Re: europiccola

2
Ben ook aan het denken geweest om er eentje te kopen voor een prikkie en dan lekker zelf op te knappen. Nadat ik mijn halve BFC uit elkaar heb gehaald moet dat niet al te moeilijk meer zijn.

Lekker klein ding en qua smaak inderdaad alleen maar goede verhalen over gehoord. Ben zelf ook wel erg benieuwd naar de smaak van een levermachine.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Ja, die machines zijn inderdaad heel basic. En ook nog eens mee te nemen als je ergens heen gaat (zomerhuisje o.i.d.)!
Als je die oververhittingkwestie in de gaten houdt, hoef je het voor de smaak ook echt niet te laten, mijn Gaggia maakt romiger shotjes dan mijn La Scala!

Crema, ik houd jouw machines even niet meer bij: jij had toch een PV Export? Vind je die dan anders smaken dan de Pavoni?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Spironski schreef:Ja, die machines zijn inderdaad heel basic. En ook nog eens mee te nemen als je ergens heen gaat (zomerhuisje o.i.d.)!
Als je die oververhittingkwestie in de gaten houdt, hoef je het voor de smaak ook echt niet te laten, mijn Gaggia maakt romiger shotjes dan mijn La Scala!

Crema, ik houd jouw machines even niet meer bij: jij had toch een PV Export? Vind je die dan anders smaken dan de Pavoni?
Bas (BVDS) heeft al een tijdje mijn Export. :D
ik heb ze niet naast mekaar met dezelfde koffie gebruikt dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Maar was erg lekker.
Net als zijn espresso uit dat apparaatje voor op het fornuis.Daar komt dus ECHTE espresso uit met een zijdezachte smaak.
Je hoeft geen machines van over de 1000 euro te kopen om top espresso te zetten.Begint me steeds meer te dagen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door cremalover op do 22 mar 2012, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

5
Ik vroeg het omdat je niet had gedacht dat die Pavoni zo'n lekkere koffie zou zetten, vandaar.
Je hoeft geen machines van over de 1000 euro te kopen om top espresso te zetten.Begint me steeds meer te dagen :mrgreen:
En hoe zie je de rol van de maler daarin? Mijn ervaring is dat de Pavoni's juist extra kritisch zijn hiervoor.
Net als zijn espresso uit dat apparaatje voor op het fornuis.Daar komt dus ECHTE espresso uit met een zijdaeachtig zachte smaak.
Dan heb je het denk ik over de Bacchi.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Heb maat twee shots gedronken .De eerste maling met een nieuwe maler van Macap.M2 geloof ik heet die.Directmalertje.Opvallend stil en mooie maling.
Tweede shot met de Pharos van Bas.Ook lekker maar accentueerde toch weer iets meer de zuren in de koffie.

7
@Cremalover: was weer gezellig ;)

Wat betreft de Macap M2: heb op TB een topic gestart.

Heb zelf de pavoni en ponte vecchio onderling vergeleken.

De ponte is niet te heet te krijgen tenzij je een stuk of 5 shotjes achter elkaar draait; de ponte kun je dus rustig een uur aan laten staan zonder dat de groep te heet wordt (idle pakweg 70-80 graden).

De pavoni is zeker wel snel te heet; ook bij 0,7-0,8 bar boilerdruk. Na 2 shotjes is het echt zaak de machine uit te zetten, de portafilter te koelen onder de kraan en hiermee de groep weer te koelen. Een minuut of 5 later kan het feest weer beginnen. Dough en Barb van Orphan Espresso hebben de "3rd shot" onwikkelt speciaal voor de pavoni, elektra en cremina; is een alumimium "heat sink" die je in de groep stopt na het tweede shot. Aluminium is een goede geleider en binnen 2 minuten keldert de groep een graad of 15. Zie hun website voor metingen inclusief filmpje.

Wat smaak betreft: met beiden kun je enorm lekkere espresso's zetten. De ponte is wat makkelijker en geeft door de veer meer consistentie van shot tot shot. Met de pavoni kun je met de hand de zetdruk varieren; als je heel fijn maalt en/of flink tampt en dus met heel veel armkracht de lever bedient krijg je een shot dat veel lijkt op een pompmachine shot: dus intens en veel body. Minder koffieweerstand en dus minder kracht op de hefboom geeft een typisch lever shot: zacht, rond, subtiel, romig en geen bitters. Als ik de pavoni dus gebruik als "lever" en niet doe alsof het een pompmachine is, dan vind ik de smaak goed vergelijkbaar met de ponte. Met de hudige boilerdruk is de temperatuur net als bij mijn ponte aan de lage kant. De pavoni stond bij aanschaf op 1,3 bar en dat gaf naar mijn smaak echt te hete shotjes.

De kracht van de ponte zijn de ristretto's shotjes. Een pull geeft maar iets van 15 ml inclusief crema; met een fellini move iets van 20 ml. Twee pulls kan wel, maar lukt eigenlijk alleen als je flink overdoseert in de dubbele basket. Brew ratio is bij mij doorgaans iets van 60% (10 gram koffie op 15 gram opbrengst). De pavoni heeft een dikke 30 ml per pull dus leent zich ook voor normale espresso volumina: bijvoorbeeld 12 gram koffie op 25 gram opbrengst (brew ratio ca. 50%).

Stomen gaat met beide machientjes prima. De ponte is zelfs een hele sterke stomer en maakt microfoam tot een koud kunstje. Bij de pavoni komt dit net iets nauwer door de 4-gats stoomtip die sterk naar de zijkanten uitblaast.

Welke heeft mijn voorkeur? Kan ik nog niet zeggen. Bieden hebben hun charme. De ponte is de makkelijkse in gebruik. De pavoni het leukste om mee te werken. Ik hou ze maar allebei voorlopig ;)

En in de toekomst wellicht een cremina...alleen niet voor die absurd hoge prijzen ook al is de afwerking top! Een keer een gereviseerd exemplaar via Orphan of een occasion via een andere coffeegeek. Pas dan denk ik dat een of beide van mijn huidige levers gaan wijken. Pin me niet vast op mijn woord in deze ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
@bvds, zou toch eerder binnen Europa kijken voor een espressomachine.
Aankoop- en verzendkosten vanuit de US vallen meestal wel mee, maar met zo een groot pakket en verzekerde verzending mag je er vrij zeker van zijn dat je nog een mooie rekening in de bus gaat krijgen voor douanekosten en invoerrechten.
En dit zijn meestal flinke bedragen.
Ik moet regelmatig onderdelen bestellen in de US van een oldtimer, en heb toch al gemerkt dat je best de verkoopprijs x2 doet om in de buurt te komen van de uiteindelijke kostprijs om het hier te krijgen.

Ben nu zelf ook een tweetal weekjes aan het oefenen met mijn Europiccola en de shotjes beginnen beter te lukken.
De eerste dagen was het vloeken maar hoe langer hoe meer ik het een zeer leuk toestel begin te vinden.

Hoeveel gram koffie krijgen de meesten in hun basket?
Ik gebruik de originele dubbele die er bij zat en kan er max 10 à 11 gram in krijgen.
Als ik meer probeer zit ik al tegen het dispersion screen aan in de machine, of moet ik zo hard tampen dat de machine choked.
Tot nu toe lukt het mij het beste met 10 gram en een lichte tamp.
Zou de basket misschien kleiner zijn bij een pre-millenium?
La Pavoni Europiccola, BFC Junior Plus, Faema MC

9
Yep, pre-milennium had iets kleinere baskets. Zoals ik het doe: fijner malen dan met de pompmachine, filter vullen en afstrijken, even kloppen, dan een héél lichte tamp. Geen idee hoeveel gram dat is :mrgreen: .

10
heb een pre-millenium; krijg 12-13 gram in de dubbele basket met voldoende head space.
10 gram gaat net in de enkele.
geen idee of het trouwens de originele bakjes zijn.
inderdaad maal ik ook heel fijn met een lichte tamp.
op zich vind ik 12 gram met een opbrangst van iets van 25 gram/30 ml incl. crema in een pull prima.
brew ratio 50%.
ben geen fan van een tweede pull ;)

PS. ik ben van plan om de elketra bakjes in duitsland te bestellen; zouden wat groter zijn en beter van vorm...althans vlgs. de topics op home-barista
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs