Re: ISOMAC ZAFFIRO vs VIBIEMME DOMOBAR vs BEZZERA BZ09

3
Heb mindere verhalen gelezen over de Zaffiro, maar heb hier zelf geen ervaring mee. Verder is de vraag dan wat je er mee wilt doen.

Als je ook cappucino's drinkt zou ik voor een HX gaan. Als je geen cappucino's drinkt dan is de vraag of je de voorkeur geeft aan een SB (Single Boiler) of een HX (Heat Exchanger). Nogal een wereld van verschil.

Verde is ook de vraag of je het gemak wilt van een machine met een E-61 groep en de vele onderdelen die er te krijgen zijn of de groep van Bezzera die weer net wat anders is opgezet en waar wat minder makkelijk onderdelen voor te krijgen zijn (wel makkelijk maar niet zo makkelijk als een E-61).

Dit zijn nog maar een paar vragen die me zo te binnen schieten maar er zijn er nog veel meer. Wat is de maler die je hebt/gaat gebruiken? Dit is nog belangrijker dan het apparaat.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Het zijn alle 3 single boilers, GEEN HX, geen dubbele boilers, dus dat is al buiten de kwestie...
(ze zijn trouwens alle 3 ongeveer even duur)
de kwestie is ook niet wat is persé 'beter'
het is een kwestie van pros en cons
zoals idd een E61 to de 'nieuwere, stabielere' groep van BEZZERA, maar blijkbaar minder beschikaar..
wat zijn nog argumenten?
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

5
Ik heb de drie machines even bekeken en zou ze nooit nieuw kopen. met de domobar wordt je dood gegooid op mp. Ik heb er het eerste jaar van deze hobby ook tig apparaten door heen gedraaid zonder dat het echt geld heeft gekost. Koop een niet te dure domobar en verkoop hem na een half jaartje weer als hij niet beval. Zeer waarschijnlijk krijg je dan gewoon je geld weer terug.

6
Midas schreef:Ik heb de drie machines even bekeken en zou ze nooit nieuw kopen. met de domobar wordt je dood gegooid op mp. Ik heb er het eerste jaar van deze hobby ook tig apparaten door heen gedraaid zonder dat het echt geld heeft gekost. Koop een niet te dure domobar en verkoop hem na een half jaartje weer als hij niet beval. Zeer waarschijnlijk krijg je dan gewoon je geld weer terug.
ok..
je gebruikt hier een benaming die ik niet ken dus graag wat uitleg: 'mp'

(ik vind ze, of ze bieden ze mij soms 2e hands aan, maar deze prijs is niet interessant daar
ik de BTW kan aftrekken van de nieuwprijs = -21%
en bij 2e hands artikelen gaat dit niet, + verzendingskosten en GEEN garantie...

en waarom zou je ze nooit nieuw kopen?
enkel over de Isomac lees ik hier en daar wat slechte dingen, maar
een Vibiemme Domobar lijkt mij toch zeer degelijke apparaatjes, niet?
en de Bezerra BZ09 is minder gekend maar krijgt zeer goede reviews en heeft een betere zetgroep, ingebouwde antikalk,..
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

7
misterpieter schreef:
Midas schreef:Ik heb de drie machines even bekeken en zou ze nooit nieuw kopen. met de domobar wordt je dood gegooid op mp. Ik heb er het eerste jaar van deze hobby ook tig apparaten door heen gedraaid zonder dat het echt geld heeft gekost. Koop een niet te dure domobar en verkoop hem na een half jaartje weer als hij niet beval. Zeer waarschijnlijk krijg je dan gewoon je geld weer terug.
ok..
je gebruikt hier een benaming die ik niet ken dus graag wat uitleg: 'mp'

(ik vind ze, of ze bieden ze mij soms 2e hands aan, maar deze prijs is niet interessant daar
ik de BTW kan aftrekken van de nieuwprijs = -21%
en bij 2e hands artikelen gaat dit niet, + verzendingskosten en GEEN garantie...

en waarom zou je ze nooit nieuw kopen?
enkel over de Isomac lees ik hier en daar wat slechte dingen, maar
een Vibiemme Domobar lijkt mij toch zeer degelijke apparaatjes, niet?
en de Bezerra BZ09 is minder gekend maar krijgt zeer goede reviews en heeft een betere zetgroep, ingebouwde antikalk,..
Mp = marktplaats, de Nederlandse versie van tweedehands.be zegmaar ;-) Maar als je geen btw hoeft te betalen, dan is nieuw inderdaad wel aantrekkelijk.

Ik heb geen ervaring met de zetgroep van Bezzera, maar hij schijnt behoorlijk oké te zijn. Ingebouwde antikalk? Nooit van gehoord, maar is een overweging.
Moeilijke keuze.. Ik zou ook de Isomac af laten vallen. Domobar of Bezzera.. Hoewel er goede recensies zijn over de Bezzera's, en die een push&go-stoomknop heeft (nooit gebruikt maat lijkt me handig; maar aangezien jij niet echt stoomt ook niet heel boeiend), zou ik zelf eerder voor een Domobar gaan. Maargoed, dat is meer een onderbuikgevoel dan rationele afweging.

On second thought: denk dat je met alle 3 de machines een erg goede te pakken hebt. Neem de goedkoopste en stop het prijsverschil in je maler.

8
BZ09 heeft een elektrische verwarmde zetgroep en die kan dus niet verkalken ;)

Met beide machines kun je prima koffie zetten; allebei een instelbare thermostaat; allebei een vergelijkbaar grote boiler, enz.

De bezzera heeft een handige push&go stoomkraan en die is echt handig.

De domobar zal een wat betere restwaarde hebben denk ik zo, maar;

Koop wel altijd de volledig RVS versie aangezien de zwarte gevoelig is voor roest (en dat is geen grapje!)...alleen de RVS versie is nieuw rond de 1000 euro en dan zou ik toch echt voor een HX gaan :D

Een nieuwe Bezzera BZ07 is niet eens zo veel duurder dan een BZ09 en het gemak van de heet water tap om je kopje even voor te verwarmen en het direct kunnen stomen bieden de nodige voordelen...

Evt. kun je nog kijken naar de ECM casa IV; ook een enkele boiler machine met push&go stoomkraan...

Isomac ben ik geen fan van.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

9
bvds schreef:Een nieuwe Bezzera BZ07 is niet eens zo veel duurder dan een BZ09 en het gemak van de heet water tap om je kopje even voor te verwarmen en het direct kunnen stomen bieden de nodige voordelen...
Hij heeft in een ander topic al vastgesteld dat een HX voor hem onnodig is aangezien hij vrijwel nooit melkdrankjes maakt.

Overigens: volgens mij maakt Isomac prima spul hoor (heb hier een Tea staan, hoewel die strikt genomen niet door Isomac is gemaakt maar door Bazzar); alleen de afwerking schijnt net wat minder te zijn dan bij sommige andere merken.

10
BZ09 heeft een elektrische verwarmde zetgroep en die kan dus niet verkalken ;)
Kan je dit uitleggen? Ik neem aan dat je doelt op het ontbreken van de thermosifon in de E61? Maar dan nog gaat er wel water door de kop van de Bezzera (dus zal die op den duur toch verkalken) En ze hebben toch ook boilers die je zal moeten ontkalken...?

Overigens zou ik aan "ingebouwde anti-kalk" niet al teveel belang hechten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder