Graef CM80 maalgraad SOS 4 newbie

1
Wie helpt ons verder, wat doen we verkeerd:

Hardware:
Molen: Nieuwe GRAEF CM80 => Heel degelijk en mooi apparaat, 25 standen
Espresso: ViceVersa Koala
Filter: Technivorm KBG 741
Bonen: Arabica (Moka) - merk branderij Carrion uit Tetouan-Marokko (vac. juli 2011) rechtstreeks uit vriezer

Wij maakten tot nog toe onze espresso met:
Espressokoffie (gemalen en in blik): Lavazza 100% Premium Arabica Medium gebrand

Nu hebben wij de eerder genoemde bonen (rechtstreeks uit vriezer) in de Graef-molen gedaan en eerst op stand 15 handje bonen gemaald: Resultaat véél groffer dan de vertrouwde Lavazza-maling. Toen op stand 10 en ook deze was nog groffer en daarom direct naar stand 0 en die was nét een tikje groffer nog dan onze Lavazza-uit-blik.

Mijn vraag: Hoe kan dit op de allerfijnste stand 0, nog steeds niet even fijn zijn als de Lavazza-maling? :o Als de molen bij 1e gebruik al op stand 0 staat heb ik weinig keus voor de toekomst. Wat gaat hier mis, wat doe ik als newbie verkeerd?

De espressokoffie smaakte overigens heel anders, maar lekker.

Ben héél erg benieuwd naar jullie advies!

Re: Graef CM80 maalgraad SOS 4 newbie

2
Hmmm, dus de bonen moeten redelijk vers zijn, en met die maler moet je ook een aardige espresso kunnen zetten...
Weet je zeker dat het "nulpunt" van de maler wel bij nul zit?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Ik denk dat je Spironski's post niet helemaal goed hebt begrepen. Let niet op de schaalaanduiding die op de draairing van de molen staat.

Zet de molen aan zonder bonen (of met, kan ook, maar is zonde), en draai 'm vervolgens terwijl die aanstaat steeds fijner, en als het kan voorbij het punt waar 0 op de schaal staat. Ga door tot je de maalschijven tegen elkaar aan hoort schuren (hoog geluid). Dit kan geen kwaad voor de molen of schijven; alleen zorg ervoor dat je ze niet klemt terwijl je de motor aanzet (al draaiende lijkt me dat sowieso niet goed mogelijk maargoed). Pas als je dat geluid gaat horen heb je een écht nulpunt gevonden; begin daar met werken.

7
Nou, het gaat denk ik uiteindelijk wel lukken met die malers dichter op elkaar krijgen... Ik heb de duitse servicelijn van Graef gebeld en zij vertelden me dat dit eenvoudig op te lossen is dmv een spacertje te plaatsen onder de onderste maler.

Het is nu onderweg en het lijkt er dus op dat dit probleem opgelost gaat worden 8-)

Ik bedank jullie voor jullie ideën en bijdragen. Ik zal later mijn ervaring met deze getweakte Graef nog wel laten weten, over een paar weekjes (eerst ff een pittige operatie).
Laatst gewijzigd door Erixrs op di 15 nov 2011, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

8
Bluecold schreef:Kun je de maalschijven tegen elkaar aan draaien of niet?
Ze vragen van alles die NewB's en geven dan hun eigen interpretatie aan de aangedragen oplossingen en lezen de helft niet en dan plots hebben ze "de" oplossing en dan mogen we enkele weken gaan wachten op het hoe en zo ?!

Waar doen we allemaal toch voor :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
@3aan schreef:
Bluecold schreef:Kun je de maalschijven tegen elkaar aan draaien of niet?
Ze vragen van alles die NewB's en geven dan hun eigen interpretatie aan de aangedragen oplossingen en lezen de helft niet en dan plots hebben ze "de" oplossing en dan mogen we enkele weken gaan wachten op het hoe en zo ?!

Waar doen we allemaal toch voor :mrgreen:
Nou als ik het goed begrijp is het antwoord op de vraag van Bluecold "nee" en heeft deze NewB via de leverancier een alternatieve mogelijkheid gevonden om dit toch voor elkaar te krijgen. Is toch mooi dat hij er zo via het forum achter komt.

Maar dan blijf ik het toch vreemd vinden dat de molen standaard vanuit de fabriek wordt geleverd met een onderste molen die te laag ligt. Dat klinkt als een productiefout. Of niet?

10
Hola, ben ik weer:

Ringetjes (2 stuks opgestuurd gekregen) hebben perfect geholpen: De Graef maalt nu elke gewenste fijnheid. Zelfs nu té fijn, haha! :lol:
Op standje 13 van 25 heb ik nu hyperfijne espressomaling en dus ga ik er maar 1 vd 2 ringetjes onderuit halen. Heeft een erg consistente maling en 'verslikt' zich ook niet in bonen.

Monteren van ringetje onder onderste maalkop is eenvoudig te doen. Alleen terug in elkaar zetten van onderste ring vanwege veertje is wat gepriegel, maar lukt wel (zie bijlagen, foto's meegestuurd in email van Gebr. Graef GmbH uit Duitsland)

Ben nu erg blij met deze aankoop! 8-)