Oma's handgezette koffie

1
Beste mensen,

ik ben nieuw hier, heb al aardig wat gelezen, het meeste is me nog echter hocus pocus, maar een zeer interessant en ontspannen forum hier.

Ik heb een vraag en hoop dat ik hem hier in de goede categorie hier, op dit forum stel.

Voorafje; ik dronk vroeger bij mensen koffie die met een Douwe Egberts wandmolen koffiebonen malen, deze in een filter doen, waarvan de filterhouder op de thermoskan staat, en kokend water opgieten.
Toen ik een tijd terug weer eens na jaren op bezoek was bleek dat ze nog steeds op deze manier koffie zetten, en ik moet zeggen dat het nog steeds erg goed smaakte, nostalgie? misschien wel.
Nu heb ik zelf een Douwe Egberts koffiemolen gekocht, in zeer goede staat, deze schoongemaakt (zelfs rijst erdoorheen gemalen, goed tip, hier gelezen!), en nu wil ik beginnen bonen te malen en zo koffie te zetten.
Vraag; heeft er nog iemand tips, waar moet ik opletten, hoeveel gram bonen per kopje bijvoorbeeld?

Re: Oma's handgezette koffie

2
Goede zet! Niets mis met een goede bak filterkoffie. Vers malen is een goede stap.

Dé tip der tips: gebruik verse koffie, dwz: niet langer dan een maand geleden gebrand. Te vinden bij een lokale brander of online op een webshop. Supermarktkoffie is bijna per definitie oud.

Verder heb ik niet zoveel ervaring met goede filterkoffie, maar in het algemeen geldt ook dat kokend water (dus echt 100ºC) niet goed is voor je koffie (die verbrandt, dan krijg je een harde, bittere smaak - niet goed). Liefst iets tussen de 92-95ºC (thermometer is wel aan te raden).

Gram bonen per kopje weet ik zelf niet, maar ik lees hier dat 23 gram op 390 ml water wordt gebruikt.

3
De handmaler met filter is juist heel hip: nu heet dat "slow coffee"! Als je op dat woord Googled (ook op dit forum) zal je ook vast van allerlei tips kunnen vinden. Daarom ook maar even dit topic verplaatst.

Zoals bij zoveel dingen: een beetje zorgvuldig werken en je komt al een stuk verder. Zorg b.v. dat je het hele oppervlak van de koffie gebruikt. En inderdaad water gebruiken dat net van de kook af is. En vooral verse boontjes gebruiken. Voor filter heb je niet de CO2 nodig die toch wel essentieel is voor espresso, dus met deze methode mogen de boontjes ietsje ouder zijn dan een maand, maar maak het niet te gek. Bedenk je dat we het niet hebben over wanneer het pak is open gemaakt, maar over de tijd na branding.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Ik bestrijd deze tip der tips.Ik drink de lekkerste filterkoffie bij mijn moeder.Die koopt de koffie,voorgemalen in de wereldwinkel en de koffie is met geen enkele te vergelijken op filtergebied.
Wel 100% Arabica Honduras maar zeker niet vers.

Ik heb ook zo'n DE wandmolentje.Toevallig met zo'n vierkant glaassje eronder?
Heb ik 6 jaar in mijn studententijd meegemalen,1985 .Waren nog tijden.Perculator van Daaldrop.Geweldig.Tot ik een electrische schok kreeg.Was minder.

6
Ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als je voor je moeder eens een goede, wèl verse koffie meeneemt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Spironski schreef:Ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als je voor je moeder eens een goede, wèl verse koffie meeneemt?
Ik neem voor mijn moeder vaker wat zelf gebrande koffie mee.Ook Honduras.Maar de koffie wordt er niet beter door.
Terwijl ik bij espresso zweer bij vers,vers en vooral vers.
Maar bij filter vind ik het niet belangrijk.Let wel....je moet geen DE roodmerk in het fiter gooien.
Maar vacuum verpakte koffie van een goed merk.
Lekker.

10
Ik ben op zoek naar die ouderwetse koffiebeurzen, die men vroeger op of in een koffiekan zette.
Men deed daar de gemalen koffie in en kookte hem.
Ik heb gemalen spéltkoffie en kan je niet zomaar overgieten met heet water of een gewone papierfilter werkt ook niet.
Alleen een neteldoek doet het,maar dat is omslachtig.
Iemand een idee waar je nog die oude koffie-beurzen( in linnen) kan vinden met bijbehorende pot.
Spelt is erg lekker en voedzaam als je gezondheidsproblemen hebt.
Je moet hem iets opkoken om hem ten volle te proeven.
Bedankt voor de reacties alvast.