Nivona 850 of Jura ENA 9 one touch of Jura C9 one touch

1
Beste mensen,

Lees al tijdje mee op het forum hier en dacht wordt tijd om nu aan te melden.

Ik heb een jaar of 13/14 een Saeco Magic de luxe gehad. Deze is eigenlijk tot nu toe niet stuk te krijgen, alleen het stoompijpje doet het niet meer, kofiie zetten doet het apparaat nog super.

Nu wil ik weer een volautomaat en had al bijna een Jura C9 OT gekocht. Echter op het laatste moment zag ik ook een ENA 9 OT, is wel erg mooi machientje. Vond het nadeel van die ENA dat waterreservoir en opvangbak zo klein is, en dat is bij de C9 wat groter.
Daar in de winkel kwamen ze ook aan met een Nivona 850. Dit merk is mij totaal onbekend maar lees er wel goede verhalen over. Vind een groot voordeel dat het de enige is die met One Touch 2 cappucino's tegelijk kan maken. Ook lijkt het mij een voordeel dat je de zetgroep zelf eruit kunt halen en schoonmaken (dat was ik ook al gewend met mijn huidige), zo'n geheel gesloten systeem bij de Jura's heeft natuurlijk het nadeel dat je het altijd moet laten schoon houden.
Vond ook de bediening van de Nivona 850 erg mooi, en super handig dat doorspoelen van het melk opzuig slangetje in de opvangbak.

Heeft iemand ervaringen met deze bovengenoemde apparaten ?

Groet Arjen

Re: Nivona 850 of Jura ENA 9 one touch of Jura C9 one touch

2
De vergelijking die je maakt is niet helemaal eerlijk, gezien de prijzen van de apparaten.
Denk dat je de vergelijking Nivona 850 en Jura J9 en WMF 500 eens moet maken, die zitten tussen de 1100 en 1300 euro (de Nivona kun je met 10% korting bij koffie & theeschenkerij Vlagheide bestellen).
Na een tijdje overwegen heb ik de Nivona 850 gekozen, ik heb hem nu een maand en hij bevalt me erg goed.
Ik heb de Nivona om een paar redenen gekocht, de jura viel vrijwel meteen al af omdat ik het niet (makkelijk) schoon kunnen houden van de zetgroep niet zag zitten en vond de temperatuur van de dranken tegenvallen.
De WMF is werkelijk een pracht apparaat! In vrijwel alle opzichten is het een mooie machine, de zetgroep is in veel opzichten stukken beter dan de concurrentie. Het enige (grote) nadeel vind ik het gebrek aan instel mogelijkheden, als ik mijn budget op kon rekken tot 1600 euro had ik de WMF 800 gekozen, aangezien ik eigenlijk uitging van maximaal 1000 euro ging dat niet gebeuren. Ook nog een voordeel van WMF, je krijgt 2 jaar garantie en 1 service beurt gratis, wat dus in principe 150-250 euro scheelt.
Als je nog vragen hebt over de Nivona, let me know!
Laatst gewijzigd door Paultjuh op do 15 mar 2012, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

5
Onder andere: de zetgroep is degelijker dan in de andere apparaten. Het hele apparaat straalt uit dat het een vereenvoudiging is van een professioneel machine. Heb je wel eens aan de instel knop van de cappucinatore gedraaid bij andere machines? Ik was bang dat ik hem af zou breken :? . Daarom vind ik een "all-in one dispenser" ook wel fijn. Ik zou gewoon eens de Bijenkorf (daar hebben ze ook Jura namelijk) binnenlopen en een demo-tje vragen. Dan zie en voel je het verschil wel. Heb je de rest van je keuzes al wel een keer gezien/geproefd/betast? ;)
Ik zou ook goed in proberen te schatten hoe makkelijk ze schoon te maken zijn, aangezien ik 1 à 2 keer per dag de lekbak moet legen en dus ook schoonmaak, 1 keer per week de zetgroep afspoel en de binnenkant poets.
De Nivona heeft inderdaad ook gewoon garantie maar dan zonder 1 gratis service beurt.
Leek mij inderdaad ook wel handig dat je van alles behalve een latte machiato 2 tegelijk kan maken, in de praktijk gebruik ik het vrijwel nooit, aangezien we zelden hetzelfde drankje willen op hetzelfde moment :lol:
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

6
Klopt helemaal, heb ze al een keer gevoeld allemaal en dat is ook een van mijn twijfels bij Jura, het voelt allemaal zo fragiel. Vond dat al weer beter bij Nivona. Maar die WMF is toch wel weer een stuk duurder. Ga volgende week nog is ff uitgebreid voelen en testen en dan de knoop maar door hakken. Mijn gevoel ligt nog steeds bij de Nivona 850. En wij drinken wel vaak hetzelfde drankje, cappucino :D

8
Paultjuh schreef:De Nivona heeft inderdaad ook gewoon garantie maar dan zonder 1 gratis service beurt.
Als je, zoals bij de Nivona, de kast kan openen om geheel te reinigen, is een servicebeurt niet (zo) nodig.
Ik onderhoud mijn Bosch B30 (zelfde zetgroep als Nivona) al zolang ik em heb zelf. Dat is nu bijna 5,5 jaar met 5418 kopjes op de teller. Voordeel is dat je dat dan veel vaker doet/kan doen dan eens per 1-2 jaar... :shock:
Daardoor bij mij nergens schimmel en draait hij als een zonnetje. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

9
De beste man waar ik hem gekocht heb raadde mij aan om na 4000-5000 zettingen een service beurt te laten doen.
Nu, na ongeveer een maand, staat de teller op een kleine 200 kopjes, of dat een beetje een goede indicatie is weet ik niet, kan ook het enthousiaste proeven geweest zijn :)
Dan zou dat na 2 jaar zijn, maar ik kan hem inderdaad goed schoonhouden, dus we gaan het allemaal wel zien...
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière