Quickmill 820 een probleem met de druk?

1
Hallo koffievrienden (m/v),
Ik heb een Quickmill van mei 2009 en nu is er een probleem. Melk opschuimen lukt niet goed - er komt "slappe stoom" uit het stoompijpje, weinig power (temperatuur is volgens mij wel goed). Alsof er niets gebeurt als ik melk opschuim.
Als ik een espresso maak, en er relatief veel koffie in de filter zit, komt het handvat van de filterhouder ongeveer "recht naar voren" uit de 820. Voorheen was dat nooit een probleem, nu moet ik de filterhouder lichtjes vasthouden om te voorkomen dat deze uit de 820 gedrukt wordt (heeft dan de neiging naar links los te draaien).
Nadat ik de espresso gemaakt heb - het ziet er anders uit, maar ik kan niet precies omschrijven wat er nou precies zo anders is - en ik haal de filterhouder los, komt er veel stoom of "druk" vrij. Alsof het apparaat zijn druk niet kwijt kan.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Re: Quickmill 820 een probleem met de druk?

2
Ik had ongeveer het zelfde probleem wat betreft de stoom. EuroQuick gaf de volgende suggestie: "Wat u kunt proberen is de zeshoekige stoomverdeler op het einde eraf te draaien en die goed te reinigen. Wat eventueel ook kan helpen is om de machine goed te ontkalken." Aangezien ik niet wist en weet wat de zeshoekige stoomverdeler is ben ik begonnen met ontkalken en dat verhielp gelukkig het euvel.
Superkop / Kinu M47 Titan

Re: Quickmill 820 een probleem met de druk?

3
Thanks voor de tip!
Ik heb Euroquick een mail gestuurd en vrij snel een goede reactie ontvangen. Het had idd met de verstopping van het stoompijpje te maken.
Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar misschien is er intern zoveel druk opgebouwd dmv de stoom die niet wegkon dat de druk daarna ontsnapte als de filterhouder losdraaide. Zoiets zal het geweest zijn.
De tip die het m deed was deze:
- als je het stoompijpje uitklapt en op de "koffie-knop" drukt, moet er water via het stoompijpje weglopen. Als er dan ook water via de koffiegroep wegloopt, is er een verstopping. Toen ik het 6hoekige uiteinde van het stoompijpje verwijderd had, ging er geen water door de koffiegroep. Met het uiteinde erop geschroefd wel. Conclusie: het stoompijpje was verstopt.
Ik heb het uiteinde een paar uur laten sudderen in een soda-sopje. Het stoompijpje ontkalkt. Nu lijkt het weer te werken! Super!