1
In mijn zoektocht naar een mooie hendelmachine kom ik regelmatig oude machines tegen die op gas lopen.
Gebruikt iemand machines op gas, sluit je die aan op een gastank of op de gasleiding (indien aanwezig).
Nu zag ik laatst een filmpje van orphanespresso op youtube die een machine had omgebouwd van gas naar Electrisch. Moet je daar echt superhandig voor zijn, of lukt dat met wat schroeven, boren, en wellicht tappen ook wel? Zodra je moet gaan lassen wordt t allemaal wat lastig, al kan een vriend van mij dat best goed. Ik ben niet bang om zo'n project aan te pakken, al zou het mijn eerste zijn...

Deze zat ik bijvoorbeeld naar te kijken:

Afbeelding
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Espressomachines op gas

4
leuke machine!!

hij is wel om te bouwen met een nieuwe pressostaat en wat verse draad, als er natuurlijk een verwarmings element in kan. wat ook nog zou kunnen is een vul ralias en een vulklep inbouwen, dat vergt wat kennis en je moet wat koperen leidingen solderen, we hebben het wel gedaan met Faeme E61.
het solderen is met gas en zuurstof en zilversoldeer en een papje flux 6. leuk project

5
Ok, dat tweede idee gaat me wat ver, maar het inbouwen van een verwarmingselement lijkt me nog wel te doen. de machine werkt momenteel niet. Lastig wat ik er dan voor moet betalen. Zo'n ombouw en restauratie kost al gauw een paar honderd euro lijkt me. Is 500 dan redelijk voor de conti in deze staat?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

6
Joep schreef:Ok, dat tweede idee gaat me wat ver, maar het inbouwen van een verwarmingselement lijkt me nog wel te doen. de machine werkt momenteel niet. Lastig wat ik er dan voor moet betalen. Zo'n ombouw en restauratie kost al gauw een paar honderd euro lijkt me. Is 500 dan redelijk voor de conti in deze staat?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik zie dat wel zitten 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

7
haha, neenee, dit moet MIJN eerste project worden. Jij hebt je prachtige Bezzera.
Ik vind het echt een prachtige machine en zou hem bij het restaureren volledig in deze stijl houden/terugbrengen denk ik. Geen fancy nieuw kleurtje voor deze denk ik.

8
Joep, deze beauty is een stuk makkelijker op electra om te zetten, ik zou als ik jou was daar eerst eens naar kijken http://cgi.ebay.de/Gaggia-America-Espre ... 3a65fb199c

Bij deze zie je aan de boiler kopse kant dat er 2 verwarmingselementen geplaatst kunnen worden, ik persoonlijk vind dat op gas toch wel wat hebben, ff naar de camping en lekker buiten je vrienden om je heen de "Baristi di la campina" uithangen. ( vergeef me, mijn Italiaans ) ik spreek het niet en lezen en schrijven is nog minder :lol: gewoon op je campinggaz tankje, geen stroom geen niks en met een voetpompje water uit de tank bijvullen, ik zie het helemaal voor me ;)

BTW ik moet straks nog even naar Oirschot, vlak bij jou zeker en heb je die Conti handhebel al?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

10
@3aan schreef:Joep, deze beauty is een stuk makkelijker op electra om te zetten, ik zou als ik jou was daar eerst eens naar kijken http://cgi.ebay.de/Gaggia-America-Espre ... 3a65fb199c

Bij deze zie je aan de boiler kopse kant dat er 2 verwarmingselementen geplaatst kunnen worden, ik persoonlijk vind dat op gas toch wel wat hebben, ff naar de camping en lekker buiten je vrienden om je heen de "Baristi di la campina" uithangen. ( vergeef me, mijn Italiaans ) ik spreek het niet en lezen en schrijven is nog minder :lol: gewoon op je campinggaz tankje, geen stroom geen niks en met een voetpompje water uit de tank bijvullen, ik zie het helemaal voor me ;)

BTW ik moet straks nog even naar Oirschot, vlak bij jou zeker en heb je die Conti handhebel al?
2x element van vibiemme zo te zien