Pomp stuk?

1
Volgens mij is mijn Ulka stuk. Ik heb een ECM Classika II (1,5 jaar oud). Heb de volgende test gedaan om te achterhalen wat er aan de hand is:

Machine heeft bijna een week uitgestaan. Eerst eens begonnen met een standaard backflush procedure om de pomp te testen. (Apparaat dus alleen maar op laten warmen, verder niks gedaan.)

- 1e keer: Er lijkt niets aan de hand. Druk bouwt op en blijft stabiel.

- 2e keer: Druk bouwt weer op, maar na twee seconden valt hij weg, zakt naar minder dan 8 bar en je hoort de pomp raar resoneren.

- 3e keer: Nu wordt er helemaal geen druk meer opgebouwd!

Zie de video die ik gemaakt heb voor de duidelijkheid:
http://www.youtube.com/watch?v=le65u8yzV94

Even contact opgenomen met de leverancier en die is bereid de pomp te vervangen. Maar hij zei wel dat ik eerst even moest checken of er geen lucht in het systeem zit. Wat denken jullie daarvan? Ik moet even mijn apparaat koud laten worden en dan het water door laten lopen om evt. lucht er uit te halen. Ben nu aan het wachten tot de machine koud is, maar ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n vertrouwen in dat dit het probleem gaat oplossen.

Wat denken jullie dat het probleem is? Pomp inderdaad stuk? Of lucht in het systeem? Of iets anders? Vind het wel gek dat de pomp na 1,5 jaar er mee op houdt. Gelukkig wel garantie.

Re: Pomp stuk?

5
Mijn vermoeden is dat hij het even doet als hij net aan staat, maar het na de 2e of de 3e keer begeeft. Het was natuurlijk niet zo dat ik toevallig net aan het filmen was toen dit probleem optrad, ik had er al last van ;) Het was daarvoor ook al dat hij het steeds slechter gaat doen naarmate hij een paar keer gebruikt wordt.

Maar wil probleempje met OPV zeker niet uitsluiten!

7
Klinkt mij toch een beetje als lucht in de leiding in de oren. Ik heb het ook als ik een harsfilter heb verwisseld en er een luchtbel in de leiding zit. Na een korte tijd komt dat dan echter ook weer goed. Merk je ook iets als je gewoon koffie zet?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
CarpSafari schreef:Bestel meteen een nieuw groepsrubber, deze is ver heen!
Hoe zie je dat nou weer? En welk voordeel gaat me dat opleveren?
Spironski schreef:Klinkt mij toch een beetje als lucht in de leiding in de oren. Ik heb het ook als ik een harsfilter heb verwisseld en er een luchtbel in de leiding zit. Na een korte tijd komt dat dan echter ook weer goed. Merk je ook iets als je gewoon koffie zet?
Ja als ik koffie zet gebeurt eigenlijk hetzelfde. En je kunt wel raden wat er gebeurt als je halverwege je shot ineens geen druk meer hebt...!

Ik hoop toch maar dat het lucht in de leiding is. Scheelt een hoop gedoe. Ik ga zo meteen gelijk even het water door dat apparaat laten lopen.

9
Het viel me op in het filmpje, dat de PF verder dan haaks inklemt,...haaks is standaard, dwz dat jouw groepsring behoorlijk ver op is,...je kunt natuurlijk gewoon wachten tot de koffie langs de PF gaat lekken. :roll:
Rubber ring kost iets van €4,- dus ik zou het meteen doen.

10
Nou, ik heb net eens de hele machine door laten lopen, zeker 3 liter water laten stromen. Toen dezelfde test gedaan als waar ik dit topic mee ben begonnen. En wat blijkt? Waarschijnlijk toch lucht in het systeem! De eerste keer backflushen gebeurde er even hetzelfde en ik dacht shit... het heeft niet geholpen! Maar daarna nog 4 of 5 keer gebackflusht en hij draait weer super mooi! De druk stopt perfect op een vaste waarde en het pompje loopt heel mooi, geen enkele resonantie meer. Dus daar kan ik morgenochtend wel weer een lekker bakkie mee zetten.

Blijft de vraag nu: hoe komt die lucht dan in het systeem en hoe voorkom ik dit de volgende keer? Heeft dat te maken met het opschuimen van melk als ik cappuccino maak en de boiler schakel van heet water naar stoom en weer terug?

Bedankt voor het meewerken de hulp en de tips in ieder geval! Ik ben blij dat er dus niets kapot is.

Alleen even de groepsring vervangen:
(had ik anders ook niet zo snel gedaan)
CarpSafari schreef:
Het viel me op in het filmpje, dat de PF verder dan haaks inklemt,...haaks is standaard, dwz dat jouw groepsring behoorlijk ver op is,...je kunt natuurlijk gewoon wachten tot de koffie langs de PF gaat lekken. :roll:
Rubber ring kost iets van €4,- dus ik zou het meteen doen.
OK nou goede tip ik ga dat binnenkort eens doen! Ik had er zelf nog geen probleem in gezien.